Heb jij Cross Device Tracking al geïnstalleerd?

Heb jij Cross Device Tracking al geïnstalleerd? Door Maarten op 24 juli 2017

Meetbaarheid van de resultaten. Het zal een veel gegeven antwoord zijn op de vraag naar de voordelen van online marketing. Weten hoe daarbij een conversie tot stand komt is helemaal goud waard. Het raadplegen van meerdere devices, voordat een conversie plaatsvindt, wordt steeds gebruikelijker. Daardoor neemt ook de uitdaging toe om deze gebruikers over diverse devices heen te volgen binnen de customer journey. Cross Device Tracking is daarvoor de oplossing. In dit blog meer informatie over hoe je eenvoudig cross device tracking kunt implementeren.

User-ID

Om ervoor te zorgen dat cross device reportages zichtbaar worden in Google Analytics moet je gebruik maken van de ‘User-ID’ feature. Met deze unieke id’s ben je in staat een bezoeker te volgen over de verschillende devices tot het moment dat de conversie gedaan wordt.

Wat is een User-ID?

Een User-ID in Google Analytics is een unieke code die aan een bezoeker wordt toegekend om deze te kunnen volgen op meerdere devices gedurende de customer journey. Wanneer je deze User-ID’s niet aan een bezoeker meegeeft dan wordt elke interactie met jouw website gezien als uniek bezoek. Doe je dit wel, dan ziet Google Analytics dat het lezen van jouw blog door een bezoeker op mobiel, die zich een week later inschrijft voor de nieuwsbrief om nog eens drie weken later via desktop een aankoop te doen als interacties gedaan door één unieke gebruiker.

De voordelen van een User-ID

Eigenlijk een korte samenvatting van wat we hierboven al beschreven, maar het is goed om nog even kort de voordelen van een User-ID te benoemen:

  • Het gebruik van User-ID maakt het mogelijk cross device tracking te implementeren, omdat sessies op verschillende devices aan één bezoeker worden toegekend in plaats van dit te zien als sessies van meerdere unieke bezoekers.
  • Het instellen van de feature User-ID geeft je toegang tot cross device rapportages in Google Analytics.
  • User-ID en cross device tracking geven je heldere inzichten over het gebruik van meerdere devices door een bezoeker en welk gedrag deze bezoeker vertoont in de tussenliggende periode. Essentiële informatie om nieuwe marketingcampagnes op af te stemmen.

User-ID instellen binnen Google Analytics

Voordat je aan de slag kunt met cross device tracking moet je binnen Google Analytics de User-ID feature handmatig inschakelen, dat is niet automatisch ingesteld. Dit zorgt er ook gelijk voor dat je de cross device tracking rapporten kunt zien. Raadzaam om daarvoor de volgende stappen te volgen.

    1. Nadat je ingelogd bent, navigeer naar de Beheer sectie en klik in de Property kolom op .JS Trackinginfo -> User-ID.
    2. Eenmaal in deze User-ID feature dien je eerst de privacy policy te lezen en aan te klikken om door te kunnen naar de volgende stap.
    3. Bij het instellen van User-ID moet de tracking code in Analytics aangepast worden.
    4. Zet de feature ‘Session Unification’ aan.
    5. Maak een User-ID weergave aan.

Naast het activeren van deze feature zijn er nog een paar technische elementen waar je rekening mee moet houden bij het gebruik van User-ID. Allereerst is het noodzakelijk dat je site gemigreerd wordt naar Universal Analytics. Binnen de verouderde versie, Classic Analytics, zal de User-ID feature niet werken.

Het is vervolgens ook mogelijk deze feature via de Google Tag Manager te installeren. Het toevoegen van de juiste dataLayer script is daarin belangrijk. Het gaat wat ver om dit hier volledig uit te schrijven, maar jouw webdeveloper weet hier ongetwijfeld meer van. Uiteraard kunnen we je daarin ook adviseren mocht het nodig zijn.

Toegang tot cross device rapporten in GA

Om toegang te krijgen tot cross device rapporten in jouw Google Analytics account dien je de User-ID weergave te openen uit de laatste stap, hierboven beschreven. Vanuit het linkermenu, navigeer naar Doelgroep -> Verschillende apparaten.

Het begrijpen van cross device rapporten

Er zijn drie verschillende cross device tracking rapportages die je onder het kopje Verschillende apparaten ziet staan, hieronder kort toegelicht.

1. Apparaatoverlap

Dit rapport laat zien welke apparaten een bezoeker van jouw website heeft gebruikt. Er zijn een aantal interessante elementen die je uit dergelijke rapporten kunt halen:

  • Door het gebruik van een Venn diagram kan je voor jouw klant het gebruik van verschillende apparaten visueel aantrekkelijk en overzichtelijk presenteren.
  • Het rapport kan drie verschillende apparaten weergeven, je bepaalt zelf welke je met dit rapport aan je klant laat zien.
  • Je kunt bezoekers nog verder segmenteren per apparaat en bijvoorbeeld omzet en aantal transacties met elkaar vergelijken in een aparte diagram.

2. Apparaatpaden

Het apparaatpad laat zien welke apparaten een bezoeker gebruikt in chronologische volgorde richting de conversie. Je kan daarbij zelf de variabelen aangeven op welke manier een gebruiker jouw website bezoekt:

  • Keuze tussen e-commerce pad of een algemeen overzicht.
  • Keuze van ‘primary dimension’, waarbij je de resultaten filtert op soort apparaat (desktop, laptop, mobiel), merk mobiel (Apple, Samsung ed.) of de bron waarop een bezoeker met een bepaald apparaat terecht is gekomen.
  • Via ‘Pad opties’ kun je aangeven hoeveel stappen je wilt zien voordat er een conversie is gedaan.

3. Apparaat verantwoordelijk voor de conversie

Met dit rapport kun je zien of een conversie gedaan is met het originele apparaat of via een ander device. Hierbij wordt het eerste interactiemoment met jouw website, waarbij de unieke user-ID wordt meegegeven gekenmerkt als origineel apparaat. Het mooie van deze optie is dat je een onderscheid kunt maken tussen de conversies die gedaan zijn met het apparaat waarmee een bezoeker in eerste instantie bij jou binnen is gekomen of dat er omzet is gerealiseerd door een ander apparaat, vergeleken met het originele apparaat. Dat zegt veel over het gebruik van diverse devices van een bezoeker door de customer journey heen.

Wil je ook meer uit beschikbare data halen en ben je benieuwd hoe je Cross Device Tracking optimaal kunt inzetten? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!