Google bevestigt mobiel als rankingfactor

Door Maarten op 04 maart 2015

Er is al veel over gespeculeerd: wat gaat Google doen met mobiele zoekresultaten? Wordt mobielvriendelijkheid toegevoegd als ranking factor? En zo ja, hoe zwaar telt dit dan mee? De kogel is eindelijk door de kerk: mobiel vriendelijke websites krijgen voorrang. Wat betekent dit voor jou?

Google aankondiging

Google liet vorige week weten dat ze zich meer gaan focussen op mobiel vriendelijke websites. Vanaf 21 april telt mobiel vriendelijkheid van een site mee als rankingfactor, en zwaar ook. Volgens Google zal deze aanpassing de mobiele zoekresultaten sterk beïnvloeden, in alle landen en talen.

Lees hier de officiele aankondiging van Google over de mobiele rankingfactor. 

Wat gaat er veranderen?

Google geeft nooit concreet aan wat een verandering inhoudt. Het feit dat ze expliciet benadrukken dat de verandering veel teweeg gaat brengen in de zoekresultaten, is allerminst alarmerend te noemen. Wij verwachten dan ook een groot verschil te gaan zien in de zoekresultaten van mobiele zoekresultaten ten opzichte van de desktop-resultaten. Volgens Google geven niet-vriendelijke-site een slechte zoekervaring. Dit zou betekenen dat websites die gebruikers een optimale mobiele ervaring kunnen bieden, hoger scoren in de mobiele zoekresultaten. Volgens Google resulteert de maatregel in betere, relevante zoekresultaten. 

“users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.” 

Mobielvriendelijk label

In de mobiele zoekresultaten krijg je nu al te zien of een site mobielvriendelijk is opgezet. Dit herken je aan het label ‘voor mobiel’, zoals hieronder te zien is. Het zorgt ervoor dat gebruikers afhaken, wanneer een site niet is geoptimaliseerd voor mobiel.

 

Criteria mobiel vriendelijke site

Om het label mobielvriendelijk te krijgen, moet je voldoen aan een aantal richtlijnen die Google heeft opgesteld;

 - Zorg ervoor dat gebruikers niet hoeven in te zoemen om teksten te lezen

- Links en knoppen moeten eenvoudig aangeklikt kunnen worden. Zorg dus voor genoeg ruimte in de opzet.

- Gebruik alleen software wat werkt op mobiel, vermijd b.v. Flash

– Voorkom gebruik van software die niet gangbaar is voor mobiele gebruikers, zoals Flash

Zorg dat je mobielvriendelijk bent

Om je voor te bereiden op de aanpassing in de rankingfactoren, adviseert Google dat webmasters hun site testen op mobielvriendelijkheid. Dit kun je doen met de Mobile Usability Report in Google's Webmaster Tools. 

Wilt je nog voor 21 april een mobiel vriendelijke website?

Dat kan!

Blijkt dat – na de test – je website niet mobiel vriendelijk is? Dan is het belangrijk om dit voor 21 april op orde te maken. Met onze hulp weet je zeker dat dit op tijd en goed gedaan wordt. Neem contact op via info@immense.nl