Google gaat betalen voor journalistieke content

Google gaat betalen voor journalistieke content Door Maarten op 29 juni 2020

Europese nieuwsuitgevers en overheden hebben al jaren geprobeerd om Google te laten betalen voor het publiceren van hun content. Er zijn al veel geschillen en rechtszaken geweest over copyright rechten. Na jarenlang getouwtrek om uitgevers tegemoet te komen, laat staan überhaupt te betalen voor het vertonen of doorlinken naar hun content, zet Google nu eindelijk de stap om aan de voorwaarden van uitgevers te voldoen.

Google betaalt voor kwaliteit

Kwalitatief nieuws is belangrijk. Zeker in een tijd met veel onzekerheid vertrouwen mensen nóg meer op nieuwsbronnen die ze op de juiste, kwalitatieve manier op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in een snel veranderende wereld. Kwaliteit leveren tegen de achtergrond van bezuinigingen en steeds scherpere keuzes maken is echter een spagaat waar veel uitgevers in zitten momenteel. Google geeft als motivatie voor deze toch wel opmerkelijke stap dat ‘het bedrijf zich nauw betrokken voelt bij het openbaar maken van informatie en bij uitgevers die berichten over maatschappelijk belangrijke onderwerpen’.

Waarom maakt Google deze move?

De vraag naar nieuws stijgt, inkomsten uit advertenties dalen gestaag. Uitgevers constateren dat de vraag naar nieuwsgerelateerde content sinds 2016 flink is gestegen en een flinke boost kreeg na het ontstaan van de coronacrisis. Advertentie-inkomsten dalen echter al jaren achtereen en staan nu nog meer onder druk vanwege de economische impact van de crisis. Steeds meer uitgevers proberen met paywalls abonnementen te verkopen, omdat dit voor velen nog de enige manier is om inkomsten te genereren. Tot nu dus.

Google kondigt in een officiële verklaring aan dat het licentieprogramma gaat opzetten om uitgevers te betalen voor content van ‘hoge kwaliteit’ om gebruikers van Google een nieuwe nieuwsbeleving te geven later dit jaar. Volgens Google helpt het daarmee deelnemende uitgevers om geld te verdienen aan hun content door de gebruiker mee te nemen in een proces van storytelling. Gebruikers krijgen daarbij de kans meer de achtergronden achter een complex verhaal te duiken, geïnformeerd te blijven over onderwerpen die ze belangrijk vinden en nieuwe interesses te ontdekken. De eerste landen die aangesloten worden zijn Duitsland, Australië en Brazilië. Volgens Google zullen meer landen snel volgen.

Google’s interesse in goede journalistiek

Ondanks de moeizame totstandkoming van dit licentieplan heeft Google al eerder wel geïnvesteerd in het ondersteunen van de journalistiek. Zoals met het in 2018 gelanceerde Google News Initiative, waarbij journalistieke redacties met bepaalde programma’s financiele ondersteuning krijgen. Een aantal grote platforms die een belangrijke rol spelen bij het distribueren van waardevolle content hebben dat voorbeeld de afgelopen jaren ook gevolgd, met Facebook als belangrijkste voorbeeld.

Binnen het nieuwe licentieprogramma geeft Google ook aan bereid te zijn te betalen om gebruikers gratis toegang te geven tot artikelen die voorheen geblokt werden door een paywall. Op die manier krijgt een veel breder publiek toegang tot de content van deze uitgever waar ze normaliter voor zouden moeten betalen. Dergelijke content wordt bijvoorbeeld in Google News of de Google Discover feed geplaatst.

Hoe ontwikkelt dit plan zich verder?

We kunnen ervan uitgaan dat dit op termijn uitrolt naar een wereldwijd programma, ook al heeft Google dat nog niet officieel bevestigd. Geselecteerde uitgevers doen het op dit moment goed en hebben een gestage groei in hun digitale abonnementen gezien, maar branchebreed zitten de meeste uitgevers nog altijd in zwaar weer. Daarnaast zal Google in de EU zeker wat haast willen maken met het rondmaken van lopende gesprekken en deals, aangezien er in Frankrijk een rechtszaak speelt waarbij Google min of meer wordt gedwongen voor de gepubliceerde content te betalen. De uitkomst is dan min of meer hetzelfde, maar Google zal uiteraard het liefst zelf aan de bal willen blijven als het gaat om gemaakte afspraken.

Aan het einde van het jaar zullen we meer inzicht hebben of het uitgevers echt heeft geholpen met dit Google licentieprogramma een extra bron van inkomsten erbij te hebben gekregen.