Google update: langere snippets als zoekresultaten

Google update: langere snippets als zoekresultaten Door Maarten op 12 december 2017

Wie de zoekresultaten de afgelopen tijd goed in de gaten hield kon al zien dat er getest werd, maar nu is het officieel: Google kondigde afgelopen week aan dat de beschrijvingen onder elk zoekresultaat, ook wel snippets genoemd, verlengd worden naar maximaal 320 karakters. In deze update een korte uitleg over de betekenis van deze aanpassing.

Snippets of meta descriptions?

Wat direct opvalt is dat Google het zelf ook over snippets heeft en niet meer over meta descriptions. Hoe zit dat nou precies? Wat veel mensen niet weten is dat Google eigenlijk altijd al wel een eigen lijn heeft getrokken bij het tonen van de korte omschrijving onder elk zoekresultaat. Sloten jouw meta descriptions goed aan bij de content op de betreffende pagina dan is de kans groot dat deze door Google in het verleden één-op-één overgenomen zijn. Vond Google dat ze de omschrijving nauwkeuriger kon weergeven dan werd er al eerder content van de pagina samengevat in de beschrijving van het zoekresultaat, wat overeenkomt met de snippet zoals we die kennen bovenaan de resultatenpagina.

De beweegredenen van Google?

Relevantie voor de bezoeker. Google laat het nooit na te benadrukken dat alles wat uitgerold wordt in het belang van de gebruiker is. In dit geval neigen we ernaar Google voorlopig in deze context te vertrouwen. Content dat rechtstreeks van jouw websitepagina komt en daarnaast ook nog eens met meer zinnen wordt weergegeven kan haast niet anders dan de zoekmachine gebruiker meer duidelijkheid geven.

In het verlengde hiervan is het ook een manier van Google om de gebruiker te beschermen tegen spammy meta descriptions. Het manipuleren van de meta description leidde eigenlijk al niet meer tot hogere rankings. Met de nieuwe feature wordt dit sowieso onmogelijk omdat de beschrijving rechtstreeks van jouw site wordt geplukt. Wel zo verstandig om de komende tijd gewoon de descriptions in te blijven vullen, aangezien we nog niet precies kunnen inschatten of en hoe Google de beschrijvingen de komende tijd gaat weergeven.

Hoe pakt deze feature SEO-technisch uit?

Wanneer de zoekresultaten in de toekomst inderdaad nog alleen maar snippets zijn van jouw website dan kan dat een aantal belangrijke SEO uitwerkingen hebben:

Content aanpassingen

De kans is groot dat marketeers met deze nieuwe feature gaan proberen nóg beter en uitvoeriger antwoorden op mogelijke vragen in zoekresultaten te verwerken. Door de verhoogde relevantie van de beschreven tekst is de kans groot dat jouw website beter gaat ranken, ook al offer je waarschijnlijk een aantal kliks op doordat jouw snippets al direct antwoord geven op de vragen die zoekmachine gebruikers stellen.

Welke kant gaat de CTR op?

Wellicht een open deur, maar wat ons betreft kan dat beide kanten op gaan. Te verwachten valt namelijk dat CTR’s zullen dalen in het geval van ‘eenvoudige’ zoekopdrachten, omdat gebruikers antwoord krijgen op hun vragen zonder dat ze verder door hoeven te klikken naar jouw website voor meer informatie. Daartegenover zal je waarschijnlijk meer reactie kunnen verwachten bij complexere zoekopdrachten, omdat gebruikers geinspireerd raken door de uitgebreidere omschrijving van jouw snippet.

Topposities worden nog belangrijker

Door de langere beschrijvingen zullen zoekresultaten automatisch naar beneden verschuiven. De kans is sowieso groter dat er eerder op de ‘nieuwe’ snippets wordt geklikt, gecombineerd met het gegeven dat je verder naar beneden moet scrollen voor de zoekresultaten zorgt ervoor dat lagere posities minder waarde hebben dan voorheen. Met een mogelijk lagere ranking van jouw website als verstrekkender gevolg.

Direct aan de slag

Wil je niet langer wachten op de moves van Google en direct aan de slag om jouw snippets te optimaliseren? Je kan natuurlijk al meteen jouw belangrijkste landingspagina’s in kaart brengen (voor zover je die nog niet scherp op je netvlies hebt staan) en de huidige meta descriptions optimaliseren richting 250 tot 300 tekens en vervolgens analyseren hoe gebruikers hierop reageren. Aan de andere kant is het ook zeker niet onverstandig eerst even af te wachten hoe Google verder met deze nieuwe feature omgaat.

Wil je meer weten over deze nieuwe feature en hoe snippets jouw SEO doelstellingen kunnen ondersteunen? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!