Google mobile friendly update: geen paniek!

Door Maarten op 23 april 2015

De veel gevreesde mobiel vriendelijke update van Google werd afgelopen dinsdag werkelijkheid. SEO-land is in rep en roer. Er wordt gesproken over ‘Mobilegeddon’ en de grote ramp die dit gaat veroorzaken. Menig blog roept dat dit de grootste impact in tijden zal zijn, misschien wel groter dan de laatste Pinguin en Panda update. Ons advies? Geen paniek, maar actie!

Mobilegeddon: wat is dat?

Google veranderde zijn zoekalgorimte, zodat pagina’s die zijn geoptimaliseerd zijn voor mobiel hoger scoren in de zoekresultaten. In andere woorden: mobiel vriendelijkheid is een ranking factor geworden. Volgens Google maakt dit het makkelijker voor gebruikers om relevante content te vinden die goed te lezen is op mobiel.

Mobilegeddon is gewoonweg de naam die doemdenkers aan deze update gegeven hebben en zo de websitebeheerders eens flink de stuipen op het lijf te jagen. Terecht? Jazeker. De impact zal groot zijn. Maar dan wel alleen voor sites die zich niet hebben aangepast aan de richtlijnen voor mobiel en dat ook niet van plan zijn. Mobilegeddon is dus niet het einde van de wereld, voor degenen die deze veranderingen wel gaan doorvoeren of al hebben gedaan.

Wat is het effect op SEO en de zoekresultaten?

Op 21 april lanceerde Google de aangekondigde mobile crawler dat alle web- en Android apps doorzoekt. Tegelijkertijd startte Google met het indexeren van mobiele sites, wat betekent dat de update geen impact heeft op de desktop zoekresultaten. Wat helaas niet betekent dat je nu een zucht van verlichting kunt slaken. Minstens de helft van de zoekacties wordt immers tegenwoordig op mobiel uitgevoerd. Je zou dus wel gek zijn om deze update te negeren. Het effect is dan ook extra voelbaar voor bedrijven die inkomsten (kunnen) halen uit mobiel verkeer.

Het effect van de zoekresultaten is voor websites die niet voldoen aan de nieuwe richtlijnen groter dan van tevoren werd gedacht. Google straft genadeloos en deelt rake klappen uit. Het ontbreken van mobiele vriendelijkheid, kan een website een behoorlijke optater geven als het om de vindbaarheid gaat. Op termijn worden websites die niet mobiel vriendelijk zijn zelfs weggelaten uit de zoekresultaten. De mobiele resultaten welteverstaan, niet de desktop variant.

Niet mobiel vriendelijk? De wereld vergaat niet

Is je site niet mobiel vriendelijk? De nieuwe rankingfactor mag dan zwaar meetellen, het is niet de enige criteria waaraan een site wordt gemeten. Het doel van Google is om de meest relevante zoekresultaten te tonen, ook als een site niet helemaal voldoet aan de mobiel vriendelijke richtlijnen. Nu je echter weet dat dit een factor is, kun je hier ook je voordeel mee doen en je vindbaarheid een positieve boost geven. Laat je niet ontmoedigen door de paniekberichten rondom de mobiel vriendelijke update, maar zie het als een gratis SEO-tip.

Bovendien geeft Google websites de mogelijkheid om ook na de 21ste de mobiel vriendelijkheid aan te passen en zo de vindbaarheid te verhogen. Dit in tegenstelling tot andere updates waarbij een aanpassing binnen de gestelde termijnen van Google moest gebeuren.

Conclusie: actie!

Als je website niet mobiel vriendelijk is, dan is dit geen ramp of reden tot paniek. Wel kan het je de nodige klanten kosten als je dit niet zo snel mogelijk aanpast.

Gebruiksvriendelijkheid is belangrijker dan ooit. Houd hierbij niet alleen rekening met de lay-out van je site, maar ook je navigatie en je content. En content optimaliseren voor SEO? Dat blijft belangrijk, ook bij je mobiele site. Gebruikers moeten tenslotte je site nog steeds kunnen vinden, en dat krijg je niet alleen voor elkaar door de lay-out mobiel vriendelijk te maken. Omdat je site er goed uitziet op mobiel, hoeft het nog niet te betekenen dat het geoptimaliseerd is voor mobiele zoekopdrachten.

Om te controleren of jouw site mobiel vriendelijk is, kun je individuele pagina’s laten testen met de Mobile-Friendly Test of de status van je gehele site laten beordelen met de Mobile Usability report in Webmaster Tools.

Wil je liever dat professionals je site mobiel vriendelijk maken? Neem dan contact op via info@immense.nl.