Google introduceert PLA ratings

Door Maarten op 07 augustus 2014

Google kondigde afgelopen week een nieuwe optie in Product Listing Ads aan waarbij winkeliers productwaarderingen kunnen toevoegen aan advertenties. Product ratings worden vertoond middels een 5-sterren waarderingssysteem, gebaseerd op beoordelingen van redactionele sites, online verkopers en externe aggregators.

Hogere klikratio

Google verwacht dat de vernieuwing meer en kwalitatief beter verkeer zal opleveren. In eerdere tests ging daarbij ook de klikratio omhoog voor Product Listing Ads.

Alles over Product ratings

Behalve artikelinformatie, prijzen en productafbeeldingen, krijgen gebruikers nu ook beoordelingen te zien bij producten. De maximale score is 5 sterren, achter de waardering staat op hoeveel meningen de score is gebaseerd. Anders dan de seller ratings, die alleen ratings laten zien met minstens 3,5 ster, worden product ratings vertoond voor producten met alle ratings. Het voordeel hiervan is dat je met lage product ratings kopers kan helpen om een beslissing te maken en zo de klikratio voor specifieke producten te verhogen. Je hebt minimaal drie beoordelingen nodig om de rating in te dienen. Het officieel indienen van een rating kan op de Google productreview site. Google Merchant geeft ook de optie om de rating functie voor PLA's uit te zetten.  

Product listing ratings

Amerikaanse markt

Voor nu is de nieuwe functie alleen in Amerika beschikbaar. Google heeft echter aangekondigd de product ratings binnen enkelen maanden ook in andere landen in te zetten.

Voor wat hoort wat

De periode van juli tot en met oktober wordt aangeduid als ‘grace period’, waar verzamelde product ratings zonder wederdienst gebruikt kunnen worden. Na deze periode moeten webwinkeliers echter de inhoud van de product beoordelingen delen om in aanmerking te komen voor de rating. Beoordeling gegevens kunnen worden gedeeld via een direct feed of een gautoriseerde aggregator.

PLA’s stopt

Over enkele weken moeten zoekmachineadverteerders zijn overgestapt op Shopping Campagnes en kunnen zij niet langer gebruik maken van Product Listing Advertenties. Heb je jouw product advertenties aan het einde van deze maand niet ondergebracht bij Shopping Campagnes, dan worden deze automatisch overgezet. 

Wil je bericht krijgen wanneer Product Listing Ads in Nederland beschikaar is? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief