Google Local Search, wat haal jij eruit?

Google Local Search, wat haal jij eruit? Door Maarten op 25 oktober 2016

Vorige week schreven we over de laatste Google Penguin update en wat de mogelijke gevolgen daarvan kunnen zijn voor jouw vindbaarheid. Naast deze globale veranderingen op SEO vlak zijn er ook steeds meer mogelijkheden om je als ondernemer op lokaal niveau steeds beter zichtbaar te maken. Laten we eens kijken naar de factoren die een belangrijke rol spelen om je lokale vindbaarheid te optimaliseren en welke trends er te ontdekken zijn.

Mobile first

Wellicht een inkoppertje, maar als lokale ondernemer kan je nu toch echt niet meer om een geoptimaliseerde mobiele website heen. Het aantal smartphones neemt nog steeds toe en daarmee ook het aantal ‘mobile searches’ dat op Google gedaan wordt; inmiddels overstijgt dit het aantal zoekresultaten op desktop al geruim. Deze ontwikkeling valt samen met de trend dat steeds meer mobile searches gericht zijn op het vinden van een bedrijf in de buurt van waar de gebruiker van de mobiele telefoon zich bevindt. Gecombineerd valt er geen andere conclusie te trekken dat een geoptimaliseerde mobiele website absoluut noodzakelijk is wanneer je ook online omzet voor je lokale business wilt genereren.

Google My Business

Google Local Search

Voor lokale vindbaarheid is een kwalitatief goede Google My Business pagina een belangrijk onderdeel. Gebaseerd op de pijlers relevantie, afstand en prominentie kan je er al met een paar kleine aanpassingen voor zorgen dat jouw Google My Business landingspagina flinke stappen maakt in de rankings van lokale zoekresultaten:

  • Zorg ervoor dat de plaatsnaam van de stad waar je als ondernemer bent gevestigd altijd terugkomt in de paginatitel. Goed voor je rankings, duidelijk voor de bezoeker.
  • Bied je bezoeker de mogelijkheid voor het schrijven van een review. Hoe meer reviews en positieve beoordelingen, des te waarschijnlijker wordt een hogere ranking in de lokale zoekresultaten.
  • Zorg dat jouw Google My Business pagina gelinkt is met andere ‘lokatiebestanden’ zoals de bestanden van de KvK en de telefoongids. Duidelijke informatie die op meerdere datalocaties met elkaar overeenkomt kan voor een hogere ranking zorgen.

Focus op lokale factoren

Het lijkt voor zich te spreken, maar we merken dat de focus op lokale online zichtbaarheid niet voor elke ondernemer een abc’tje is. Om jouw website te optimaliseren voor lokale zoekresultaten zijn de volgende elementen van belang:

  • Probeer, uiteraard zonder dit overmatig toe te passen, zoveel mogelijk de plaatsnaam waar jouw bedrijf gevestigd is terug te laten komen in de paginatitels en headers binnen jouw website. Het zal een positieve ontwikkeling hebben op je rankings en de bezoekers zien duidelijk in welke plaats je zit.
  • Naast de gebruikelijke optimalisatie op zoekwoorden die te maken hebben met jouw product of dienstverlening is het ook goed om ‘lokale’ zoektermen in de websiteteksten terug te laten komen. Op deze manier zal je bij Google de lokale focus van jouw bedrijf extra kunnen benadrukken.
  • Ben je al een stap verder in het proces en maakt linkbuilding al onderdeel uit van jouw online marketingactiviteiten, dan doe je er verstandig aan om ook links van andere lokale ondernemingen te verkrijgen. Op deze manier leg je nog eens extra de nadruk op jouw lokale activiteiten en zal Google dit ook als zodanig beoordelen.

De toekomst van Local Search

De ontwikkelingen binnen Google Local Search volgen elkaar in hoog tempo op. Waar het een paar jaar geleden nog voldoende was om alleen je Google My Business pagina te optimaliseren om hoog te ranken op lokale zoekresultaten (met name door de aanwezigheid van de zeven lokale zoekresultaten in een aparte sectie op de Google zoekresultatenpagina), is dat inmiddels bij lange na niet meer voldoende voor een goede positie. Doordat deze sectie momenteel nog maar uit drie beschikbare posities bestaat (binnenkort zelfs twee door het toevoegen van een ‘betaalde’ positie) en de toegenomen concurrentie binnen Local Search tussen bedrijven onderling is het erg moeilijk geworden om als kleine lokale speler organisch nog een goede ranking te behalen. Des te meer noodzaak voor jou als lokale ondernemer om zo snel mogelijk met bovenstaande optimalisatieslagen aan de gang te gaan, mobile first!

Google Local Search - go mobile or good luck

Wil je meer weten over Google Local Search neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!