Google pagerank: is dat nog belangrijk?

Door Maarten op 16 april 2015

Ben je bekend met zoekmachine optimalisatie en het beter vindbaar maken van je website, dan heb je ongetwijfeld weleens van Google pagerank gehoord. Er bestaat echter een grote misvatting over het belang van pagerank. Is deze hoog, dan betekent dat niet automatisch dat je ook hoog in de zoekresultaten eindigt.

Wat is Google pagerank?

Larry Page en Sergey Brinn, de oprichters van Google, hebben pagerank bedacht. Pagerank is de beoordeling die Google aan een pagina geeft. Toen pagerank net bedacht was, werd de vindbaarheid inderdaad vooral gebaseerd op de pagerank van een pagina. Nu zijn er nog 200 andere factoren waar de vindbaarheid op wordt gebaseerd. 

Hoe wordt de pagerank berekend?

Om de PageRank van een website te bepalen heeft Google een algoritme ontwikkeld. Met deze ingewikkelde formule zal ik je nu niet vermoeien. Simpel gezegd wordt de pagerank gemeten aan de hand van het aantal relevante links naar een pagina. Hoe meer sites naar een pagina linken, des te belangrijker deze is, wat resulteert in een hogere pagerank. Linken websites met een hogere pagerank naar jouw website, dan beïnvloedt dit jouw pagerank positief en wordt deze hoger. Dit geldt echter alleen als de linkende pagina ook daadwerkelijk relevant is. Een pagina over kittens die verwijst naar een pagina over fietsen, brengt geen enkele verandering in de pagerank van de ontvangende site. Ook tellen interne links mee (links binnen je eigen websites). 

Hoe belangrijk is pagerank?

Het is tegenwoordig niet meer zo dat een website met een hogere pagerank ook hoger in de zoekresultaten scoort dan een website met een lagere pagerank. Er zijn ontzettend veel andere factoren waar Google rekening mee houdt. Toch is pagerank zeker niet onbelangrijk. Sterker nog, het kan een grote rol spelen in je vindbaarheid. Populairiteit is voor Google namelijk een teken dat je site belangrijk is. Dit hangt echter wel samen met een goede linkstructuur. En omdat de pagerank alleen beïnvloedt kan worden door backlinks van relevante sites, is het belangrijk om dit goed aan te pakken. Backlinks van ‘slechte’ sites kunnen je zelfs negatief beïnvloeden. En een verwarrende linkstructuur op je site heeft hetzelfde effect.

Ik leg alles uit over hoe je een relevante link herkent in het artikel ‘Goede en slechte links: het verschil’. 

Vind je het nog lastig om te bepalen wat een relevante link is?

Wil je weten hoe je jouw pagerank kunt verbeteren?

Neem dan contact op via info@immense.nl of bel naar 020 - 737 2421. Wij helpen je graag!