Google Smart Shopping campagnes – Smart, Smarter, Smartest

Google Smart Shopping campagnes – Smart, Smarter, Smartest Door Jochem Rutte op 14 augustus 2018

In onze vorige blog zijn de belangrijkste plannen die tijdens Google Marketing Live 2018 zijn gepresenteerd tegen het licht gehouden. Een van die plannen was dat Google voor onder andere hun advertentietak steeds meer wil automatiseren. In dit blog bespreken we de intrede van Google Smart Shopping campagnes. Wil je weten wat Google Smart Shopping campagnes precies zijn en wat het verschil is tussen normale en Smart Shopping campagnes? Lees dan snel verder.

Algemene trend: We kopen steeds meer online

Zoals tijdens Google Marketing Live 2018 al werd gezegd: online is in de huidige maatschappij niet meer weg te denken. Als we specifiek naar Nederland kijken dan is ons land in juli nog gekroond tot Europees kampioen retourneren. Alleen al het gemak van online kopen en wanneer het product tegenvalt eenvoudig, en vaak gratis, kunnen retourneren geeft aan dat online verkoop op z’n minst gelijkwaardig is aan de verkoop vanuit fysieke winkels.

Wat zijn Google Smart Shopping campagnes?

Om die online verkoop voor een specifieke webshop te kunnen maximaliseren wordt er vaak gebruik gemaakt van Google Shopping. De advertenties die door Google Shopping campagnes worden geactiveerd worden boven of naast de zoekresultaten getoond. Shopping is binnen Google Ads een campagnetype dat op basis van een productfeed werkt. Google matcht de zoekopdracht in hun zoeknetwerk met de informatie vanuit de productfeed. Deze matching gaat automatisch. Het enige wat jij als online marketeer kan doen om andere producten te vertonen op deze zoekopdracht is door je lijst met negatieve zoekwoorden per productgroep uit te breiden. 

Met de komst van Smart Shopping campagnes blijft het nog wel even zo dat dergelijke campagnes op basis van een zelf ontwikkelde productfeed werken. Het laten ontwikkelen van een productfeed is vaak een kostbaar traject en dat maakt het adverteren in Google Shopping voor kleinere ondernemers onbereikbaar. Goed nieuws vanuit Mountain View in California voor onder andere deze kleinere ondernemers, want later in 2018 wordt de optie gelanceerd om Google automatisch een feed te laten maken op basis van jouw website/webshop. Door deze ontwikkeling hoopt Google ook de kleinere ondernemers aan te moedigen om te starten met Google Shopping. Het gevaar van deze ontwikkeling is natuurlijk wel dat de concurrentie en dus de gemiddelde prijs per klik in de komende tijd enorm gaat stijgen.  

Verder is het belangrijk om te weten dat een Smart Shopping campagne gebruik maakt van meer Google producten dan alleen het Google Zoeknetwerk. Bij het opzetten van een Smart Shopping campagne lever jij als specialist teksten en afbeeldingen aan. Google gaat deze elementen in het Zoeknetwerk, Display Netwerk, Youtube en Gmail testen om tot een optimaal presterende combinatie van teksten en beeld te komen. 

Shopping campagnes vs Smart Shopping campagnes

Google algoritme vs. de mens. Dit is in hoofdlijnen wederom het verschil tussen normale Shopping campagnes en Smart Shopping campagnes. Het algoritme bepaalt op basis van een scala aan signalen zoals seasonality en de prijs van de producten aan wie, waar, wanneer en hoe de Shopping advertenties worden vertoond. De verwachting van Google is dat machine learning uiteindelijk dus tot betere resultaten gaat leiden dan wanneer de mens de campagnes beheert.

Tijdens Google Marketing Live 2018 werd bijvoorbeeld gezegd dat in eerdere testfases bij diverse adverteerders het gebruik van Smart Shopping campagnes heeft geleid tot 20% meer omzet dan wanneer gebruik werd gemaakt van normale Shopping campagnes. Voor een aantal klanten zijn we recent begonnen met de Smart Shopping campagnes en de eerste resultaten zien er veelbelovend uit! Later meer over het gebruik van Smart Shopping campagnes voor de klanten van Immense.

 Mocht je nu denken, dit wil ik ook maar ik weet niet precies hoe? Treuzel dan niet en bel ons via 020-7372421 of vul het contactformulier in en dan zien we elkaar snel!