Google Posts, nog meer focus op lokaal

Google Posts, nog meer focus op lokaal Door Maarten op 11 september 2017

Hoewel nog niet officieel uitgerold in West-Europa, alles wijst erop dat de Google Posts feature steeds meer beschikbaar komt voor bedrijven met een geverifieerd Google-account. In dit blog lees je meer over deze feature en hoe je Google Posts, overigens niet de originele naam maar spontaan ontstaan in ‘de markt’, effectief kunt inzetten voor lokale vindbaarheid van jouw bedrijf.

Google Posts, wat kan je er precies mee?

Google heeft de Posts feature in het leven geroepen om de focus op lokale vindbaarheid nog verder te verstevigen. Veel bedrijven hebben via Google Mijn Bedrijf, sinds een aantal jaren de opvolger van het oude Google Places, een bedrijfsprofiel aangemaakt. Wanneer gebruikers op jouw bedrijfsnaam zoeken, vertoont Google aan de rechterkant van de pagina alle gegevens die nodig zijn om met jou in contact te komen. Met Google Posts voeg je nieuws en acties toe die direct als snippet in de Google zoekresultaten getoond worden. Ideaal om bezoekers vanuit je posts meteen actie te laten ondernemen in de vorm van een reservering of bestelling, zonder dat ze eerst nog naar je website door moeten klikken. Google Posts zijn met name handig voor:

  • Het promoten van een evenement
  • Rechtstreekse reserveringen of registratie direct op de juiste pagina
  • Het promoten van een nieuwe dienst of product
  • Delen van nuttige bedrijfsinformatie als een verhuizing of telefoonnummerwijzing

Plaatsing content

Relevantie van informatie heeft voor Google de hoogste prioriteit. Geplaatste content via Google Posts wordt dan ook automatisch na 7 dagen verwijderd, behalve als het om een aankondiging gaat voor een event dat over meer dan een week plaatsvindt. Relevante content betekent voor Google ook dat binnen Google Posts altijd de laatstgeschreven content bovenaan geplaatst wordt. Wil je toch eerder geschreven content bovenaan hebben dan zit er niets anders op dan de originele post te verwijderen en nieuwe content daarvoor in de plaats te publiceren.

Google Posts biedt organische mogelijkheden

Het benutten van de Google Posts sluit naadloos aan bij de voorzichtig zichtbare trend dat we met z’n allen steeds minder geneigd zijn op advertenties te klikken. Relevante content, frequent ververst en op een natuurlijke manier binnen de bestaande content gepubliceerd, kan je als bedrijf veel opleveren. De setup van deze feature is er dan ook duidelijk op gericht om organische groei te realiseren. Een Google Post kan namelijk 300 woorden lang zijn en voorzien worden van de juiste buttons met gerichte CTA’s, ideaal om de doorklik te verhogen zonder te hoeven investeren in kostbare advertising campagnes.

Naast de inhoudelijke mogelijkheden is de positie op de resultatenpagina waar Google Posts verschijnen vrij prominent te noemen. Google Posts eisen verder vanzelfsprekend ook meer ruimte op binnen de organische zoekresultaten. Pakkende teksten in combinatie met een relevante aanbieding leveren op deze manier ongetwijfeld meer conversies op.

Hoe publiceer je een Google Post?

De eerste voorwaarde voor het kunnen plaatsen van een Google Post is dat je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt binnen Google Mijn Bedrijf. De Google Post feature komt daarmee automatisch voor je beschikbaar. In een paar eenvoudige stappen publiceer je vervolgens jouw eerste Google Post:

  • Log eerst in via Google Mijn Bedrijf.
  • Klik vervolgens op ‘Locatie beheren’ als je de locatie hebt gevonden waar je de content wilt plaatsen.
  • Via ‘Berichten’ voeg je daarna tekst, foto en/of video toe, eventueel aangevuld met een sprekende button.
  • Wanneer alles goed staat dan maak je je post via ‘Publiceren’ wereldkundig.

De eenvoud van het proces maakt het nóg aantrekkelijker om regelmatig nieuws en promoties te posten op jouw bedrijfsprofiel.

Google Posts meets Google+

Er is niet veel verbeelding voor nodig om te zien dat Google Posts een vereenvoudigde versie is van Google+, maar wel een versie met veel meer mogelijkheden. Geplaatste content kan met Google Posts namelijk snel en eenvoudig worden gedeeld, wat het een hoog social media gehalte geeft. Daarbovenop worden deze berichten ook nog eens binnen de zoekresultaten weergegeven, met nog meer exposure tot gevolg. Wat ons betreft geeft dit jou als online marketeer/ondernemer enorm veel mogelijkheden om je bedrijf lokaal te promoten!

Wil je meer weten over Google Posts en hoe deze feature optimaal in te zetten voor jouw bedrijf? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we gaan graag met je in gesprek.