Google Shopping feed optimalisatie, enkele tips

Google Shopping feed optimalisatie, enkele tips Door Maarten op 22 april 2016

Zoals in een aantal recent geschreven blogs al duidelijk naar voren komt, de ruimte voor Google Shopping advertenties zal alleen nog maar verder toenemen, waarmee het belang van Google Shopping uiteraard ook steeds groter wordt. Wat ons betreft dan ook een goed moment om eens wat dieper in te gaan op manieren waarop je de prestaties van jouw Google Shopping campagne kan verhogen. Google Shopping feed optimalisatie speelt daarin een belangrijke rol.

Google Shopping feed optimalisatie

Een goede Google Shopping feed is de basis van elke succesvolle Google Shopping campagne. Anders dan bij reguliere search campagnes bepaalt niet het zoekwoord maar de inhoud van jouw Shopping feed of jouw advertentie wordt vertoond wanneer de bezoeker een bepaald zoekwoord invoert. Een kwalitatief mindere Shopping feed zal dan ook direct invloed hebben op het aantal vertoningen, kliks en hoogstwaarschijnlijk het aantal conversies. Hieronder een aantal tips om jouw Google Shopping feed zo optimaal mogelijk te benutten.

Een goede titel en beschrijving zijn cruciaal

De titel en beschrijving nemen binnen de feed een cruciale plek in. Dit is de plek waar je ervoor zorgt dat de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in ieder geval terugkomen in de titel en beschrijvingen van je producten. Het lijkt een inkopper, maar we komen elke dag Shopping feeds tegen waarin deze elementaire eigenschappen van een goed ingerichte feed ontbreken. Let er trouwens op dat je geen gebruik maakt van speciale tekens of symbolen, de feed zal er daarmee niet doorheen komen bij Google.

Organiseer verder met de Google Product Category

De Google Product Category geeft je de mogelijkheid om jouw producten te categoriseren volgens de ordening van Google, ook wel de Google producttaxonomie van Google genoemd. Het is (nog) niet nodig voor de goedkeuring van de Shopping feed, maar we raden je sterk aan dit wel te doen, Google kan jouw producten dan namelijk nog beter onderverdelen in diverse categorieën, waardoor de matching met een bepaalde zoekopdracht nog verder geoptimaliseerd wordt. Verwar deze mogelijkheid niet met de kolom ‘Product Type’. Deze kolom draagt bij aan een natuurlijke indeling van je Google Shopping campagne, terwijl de Google Product Category de indeling is volgens Google.

Google Shopping Category

Zorg altijd voor een uniek product ID met GTIN

Wanneer we binnen een productcategorie verder inzoomen dan valt er op productniveau ook vaak nog flink wat te optimaliseren, onder meer met de GTIN. Dit is een unieke code voor elke commercieel product, meestal gekoppeld aan de barcode die weergegeven wordt op een artikel. Waar je voorheen kon volstaan met het invoeren van een merk en MPN (Manufacturer Part Number) is het vanaf 16 mei ook verplicht per product een GTIN aan de Shopping feed mee te geven. Ontbreekt deze dan zal de feed zonder pardon worden afgekeurd. Wat ons betreft is het verplicht toevoegen van de GTIN een flinke stap vooruit omdat:

  • Google hiermee extra informatie aan jouw advertenties meegeeft waarmee ze relevanter worden voor bezoekers.
  • Volgens Google jouw advertenties op meerdere plekken binnen het partnernetwerk worden vertoond, zoals YouTube en andere partnersites, wat volgens Google zelf zal leiden tot flink hogere conversiepercentages.

Check regelmatig jouw Google Merchant Center

Google Merchant Center checks

Heb je jouw Google Shopping feed helemaal ingericht en ga je aan de slag dan is het verstandig om regelmatig in te loggen in jouw eigen Google Merchant Center. Je ontvangt hier namelijk meldingen waarmee je jouw feed mogelijk verder kunt optimaliseren. Denk daarbij aan:

  • Problemen met de feed die ervoor zorgen dat een feed er niet doorheen komt bij Google. De meest voorkomende meldingen zijn geconstateerde verschillen in prijs t.o.v. je website, foute coderingen en ontbrekende productnummers. Treden er teveel problemen op dan kan Google besluiten het account op te schorten, hou dit altijd goed in de gaten!
  • Waarschuwingen die je erop wijzen dat producten binnen je feed niet direct worden afgekeurd, maar wat in de toekomst mogelijk wel kan gebeuren. Hoe meer waarschuwingen je krijgt des te slechter wordt de feed door Google gewaardeerd. Wacht daarom niet te lang met het aanpakken van deze waarschuwingen!
  • Suggesties die Google doet om de feed verder te optimaliseren. Hierin zal je aanbevelingen krijgen die betrekking hebben op bovenstaande elementen binnen je Google Shopping feed. De één zal wat meer impact hebben dan de ander, maar het kan ieder geval nooit kwaad deze suggesties van Google op te volgen!

Het optimaliseren van jouw Google Shopping feed is een continu proces. Zolang je hier dan ook actief mee bezig blijft houd je voor een deel zelf controle over de resultaten uit de Google Shopping campagne en kan je je concurrenten een stap voor blijven.

Ben je benieuwd hoe Immense jouw Google Shopping feed kan optimaliseren en de resultaten van jouw Google Shopping campagne naar een hoger niveau kan tillen? Neem dan contact op met ons via 020-7372412, we vertellen je er graag meer over!