Google Optimize, gebruik jij het al?

Google Optimize, gebruik jij het al? Door Maarten op 05 september 2017

A/B testing, elke online marketeer heeft er mee te maken. De tools vliegen je om de oren en uiteraard doet Google volop mee om je te helpen alles uit je data te halen. Door de veelheid aan beschikbare programma’s kijken we steeds kritischer naar de functionaliteit van elke tool. In dit blog laten we ons licht schijnen op Google Optimize, sinds april van dit jaar voor iedereen beschikbaar.

Google Optimize, een stap vooruit

De Analytics, AdWords en de Search Console tools van ’s werelds grootste zoekmachine staan bekend om een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid en de eenvoud om uit beschikbare data heldere rapporten te draaien. Des te opvallender dat Google met de tool Content Experiments volgens ons juist wat achterbleef op die punten. Google Optimize is dan ook duidelijk een stap vooruit als A/B testing- en personalisatietool bij het proces van conversie optimalisatie. Hieronder een overzicht van de (voordelige) features:

Google Optimize is een gratis tool

Het woord ‘gratis’ en Google in één zin gebruikt zijn vaak genoeg reden voor een gezonde dosis argwaan. In de praktijk blijkt meestal dat een gratis tool (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor Google) niet voor niets gratis is en er vrijwel altijd extra features moeten worden aangeschaft om de tool optimaal in te kunnen zetten. Het grote voordeel van Google Optimize is dat de gratis versie al voldoende functionaliteiten biedt om goed mee te werken. Met de betaalde variant, Google Optimize 360, kan je nog wat extra features toevoegen:

  • Het vormgeven en gebruiken van doelgroepen die je uit Analytics haalt.
  • Het tegelijkertijd uitvoeren van meer dan drie A/B tests. Voor kleine en middelgrote bedrijven is drie ruim voldoende, voor grotere bedrijven met uitgebreide campagnes is deze feature een noodzaak om goed te kunnen testen.
  • Google Optimize geeft de mogelijkheid om met maximaal 16 varianten multivariate te testen. Wil je uitbreiden dan is een upgrade naar Google Optimize 360 noodzakelijk.
  • Wil je meer dan drie doelen per test inschakelen? Dan biedt Google Optimize 360 uitkomst. Zijn drie doelen voldoende, dan kan je met de gratis versie prima uit de voeten.

Optimale integratie met Google Analytics

Doordat je bij het opzetten van jouw Google Optimize account direct een koppeling maakt met Google Analytics worden de resultaten van de A/B tests ook zichtbaar in de resultaten van Google Analytics. Daarnaast kan Google Optimize ook prima geïntegreerd worden met andere data management platformen (DMP's) voor meer uitgebreider testonderzoek. Google is bijvoorbeeld ook voornemens Google AdWords aan Google Optimize te gaan koppelen. Andersom is het ook mogelijk om doelen en segmenten uit Google Analytics aan Google Optimize koppelen om daar de resultaten te bekijken. Filters die je al hebt ingesteld in Analytics worden ook direct toegepast op Google Optimize, zodat de verkregen data tussen beide tools ook matchen.

Gebruiksvriendelijke tool

Wat er echt uitspringt is de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid van de Google Optimize editor. Het installeren van de trackingcode, opzetten van A/B tests, bepalen van doelen en segmenten en de overzichtelijkheid van de weergegeven data voor het draaien van rapporten maakt Google Optimize voor elke marketeer een handzame en makkelijk te navigeren tool. Doordat je binnen de editor eenvoudig meerdere aanpassingen kan doen (in de html, javascript, CSS van de webpagina) en daarnaast ook eenvoudig items kan verplaatsen, verbergen en highlighten haal je alles uit de mogelijkheden die Google Optimize biedt.

Resultaten op de lange termijn

Een groot verschil tussen Google Optimize en de meeste andere A/B tools is hoe de resultaten van de verschillende tests tot stand komen. Vrijwel altijd wordt op basis van significantie (een duidelijk ja/nee antwoord) een oordeel gegeven over de verkregen data en de verandering doorgevoerd bij een positief resultaat. Google Optimize maakt gebruikt van risicoanalyses om een inschatting te maken hoe bepaalde testvarianten op de lange termijn zullen presteren. De focus ligt daarbij met name op het verschil in conversiepercentage tussen het origineel en de testvariant en de mogelijkheid dat het conversiepercentage hoger wordt dan het origineel en andere testvarianten.

Het enige nadeel van Google Optimize in deze context is dat de resultaten op basis van sessies worden weergegeven en niet op basis van unieke gebruikers. Het is dus aan te raden de resultaten uit Google Analytics te halen en deze zo te bewerken dat ze ook binnen Google Optimize gebruikt kunnen worden. Zo haal je altijd het maximale resultaat uit de beschikbare data!

Wil je meer weten over Google Optimize en hoe je het beste een testcampagne kunt opzetten? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!