Google Partner Learn & Lounge 2014 verslag

Door Maarten op 27 november 2014

Op uitnodiging vanuit Google Nederland was Immense gistermiddag aanwezig tijdens het Google Partner Learn & Lounge programma. Een selectieve groep gecertificeerde online marketingbureaus kwamen gisteren bijeen voor een kennissessie. Daarnaast was er de gelegenheid tot kennismaking onder het genot van een drankje en hapje. Gisteren via twitter kondigden we al aan dat wij de interessante insights met jullie zouden delen. Belofte maakt zogezegd schuld, dus hierbij het complete verslag!

De laatste mobiele trends

De topics die gisteren centraal stonden waren de laatste mobiele trends en de groeikansen die de multi-screen wereld te bieden heeft. We weten inmiddels dat mobiel gebruik in populariteit toeneemt. De uren dat we doorgaans op mobiel doorbrengen blijkt de desktop en computergebruik te overstijgen. Dit geeft aan dat over tijd de aandacht van desktop is verschoven naar het mobiele apparaat. Bovenal is het mobiele apparaat geschikt voor het doen van aankopen. Maar is onze website wel geschikt?

Mobiel zoekgedrag
Om bij het begin te beginnen wordt het koopproces geïnitieerd door een stimuli. De stimuli zorgt ervoor dat de behoefte aan een product / dienst door een persoon wordt erkend. In deze beginfase van het koopproces liggen er voor bedrijven nog kansen om potentiële klanten te informeren.

Google geeft aan dat het zoekgedrag op mobiel anders is dan op desktop. Mobiel zoekverkeer is voornamelijk gefocust op het vergaren van kennis over een bepaald product / dienst. Mobiel leent zich daarom uitstekend uit om als bedrijf een eerste indruk te maken (lees: branding).

Mobiel zoekvolume in 2015
Op basis van historische gegevens is er door Google een doorberekening gemaakt van het zoekvolume per apparaat. Naar prognose zullen er in mei 2015 meer zoekopdrachten plaatsvinden op mobiel dan op desktop! Met dit gegeven moeten we ons afvragen of wij allen, bedrijvig Nederland, klaar zijn voor de verschuiving van zoekopdrachten?

Mobiel adverteren werkt voor de één wel, en voor de ander totaal niet. Redenen zijn bijvoorbeeld het verdienmodel, prijzen of de zichtbaarheid online. De belangrijkste factor is de mate van gebruiksvriendelijkheid voor alle apparaten.

Google Partner Event Immense

Websites die zich aanpassen aan de schermgrootte van een apparaat (responsive websites) blijken goed te converteren. Zij ogen overzichtelijk met een duidelijke navigatie over de verschillende apparaten heen. Niet alleen een mobiel vriendelijke website, maar ook een heldere mobiele strategie is verreist om in te spelen op het toenemende zoekvolume op mobiel.

Mobiele strategie
Een complete mobiele strategie bevat de volgende elementen:

  • Opt-in binnen Google AdWords voor zichtbaarheid op mobiel.
  • Geoptimaliseerde landingspagina’s op mobiel.
  • Mobiele advertenties met een aangepaste boodschap voor mobiele gebruikers.
  • Het meten van micro conversies die aansluiten om de mobiele doelstellingen.
  • Extensies die relevant zijn voor mobiel zoekverkeer.
  • Remarketing om mobiel zoekverkeer opnieuw te benaderen.

Benieuwd wat mobiel voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met één van onze gecertificeerde AdWords specialisten voor een vrijblijvend gesprek op maat!

Bel Immense 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl