Google nieuws!

Door Maarten op 27 februari 2015

Google is aan het testen met een aantal ontwikkelingen die mogelijk een verschil kunnen maken in de vindbaarheid van een website. Wij hebben de drie opvallendste innovaties uitgelicht.

1.Sterrenrating in andere kleuren

Google heeft aangekondigd de komende maand meer te gaan experimenteren met de kleuren van de sterren die nu zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Tot dusver waren er enkel oranje sterren te zien. Google gaat nu testen met verschillende kleurenvariaties, waarvan groen de eerste is die al gespot is. De betekenis van de kleuren is nog niet bekend.

2. Labels voor langzame websites

Is je site bijzonder langzaam? Dan bestaat de kans dat er in de mobiele zoekresultaten in de toekomst een opvallende label ‘slow’ of ‘langzaam’ te zien is. Google is namelijk aan het testen met deze labels en wil hiermee mobiele bezoekers waarschuwen voordat ze een site bezoeken. De reden hierachter is de waarde die Google hecht aan de snelheid van een website. Google geeft aan dit een belangrijke factor te vinden in het gebruikersgemak van de bezoeker. Bezoekers kunnen mogelijk afschrikken van een dergelijke label, wat dit een belangrijke ontwikkeling maakt voor veel website eigenaren. De snelheid van een website was al belangrijk voor de vindbaarheid. Wanneer dit echter met een label bij de mobiele zoekresultaten weergegeven wordt, is de kans groot dat de klikfrequentie wordt beïnvloed. Met als resultaat dat minder bezoekers verder zullen klikken naar een website, ongeacht de hoge ranking positie. Een ontwikkeling om in de gaten te houden dus.

3. Google hangouts experiment

Google is aan het experimenteren met een service dat Google Hangouts in de zoekresultaten integreert. Deze service geeft lokale bedrijven de kans om direct te communiceren met klanten middels een chatfunctie in de zoekresultaten. Hierbij wordt met een link de beschikbaarheid om te chatten aangegeven. Klanten kunnen via de Google Hangout chat aan een bedrijf vragen stellen, reserveringen maken, de beschikbaarheid van een product opvragen of bijvoorbeeld de menu opties van een restaurant bespreken.   Het is nog niet bekend of de nieuwe service voor zowel mobile als desktop beschikbaar komt, wanneer dit wordt uitgerold en of dit in de toekomst invloed heeft op de ranking.

*Afbeeldingen via Searchenginewatch