Google ontvangt volgende megaboete van de EU

Google ontvangt volgende megaboete van de EU Door Maarten op 28 maart 2019

Google kan een aanzienlijke boete van de EU tegemoet zien, de derde alweer in vrij korte tijd. Dit keer gaat het om een bedrag van bijna 1,5 miljard(!) euro voor ‘misleidende handelingen in online advertising’ betreffende uitgave contracten die met AdSense voor Search van doen hebben. In een verklaring meldt de EU dat de boete ‘rekening houdt met de duur en de ernst van de overtreding en is berekend op basis van Google’s omzet uit online search advertising bemiddeling in the Europese Economische Ruimte.

De teller loopt op

Inclusief deze boete heeft Google inmiddels al ruim 9 miljard euro over moeten maken naar de EU rekening. Vorig jaar moest Google al een recordbedrag betalen van 4,3 miljard euro voor de antitrust boete die voortkwam uit de gesloten contracten met telefoonproducenten met de Google Play app in de hoofdrol. Een jaar eerder bedroeg de boete 2,4 miljard euro die Google ontving voor het geven van voorrang aan eigen content in Shopping Search zoekresultaten. Google is tot nu toe, overigens zonder resultaat, tegen elke boete in beroep gegaan. De kans is groot dat de zoekmachinegigant dat ook deze keer gaat doen.

Publishers in een wurggreep

In een verklaring geeft de EC het opnemen van voorwaarden die exclusiviteit benadrukken in Google Adwords overeenkomsten (in dit geval AdSense voor Search) als belangrijkste reden voor de opgelegde boete. Hierin wordt het externe uitgevers verboden om concurrerende diensten te gebruiken en worden ze beperkt in het tonen van ads van Google’s concurrenten. Daarbij worden Microsoft en Yahoo expliciet genoemd als partijen die hier schade van hebben ondervonden.

Opvallend in de toelichting is dat verder dat de EC spreekt ‘van een periode van 10 jaar’ waarin Google een eerlijke concurrentiestrijd met andere bedrijven onmogelijk maakte en het de consumenten heeft belet van deze concurrentie te profiteren.

Rechtszaken in aantocht

In 2016 paste Google de overeenkomsten aan op basis van de antitrust geschillen van dat moment. De nieuwe overtredingen kunnen volgens de EC echter ook leiden tot civiele rechtszaken, waarbij bedrijven en individuen Google aansprakelijk kunnen stellen voor geleden schade door het concurrentiebeperkende gedrag. Het kan zomaar zijn dat we de komende periode een rits aan rechtszaken langs zien komen van online publishers vs. de zoekmachinegigant. Daarnaast hangt er nog een donkere wolk boven Google’s Europese activiteiten, aangezien de Mededingingsautoriteit een onderzoek is gestart naar de marktwerking van Local Search (of het gebrek eraan).

Nieuwe focus op Local Search

Er ligt nog geen formele aanklacht, maar de kans is aanzienlijk dat er een vierde megaboete volgt. De EC gaat op dit moment na of concurrenten van Google in de context van Local Search schade hebben geleden door veranderingen in het algoritme. De focus in dit onderzoek ligt voornamelijk op reizen, hotels en restaurants. Het onderzoek wordt toegejuicht door onder meer TripAdvisor en Yelp, partijen die er al vaker bij de EC op aan hebben gedrongen om de mededingingspraktijken van Google onder de loep te nemen.

Deze zaak vertoont veel gelijkenissen met de Shopping case en daarnaast is gebleken dat EU commissaris Margrethe Vestager, verantwoordelijk voor mededingingszaken, niet snel loslaat als ze denkt beet te hebben. Dat zou betekenen dat een vierde boete van forse omvang, zelfs voor Google begrippen, aanstaande is en Google zal moeten handelen om haar geloofwaardigheid en waardigheid op de Europese markt te behouden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Wil je meer weten over de werkwijze van Google en over online marketing in het algemeen? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!