Google's Quality Score update

Google's Quality Score update Door Maarten op 10 augustus 2015

Wat is nieuw?
Maandag heeft Google aangekondigd dat de kwaliteitsscores van nieuw toegevoegde zoekwoorden anders weergeven zullen worden. Het betreft volgens Google echter alleen de scores die je ziet binnen AdWords. Belangrijk om te weten is dat de manier waarop advertenties worden weergegeven en worden verwerkt onveranderd blijft binnen het veilingproces.

De reden voor deze verandering is het vereenvoudigen van hun interne systeem. Hiermee zal het systeem zich namelijk meer gaan richten op zoekwoorden met traffic. Wat wij hiervan merken is dat nieuwe zoekwoorden in eerste instantie direct de kwaliteitsscore van 6 meekrijgen. Op het moment dat de zoekwoorden voldoende impressies genereren, zal de score opnieuw worden berekend.

Eerste kwaliteitsscore
In tegenstelling tot wat we gewend waren, zal de kwaliteitsscore voor nieuwe zoekwoorden niet direct berekend worden op basis van historische data. Op die manier start men niet met een voorsprong of, in het slechte geval, met een achterstand. In plaats daarvan start iedereen gelijk en kun je de kwaliteitsscore van 6 zien als een vertrekpunt voor de eerste paar dagen. Daarna zal echt blijken wat de kwaliteit van het zoekwoord is.

Dit betekent echter niet dat de historische data niet meer wordt toegepast. Google heeft namelijk voldoende data om een voorspelling te maken wat de gemiddelde CTR zal zijn van een specifiek zoekwoord binnen een bepaalde branche, en zal deze ook gaan gebruiken. In welke mate blijft onbekend.

Update frequentie van de kwaliteitsscore
Houd er rekening mee dat voor elke veiling de kwaliteitsscore opnieuw wordt berekend. Het nummer dat we zien binnen het AdWords interface wordt gemiddeld eens per dag bijgesteld. Deze bijstelling wordt vervolgens uitgerold. Dit betekent in de praktijk dat het ene zoekwoord al binnen een paar uur wordt beoordeeld terwijl een ander zoekwoord anderhalve dag later de bijgewerkte kwaliteitsscore meekrijgt.

De invloed van de kwaliteitsscore op de posities
Algemeen bekend is dat men bij een betere kwaliteitsscore minder betaalt voor een klik tegen een vaak betere positie. Welke CPC men moet betalen om op de eerste pagina te komen, is onlosmakelijk verbonden aan de hoogte van je kwaliteitsscore. Uit onderzoek is gebleken dat de impact op het ‘biedingsschatting voor eerste pagina’ pas significant is vanaf kwaliteitsscore 6. Beneden de 6 zal de het effect niet meer zo significant zijn (zie afbeelding).

Google's Quality Score update

Bron: Optmyzr

Op basis van het dit onderzoek blijkt dat zoekwoorden met kwaliteitsscores van 6 en hoger ook een hogere impact hebben vergeleken met zoekwoorden met een kwaliteitsscore van 5 en lager. Dat betekent dat je flink kan besparen op je biedingen wanneer je zoekwoorden gebruikt met een kwaliteitsscore van 6 en hoger. Dit onderzoek, samen met de Quality Score update van afgelopen maandag, bevestigen nog maar eens de huidige inzichten die we hebben over de werking en normering van Google's kwaliteitsscores.