Google auteurschap en auteur ranking zijn niet hetzelfde. Dit is hoe Google auteur ranking kan blijven bestaan, terwijl auteurschap stopt.
Google heeft zijn drie-jarige experiment met Google auteurschap vorige week beëindigd. De werking van auteur ranking om de vindbaarheid te verhogen blijft echter bestaan. Dit komt omdat auteurschap en ranking verschillende dingen zijn.
Voorheen was Google auteurschap primair een middel om het werk van auteurs te herkennen en erkennen. Dit door een ‘markup’ code toe te voegen, die voor bezoekers verborgen bleef. Door deze code werd de content gelinkt aan de Google+ pagina van de auteur. Als beloning was zowel de foto van de auteur als de naam zichtbaar in de zoekresultaten naast de link van het artikel. Google suggereerde dat artikelen met auteurschap aantrekkelijker waren om op te klikken en daarom belangrijk om toe te voegen. Dit is een voorbeeld van hoe Google auteurschap eruit zag:
Google auteurschap mag dan wel gestopt zijn, het is niet nodig om alle markups te verwijderen. Volgens Google worden de markups simpelweg genegeerd. Google auterschaps markups worden echter ook door andere bedrijven en diensten gebruikt. Zoals rel=author en rel=me. Het geeft je bijvoorbeeld ook inzicht in Google Webmaster hoe vaak jouw content bekeken wordt. Dat blijft interessante informatie voor een auteur.
Apart van Google auteurschap is het idee van auteur ranking ontstaan. Waar, als Google weet wie de auteur is van het artikel, dit invloed heeft op de ranking van het stuk. Door het bijvoorbeeld een boost te geven als de auteur als betrouwbaar bekend staat. Auteur ranking is niet eens een term van Google, maar bedacht door de SEO-community.
Dat Google auteurs ranking invloed zou hebben op de vindbaarheid werd in verschillende artikelen door diverse experts bevestigd:
Google Authority Boost: Google’s Algorithm To Determine Which Site Is A Subject Authority, Mei 2013
Google’s Matt Cutts: Someday, Perhaps Ranking Benefits From Using Rel=”Author”, Juni 2013
Google Still Working On Promoting Subject-Specific Authorities In Search Results, December 2013
Google’s web spam team gaf dit jaar nog aan dat auteur ranking wordt gebruikt voor in-depth artikelen. In-depth artikelen zijn achtergrondartikelen die als een blok worden weergegeven als je zoekt naar bijvoorbeeld een persoon, organisatie of ander breed onderwerp. In-depth resultaten zijn gebaseerd op hoogwaardige inhoud, waarbij onder andere de auteur ranking een rol bij kan spelen.
Google heeft ook aangegeven dat het stoppen van Google auteurschap geen invloed heeft op de In-depth artikelen of hoe auteurs worden beloond voor hun betrouwbaarheid.
Hoe dit kan is simpel. Auteur ranking is niet meer gebaseerd op de auteurschap markup zoals voorheen het geval was. Google heeft andere manieren om te bepalen wie de auteur is. Bijvoorbeeld in de naamregels die vaak aanwezig zijn bij artikelen. De auteur wordt dikwijls genoemd ter afsluiting van een artikel of zelfs in een kleine alinea over de auteur.
De bevestigde invloed van auteur ranking is gelimiteerd tot maar een klein deel van Google Search, namelijk de in-depth artikelen. Het is dus ook niet heel erg dat auteurschap ermee gestopt is. Zeker omdat er andere manieren zijn om de identiteit van een auteur te bepalen. Zorg er dus wel voor dat je naam als auteur in het artikel of aparte alinea bij het artikel vermeld wordt.