Google lanceert Estimated Cross-Device Conversions in AdWords

Door Maarten op 23 oktober 2013

Het eerste kwartaal van dit jaar introduceerde Google haar grootste update sinds 5 jaar: Enhanced Campaigns. Hiermee werd handig ingespeeld op de vraag van adverteerders om advertenties te managen tussen verschillende apparaten. Deze apparaten zoals smartphones, desktops en tabs kunnen nu de juiste advertentietekst, sitelinks, app of extensies worden getoond, zonder hiervoor de instellingen per campagne te wijzigen.

Het probleem bleef echter dat de het ene apparaat kan worden gebruikt om te zoeken, en het andere apparaat gebruikt om een conversie te doen. Iemand kan dus in de bus terug op zoek gaan naar nieuwe schoenen, om vervolgens thuis op een desktop zijn meest gewenste schoenen te kopen. In dit voorbeeld heeft de Smartphone een ‘zoekfunctie’ en de desktop een ‘conversiefunctie’. Met Estimated Cross-Device Conversions komen we er achter met welk apparaat men zoekt, en met welk apparaat men converteert.

Een zoeker gebruikt per apparaat vaak dezelfde inlog gegevens om te ‘browsen’. Met het nieuwe meetinstrument Estimated Cross-Device Conversions (vanaf 1 oktober jl. beschikbaar) wordt dezelfde gebruiker herkend en over één kamp geschoren. Het maakt het inzichtelijk voor de adverteerder hoe campagnes worden beïnvloed door het gebruik van meerdere apparaten. Het stelt de adverteerder daarom in staat om het budget veel tactischer te verdelen op basis van het apparatengebruik van zijn/haar potentiële klanten. Weer een goede stap van Google in de richting om in te spelen op het zoekgedrag!