Google past AdWords spend automatisch aan

Google past AdWords spend automatisch aan Door Maarten op 24 oktober 2017

Behalve wat veranderingen binnen de interface is er dit jaar niet al te veel noemenswaardig gebeurd op het terrein van AdWords. Tot enkele weken geleden. Vanaf 4 oktober kunnen jouw campagnes tot het dubbele uitgeven ten opzichte van wat er als dagelijks budget is ingesteld. De vraag is natuurlijk waarom Google deze verandering doorvoert en wat deze aanpassing betekent voor jouw AdWords account.

Wat verandert er voor jouw AdWords budget?

Om hier direct een duidelijk antwoord op te geven; als het goed is helemaal niets, tenminste als we praten over het Google AdWords maandbudget. Google heeft parameters ingebouwd zodat jouw budget nooit over de maandelijkse limiet heengaat. In het geval dat dit toch gebeurt belooft Google het teveel gespendeerde budget terug te storten. De feiten en cijfers van deze verandering kort op een rij:

  • De overspend kan dagelijks oplopen tot 100%, voorheen was dit 20%.
  • De feature is niet optioneel, wat betekent dat Google zelf bepaalt welke momenten geschikt zijn om vaker een advertentie uit te leveren.
  • Campagnes die continue lopen zullen nooit meer kunnen uitgeven dan de maandelijkse limiet, vastgesteld door het dagelijkse budget vermenigvuldigd met het gemiddeld aantal dagen in de maand, 30.4.
  • Worden er gedurende de maand aanpassingen gedaan in het budget, dan zal de maandelijkse limiet zich uiteraard aanpassen aan het nieuwe dagelijkse budget, zoals voorheen ook het geval was.

Wat is het doel van deze aanpassing?

Zoals wel vaker bij een eenzijdige aanpassing vanuit Google is er ook nu een storm van kritiek losgebarsten. Voor veel adverteerders voelt het alsof Google vanaf nu bepaalt hoeveel geld jouw campagne uitgeeft, het gevoel dat je een deel van de controle overdraagt aan Google. Op dagelijkse basis dan. Over de hele maand bekeken zal er aan het totaalbudget niets veranderen. Toch begrijpen we dat een deel van de AdWords gebruikers deze verandering als onprettig ervaart.

Google’s perspectief

Het gezonde wantrouwen richting Google is in die zin gerechtvaardigd dat de nieuwe feature ervoor zorgt dat de kans een stuk groter is dat jouw maandelijkse budget gemaximaliseerd wordt. Meer zichtbaarheid, meer kliks betekent uiteraard ook meer omzet voor Google. Sommige critici zien deze aanpassing dan ook enkel en alleen als weer een poging van Google om haar machtspositie binnen het zoekmachinelandschap te vergroten. Google zelf houdt het er op dat het met deze feature ‘meehelpt gestelde advertising doelen te bereiken’. En toegegeven, we denken zeker dat deze verandering de resultaten van jouw advertising campagne positief kan beïnvloeden.

Wat ons betreft is het grote voordeel dat je als adverteerder minder handmatig aanpassingen hoeft te doen in de dagelijkse budgetten, omdat Google deze budgetten automatisch opschroeft op momenten dat er veel voor jou relevante zoekopdrachten worden gedaan. Op momenten dat er weinig zoekverkeer is zal de overspend van de piekmomenten weer gecompenseerd worden, zodat er over een gehele maand meer balans ontstaat in jouw zichtbaarheid ten opzichte van piek- en dalmomenten. Zeker voor accounts met wat minder budget en minder kliks kan deze aanpassing van grote waarde zijn, omdat in de nieuwe setup de kans groter is dat kliks relevanter bezoek opleveren dan voorheen.

Houd jouw account in de gaten

We zijn benieuwd hoe de accounts van onze klanten de komende tijd reageren op de nieuwe AdWords feature en in welke mate we inderdaad meer dagelijkse fluctuaties gaan terugzien. In een volgend blog zullen we onze bevindingen in meer detail beschrijven. Ondanks dat Google aangeeft dat het de kans zeer klein is dat het gebeurt, is het wel degelijk zaak extra goed te letten op een mogelijke overspend aan het einde van de maand. Zeker voor MKB’ers met lagere budgetten is het van belang dat deze aanpassingen ondernemers niet op kosten jaagt. Ook is het interessant om te zien in hoeverre er ook nog aan het einde van de lopende advertentiemaand overspend kan plaatsvinden op momenten dat het relevant is of dat het ‘extra’ dagelijkse budget er al eerder in de maand voor heeft gezorgd dat het maandelijkse budget opgesoupeerd is. Veel vragen waar we de komende tijd antwoord op zullen krijgen, spannend!

Wil je meer weten over deze nieuwe AdWords feature en andere mogelijkheden om jouw AdWords account verder te optimaliseren? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!