Google Marketing Live 2018 – Automatiseer het saaie, focus op strategie en creatie

Google Marketing Live 2018 – Automatiseer het saaie, focus op strategie en creatie Door Jochem Rutte op 20 juli 2018

10 juli 2018 was het weer tijd voor Google Marketing Live, het jaarlijkse marketingevent van Google waar de plannen voor het komende jaar voor al hun producten worden gepresenteerd.

In 2017 kondigde Google aan dat het handmatig bijsturen van de Max CPC’s niet meer van deze tijd is en je moet starten met automatiseren. In 2018 gaat Google nog een stapje verder met de focus op het automatiseren en inzichtelijk maken van de gehele salesfunnel. In 2018 moet je je als online specialist meer focussen op de strategie en creatie van het advertentiemateriaal en laat het algoritme van Google maar het zware werk doen. Behoor jij tot de groep die graag het maximale uit Google wilt halen? Lees dan snel verder, want Google gaat met de 3 onderstaande ontwikkelingen jouw leven een stuk makkelijker, slimmer en leuker maken.

1. Google AdWords – Word = Google Ads

De eerste en misschien wel meest belangrijke ontwikkeling die op Google Marketing Live voorbij kwam was de naamsverandering van het advertentieplatform en grootste bron van inkomsten voor Google. Google AdWords gaat in de komende periode veranderen in Google Ads. De grote vriendelijke reus binnen de online marketing is met behulp van de naamsverandering en de herstructurering van zijn producten zijn eigen horizon aan het verbreden. Met behulp van het Google Marketing Platform positioneert Google zich steeds meer op het aanbieden van een platform waar je terecht kunt voor het vullen (Search, Display & Video ads), meetbaar maken (Tag Manager 360), analyseren (Analytics 360 en Data Studio) en optimaliseren (Optimize 360) van de gehele salesfunnel. 

2. Responsive Search ads

Om handmatige en arbeidsintensieve taken zoals het A/B testen van advertentieteksten te automatiseren werd op Google Marketing Live een nieuwe functionaliteit binnen Google AdWords (binnenkort Google Ads) geïntroduceerd. Binnen afzienbare tijd kunnen we gebruik maken van Responsive Search ads.

Met de komst van Responsive Search ads worden de online specialisten min of meer gedwongen om het testen van advertentieteksten aan Google over te laten. Ook hierbij is de boodschap van Google wederom, focus je op strategie en creatie van advertentieteksten en laat het zware werk over aan ons steeds slimmer wordende algoritme. Met de inzet van Responsive Search ads lever jij 15 kopteksten en 4 beschrijvingsteksten aan. Op basis van de door jou vooraf gedefinieerde doelstelling gaat het Google algoritme de teksten testen en naar verloop van tijd worden alleen nog de best scorende combinaties in de Google zoekresultaten vertoond.

3. Slimme en lokale campagnes

Niet alleen landelijke organisaties of multinationals maken gebruik van advertenties in Google. Ook kleine ondernemers adverteren hun producten en diensten in het Google zoeknetwerk. Tijdens Google Marketing Live kwam goed naar voren dat Google ook aan deze doelgroep heeft gedacht. Met de komst van Slimme campagnes speelt Google in op de ondernemer die zelf geen tijd heeft om de campagnes bij te sturen, maar wel in het Google zoeknetwerk wil adverteren. Het voordeel van de inzet van Slimme campagnes is dat ze binnen enkele minuten zijn opgezet en na het kiezen van de doelstelling stuurt Google de campagnes automatisch bij.

Tijdgebrek is in de komende periode voor kleine ondernemers dus geen excuus meer om niet met Google Ads te starten. Naast de Slimme campagnes werd tijdens Google Marketing Live ook de introductie van de lokale campagnes gedaan. Deze campagnes zijn bedoeld voor zowel kleine ondernemers als voor de grotere organisaties met meerdere vestigingen door het land.

“Local is the new global” wordt ook wel eens gekscherend gezegd, maar binnen Google is daar geen woord van gelogen. Het aantal zoekopdrachten in combinatie met “in de buurt” of “dichtbij mij” is in de afgelopen paar jaar namelijk vertienvoudigd. Met de introductie van lokale campagnes kan er gericht in worden gespeeld op dergelijke zoekopdrachten. Het aantal winkelbezoeken stimuleren door gerichte advertenties te tonen op basis van de locatie van de zoekopdracht is een volgende stap in hoe online marketing kan bijdragen aan het beantwoorden van een actieve probleemoplossende behoefte.

Conclusie

Op basis van bovenstaand genoemde ontwikkelingen kunnen we wel concluderen dat Google Marketing Live ons weer tot op het bot heeft geïnspireerd. We zijn als Immense altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden/uitdagingen. De Responsive Search ads en lokale campagnes worden zodra ze in Nederland beschikbaar komen dan ook uitgebreid door ons getest. Verslag over de testen volgt later.

Mocht je nu denken, dit wil ik ook maar ik weet niet precies hoe! Treuzel dan niet en bel ons via 020-7372421 of vul het contactformulier in en dan zien we elkaar snel!