Google geeft in de zoekresultaten extra informatie over de herkomst van websites

Door Maarten op 30 januari 2014

Google geeft meer dan alleen een lijst met relevante URL’s in de zoekresultaten,  maar toont ook extra informatie over websites. Via een nieuwe link naast de gevonden websites kun je meer informatie opvragen. Dat meldt Google blog op zijn eigen blog.

Aanvullende website informatie

Klik je op de nieuwe link, dan verschijnt er een klein venster met aanvullende informatie over de eigenaar van de website of de organisatie die erachter zit. Google geeft zelf onderstaand voorbeeld. Door te klikken op de extra link zie je door wie de website in kwestie is opgezet. In dit geval een non-profit organisatie die slagvelden uit de oorlog wil beschermen.   

Google laat meer informatie over websites zien in de zoekresultatenGoogle Knowledge graph

De informatie komt uit de ‘Knowledge graph’ van Google en is vooralsnog toe alleen op een desktop beschikbaar. De knowledge graph is een enorme database van Google gevuld met informatie over bedrijven en personen. 

Wanneer krijg je de extra informatie te zien?

De extra informatie is beschikbaar wanneer “Een website online algemeen bekend is, als er voldoende informatie voorhanden is of wanneer de informatie handig kan zijn’, zo geeft Google aan. Hoewel het nog niet duidelijk is wanneer deze functie ook op mobiele applicaties en tablets beschikbaar is, verwachten wij dat dit niet lang gaat duren. In Nederland is de functie op dit moment nog helemaal niet ingeschakeld.

Positieve ontwikkeling?

De extra weergegeven informatie kan je beter helpen te bepalen welke website het meest relevant is. Dit zou gunstig kunnen zijn voor het bouncepercentage van een site. Toch kleven er ook negatieve aspecten aan deze ontwikkeling. In veel gevallen geeft het vakje met extra informatie drie verschillende links: de Wikipedia bron, het logo wat naar de Google+ pagina linkt en de website van het bedrijf dat de site beheert. Dit betekent dat gebruikers maar liefst drie extra opties hebben om door te klikken, naast de originele zoekresultaten.