Google Tag manager: wat je moet weten

Door Maarten op 16 december 2013

Met de gratis tool Google Tag manager kun je snel en eenvoudig tags beheren op je website. In een handomdraai laad je tegelijkertijd alle tags, werken met losse tags is dus niet meer nodig. Je website wordt er sneller van en je bent ook minder afhankelijk van je webbouwer. Hoe werkt Google Tag Manager en hoe kun je dit zelf instellen?

Wat is Tag-management?

Een Tag-managementtool kan nuttig zijn wanneer je op je website gebruik maakt van meerdere tags voor online marketingdoeleinden. Door stukjes code toe te voegen op een website kun je dingen meten, zoals conversies via Google Adwords of statistieken via Google Analytics. Tag management bestaat uit het verzamelen, analyseren en managen van de verschillende marketing tags. Zo krijg je inzicht in je marketingactiviteiten. Een correctie implementatie van tags zorgt voor waardevolle informatie en is daardoor een handige tool voor webmarketeers.

Hoe werkt Google Tag manager?

Google Tag manager gaat de concurrentie aan met betaalde Tag-management tools zoals TagMan, Tealium, UberTags en Ensighten. De interface van Google Tag manager is gemakkelijk in gebruik en werkt via een enkele tag. Dit wordt het containerfragment genoemd. Dit fragment plaats je eenmalig bovenaan de bodytekst op al je webpagina’s. Met deze enkele tag activeer je al je ander tags. Alle losse bestaande tags kun je dus verwijderen en waardoor je pagina's sneller laden. Met de Google Tag manager kunnen ook niet Google-product tags toegevoegd worden. Hierdoor is de tool breed inzetbaar.

Bekijk ook het korte filmpje van Google waarin zij uitleggen hoe Tag manager werkt.

Zelf aan de slag met Google Tag manager

Hier volgt een kort stappenplan van hoe je zelf kunt beginnen met een eigen Google Tag manager.

Stap 1: Log met je Google account in bij Google Tag manager.

Stap 2: Vul een account naam in. 

Je kunt meerdere websites beheren onder één account. Je kunt hier dus het beste je bedrijfsnaam invullen.

Stap 3: Maak een container aan.

Hier plaats je alle tags voor een website in. Je kunt de container daarom het beste de naam of het adres van je website geven.

Stap 4: Plaats de code op je website.

Kopieer het ontvangen container fragment en plaats deze op elke pagina van je website. Plaats dit direct na de body tekst, kijk voor meer informatie in de handleiding van Google Tag manager.

Stap 5: Voeg de gewenste tags toe en stel regels in.

De regels kun je instellen wanneer een tag niet op elke pagina geladen hoeft te worden.

Stap 6: Controleer de scripts

Controleer door middel van de preview functie of de scripts juist worden getoond voordat je dit publiceert. Je kunt dit doen via de knop ‘create and publish a new container version’.  Klik op ‘ save and preview’ om te controleren of de website eruit ziet en werkt zoals je verwacht.

Stap 7: Publiceer de container.

Klik op ‘ publish’ als alles er goed uitziet. De tags kunnen op ieder gewenst moment aangepast worden.

Heb je nog meer vragen over de Google Tag Manager? Bij Immense werken experts die je hier meer kunnen vertellen. Neem contact op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl