Google vernieuwt app advertenties

Door Maarten op 26 april 2014

Tijdens de livestream op 22 april gaf Google een presentatie over ‘Step into AdWords’ en kondigde hiermee een aantal nieuwe functies in Adwords aan. Een belangrijke vernieuwing is de uitbreiding van de app-advertenties en de verbetering van de User Interface.

App advertenties

Hoewel het al mogelijk was om te adverteren via apps in het Google Search Netwerk, is de vernieuwing toch noemenswaardig. De uitbreiding biedt nu namelijk ook de mogelijkheid om te adverteren in het Google Display Network en YouTube. Concreet betekent de integratie van apps in de zoekresultaten voor bedrijven dat er nu veel meer mogelijkheden zijn om app-advertenties in beeld te brengen bij potentiële klanten.

Met een deeplink van je advertentie in je app bijvoorbeeld. Google koppelt voortaan de zoekresultaten aan apps die al geïnstalleerd zijn. Zelf geeft Google het voorbeeld van een zoekactie naar een hotel in San Fransisco voor een gebruiker die de HotelTonight-app heeft geïnstalleerd. Deze gebruiker krijgt nu een advertentie boven de zoekresultaten dat aangeeft dat hij de geïnstalleerde hotel-app hiervoor kan gebruiken, of een deeplink naar een relevant zoekresultaat uit die app.

Ook laat Google straks app-advertenties zien bij potentiële klanten die aansluiten bij apps die al zijn geïnstalleerd. Zoals Google het zelf omschrijft: 'als je veel hardloopt en een app gebruikt om je afstand bij te houden, is het nu mogelijk om een advertentie in beeld te krijgen van een app die bijhoudt hoeveel je eet per dag.'

Betere meetmogelijkheden

De vernieuwing brengt ook een beter doormeetsysteem met zich mee waardoor het straks mogelijk is om de gehele cyclus van de app te meten. Van installatie tot gebruik.

Vernieuwde User Interface

Naast de nieuwe features zijn er ook aanpassingen in de UI van Google Adwords bekend gemaakt:

  1. Bulk acties: met deze functie kun je bepaalde campagne instellingen gemakkelijk kopiëren en voor al je campagnes gebruiken. Dit is vooral handig als je grote aanpassingen wilt doen.
  2. Automatisch bieden: bepaal van tevoren wat het maximale aantal klikken is binnen een campagnebudget.
  3. Multi-dimensionale rapporten: nieuwe mogelijkheden om eenvoudig gegevens met elkaar te vergelijken middels een drag-en-drop-systeem. Zo kun je diverse rapportages, grafieken en tabellen maken die je direct kunt downloaden.
  4. Live testen: met je eigen testlab binnen AdWords kun je nieuwe ideeën in een apart gedeelte testen en zo de mogelijkheden meten.

We zijn benieuwd wanneer we met deze interessante, nieuwe mogelijkheden voor adverteren binnen Google kunnen werken! Hierbij de video presentatie van Google Adwords zelf: