Google Shopping Actions, wat moet je weten?

Google Shopping Actions, wat moet je weten? Door Maarten op 01 augustus 2019

In Amerika is de eerste buzz alweer achter de rug, in Europa wordt reikhalzend uitgekeken naar de resultaten van Google’s nieuwste paradepaardje, Google Shopping Actions. Met deze feature is het mogelijk voor consumenten om bij Google rechtstreeks aankopen te doen met elk device. Een duidelijk statement van de zoekmachinegigant om de strijd aan te gaan met de lang door Amazon beheerste e-commerce markt. In dit blog alles over Google Shopping Actions en hoe je dit als online retailers succesvol kunt inzetten.

Google Shopping Actions, wat is het precies?

Kort gezegd, Google Shopping Actions stelt retailers in staat hun producten te vertonen via meerdere Google platformen als Google Express (inclusief Google Search), de mobiele app van Google Express, Google Assistant en andere Google Home devices. Het was voor consumenten dus al mogelijk om producten direct via Google Express te kopen (zonder tussenkomst van de betreffende retailer). Met Google Shopping Actions kan je als retailer je producten niet alleen over meerdere platformen uitrollen, het geeft je als retailer ook meer mogelijkheden om met beschikbare data de consument doelgericht te targeten. Wat voor nieuwigheden komen we tegen binnen Google Shopping Actions?

Een volledig nieuwe shopping experience

Google heeft altijd geclaimd geen retailer te willen worden zoals Amazon, maar het lijkt er inmiddels toch sterk op dat de voordelen van dit nieuwe verkoopkanaal deze claim overstijgen. Belangrijkste verandering met Google Shopping Actions is het universele winkelmandje waarmee je als consument producten kan bestellen via Google Search, Google Shopping of de Google Assistant, of het nou via mobiel, desktop of voice is. Dit geeft de consument veel meer mogelijkheden om elk moment in het aankooptraject een item toe te voegen. Transacties kunnen direct binnen elk platform worden afgerond.

Toevoeging nieuwe Google platformen

Zoals Google onlangs al aankondigde tijdens het jaarlijkse Google Marketing Live event worden er richting het einde van dit jaar nóg een aantal platformen toegevoegd die alleen binnen Google Shopping Actions feature werken:

  • Nieuwe Google Shopping homepage, voor elke consument te personaliseren.
  • Koppeling met YouTube waarbij productlinks in video’s verwerkt zijn.
  • Google Images met het winkelmand icoontje erin verwerkt.

Specifieke zoekresultaten

Individuele zoekresultaten zullen aangeduid worden als ‘shoppable’, door het toevoegen van een winkelmand icoontje aan het betreffende resultaat. Deze icoontjes verschijnen in de resultaten van Google Search, Google Shopping advertenties, Image resultaten en YouTube video’s. Het icoontje laat zien dat via bijbehorende zoekresultaat producten rechtstreeks kunnen worden gekocht met behulp van de Google checkout.

Kopen van producten via Voice

Oriëntatie op producten en diensten vindt in toenemende mate plaats via Voice Search. Met de Google Shopping Actions feature komt er ongetwijfeld een trend bij; Voice Shopping. De verwachting is dat in de nabije toekomst steeds meer consumenten zich zullen realiseren hoe handig het is om aankopen af te ronden op telefoon en mobiele devices met het behulp van de Google Assistant.

Voor- en nadelen van Google Shopping Actions

Zoals altijd is er over elke vernieuwing die Google doorvoert genoeg te zeggen. We zien in ieder geval genoeg voordelen voor zowel consument als merk.

Enorme afzetmogelijkheden via meerdere Google platformen

Als e-commerce ondernemer wil je de zichtbaarheid van jouw producten maximaliseren en jouw merk aan zoveel mogelijk potentiele kopers laten zien. Door producten te tonen via Google.com, Google Express en binnen het bereik te liggen van de Google Assistant is de nieuwe Google Shopping Actions feature precies dát wat je nodig hebt. En ja, consumenten shoppen écht via de voice assistant. Sceptische ondernemers kunnen maar beter snel omschakelen en ervoor zorgen dat hun webshop klaar is voor deze niet te stoppen trend, helemaal nu de mogelijkheden van deze nieuwe feature zich aandienen.

Een Pay per sale afrekenmodel

CPM en CPC zijn gangbare termen wanneer er met Google afgerekend wordt. Met de nieuwe Google Shopping Actions feature is er, ook voor Google, een nieuw afrekenmodel voorhanden. Retailers betalen alleen aan Google wanneer er daadwerkelijk een verkoop plaatsvindt, een pay per sale afrekenmodel dus. Zeker wanneer je als ondernemer in een start-up fase zit en werkt met een beperkt budget dan kan dat voordelig voor je werken. Wat je afdraagt aan Google verschilt per productcategorie en onderliggende subcategorieën.

Gestroomlijnde aankoopfunnel

Aankopen met Google Shopping Actions zijn gekoppeld aan het Google profiel van de klant. Het is dus niet nodig om bij elke transactie opnieuw gegevens in te vullen, de betaalgegevens staan al klaar om te gebruiken. Dit zal ongetwijfeld zorgen voor meer conversies doordat deze vaak bepalende drempel in het aankoopproces weggenomen wordt. Ook zal je met Google Shopping Actions jouw klant op basis van eerdere aankopen kunnen voorzien van aanbevelingen/ads voor aanvullende of nieuwe producten.

Google Shopping Actions, de keerzijde

De Google Shopping Actions feature biedt de e-commerce ondernemer veel kansen, toch zijn er ook een paar aandachtspunten te benoemen waar je rekening mee dient te houden als je deze feature gaat gebruiken. Je moet je goed realiseren dat bezoekers niet meer op jouw website komen als ze rechtstreeks via Google aankopen doen. Vooropgesteld, het is natuurlijk mooi dat dit gebeurt, aan de andere kant verkrijg je geen waardevolle informatie meer van je bezoeker omdat ze niet over de site surfen voordat de conversie gedaan wordt. Data voor doelgroepsegmentatie en de juiste opvolgende marketingacties worden dus een stuk minder makkelijk wanneer Google Shopping Actions een grotere rol gaat spelen.

Verder speelt natuurlijk ook privacy een rol. Net als bij andere producten en het gebruik van Google zal je als ondernemer/marketeer moeten accepteren dat je een deel van je bedrijfsvoering en privacy prijsgeeft. Met Google Shopping Actions krijgt Google uiteraard direct inzicht in transactiegegevens en Google profielen die gelinkt zijn aan een aankoop. Gezien de winstgevende mogelijkheden van deze feature zullen veel ondernemers hier naar verwachting echter niet al te veel problemen mee hebben.

We zijn in ieder geval benieuwd hoe het gaat uitpakken wanneer deze feature ook in Nederland uitgerold gaat worden. In een van de volgende blogs meer praktische informatie hoe je als ondernemer concreet met Google Shopping Actions aan de slag kunt. Wil je ondertussen meer weten over deze feature neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!