Hernieuwde focus op mobile met Accelerated Mobile Pages

Hernieuwde focus op mobile met Accelerated Mobile Pages Door Maarten op 10 april 2019

Ongeacht in welke niche je opereert, SEO inspanningen voor mobiel hebben alle volledige aandacht nodig. Google’s toewijding aan de mobiele gebruiker wordt steeds meer zichtbaar. Heb je als merk vandaag de dag mobile niet als topprioriteit dan ga je de slag met de concurrentie niet winnen. Toepassingen van Accelerated Mobile Pages (AMP’s) kunnen je helpen mobile doelstellingen te behalen.

AMP, een korte terugblik

Een aantal jaren geleden, 2016 om precies te zijn, bleek uit onderzoek van Google dat ruim 40% van de consumenten webpagina’s verlieten die langer dan 3 seconden laadtijd nodig hadden. Een groot probleem voor met name retailers, voor een groot deel afhankelijk van online omzet, aangezien de gemiddelde laadtijd op dat moment bijna 7 seconden bedroeg.

Een verhoogde laadsnelheid was voor Google al eerder de accelerator om samen met een aantal tech partners AMP’s mogelijk te maken. Vanaf 2016 werden AMP’s voor het eerst opgenomen in de mobiele zoekresultaten, ruim drie jaar later vind je AMP’s op meer dan 25 miljoen domeinen. Als marketeer moet je anno 2019 letten op gebruiksvriendelijkheid voor mobiel in het algemeen, maar zijn er daarnaast ook AMP features waarmee je een duidelijk voordeel kunt behalen binnen jouw mobile strategie.

Lokale mobile strategie

De verwachting is dat in 2021 meer dan 63% van het totale internetverkeer via draadloze en mobiele apparaten komt. Steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten om antwoord te krijgen op hun directe behoeften. Lokale content speelt een steeds prominentere rol in het vervullen van die behoefte, 30% van de mobiele zoekresultaten zijn inmiddels lokaal georiënteerd. Zaak dus om je mobile strategie voor lokale search op orde te hebben, iets waar AMP’s ook zeker bij kunnen helpen:

  • Gebruik lokale data om potentiële klanten te targeten.
  • Bepaal zorgvuldig wat voor jouw business ‘lokaal’ betekent. Voor minder frequente aankopen zal een consument verder willen reizen, maar volgens onderzoek reist 93% van de consumenten minder dan 20 minuten voor algemene benodigdheden. Marketinginspanningen moeten op die scope worden toegepast, waarbij je naast inwoners ook moet denken aan forenzen en andere doelgroepen die om wat voor reden op een bepaald moment een bepaalde behoefte hebben binnen het gebied waarin je ze iets wilt verkopen.
  • Zorg ervoor dat jouw landing pages van lokale marketingcampagnes ook de functionaliteiten van een AMP hebben. Daarmee vindt jouw doelgroep nóg sneller de informatie waar ze naar op zoek zijn.
  • Breng prioriteiten aan in jouw AMP inspanningen. Zoals bekend is het doel van een AMP om met een ‘lichtere’ versie een pagina sneller te laden, gericht op de mobiele gebruiker. Het is daarom zaak om eerst de pagina’s aan te pakken die het meest van belang zijn om jouw online doelstellingen mee te behalen. Het is dan ook niet altijd nodig de complete site van AMP’s te voorzien, prioriteiten stellen levert vaak weer essentiële tijdswinst op voor andere belangrijke zaken.
  • Wees constant alert op pagina’s die traag laden, de gemiddelde laadsnelheid op mobiel en bounce rates. Op die manier krijg je een perfect inzicht in hoe gebruikers met jouw content omgaan.

Visuele content voor mobiel

Google blijft investeren in Visual Search. Onlangs nog kondigde Google aan dat de komende jaren gebruikers gemakkelijk toegang krijgen tot visuele content, waar bijvoorbeeld Google Images voor bedoeld is. Om de visuele content voor mobiele gebruikers meer prioriteit te geven zal de feature AMP Stories ook een steeds prominentere plek krijgen binnen Google Images. Hoe haal je hier als marketeer voordeel uit? Een paar aandachtspunten:

  • Focus op data die aan gebruikers en zoekmachines duidelijk maken om wat voor images het gaat.
  • Steek tijd in het publiceren van de juiste image; laadsnelheid, context, image kwaliteit en onderscheidend vermogen zijn belangrijk.
  • Plaatsbepaling. Google heeft recent aangegeven meer rekening te gaan houden met pagina’s waar images centraal staan en meer bovenaan de pagina zijn geplaatst.
  • Google geeft ook aan dat ze steeds beter de inhoud van video’s kunnen ‘lezen’ en daarmee de meest waardevolle content kunnen ranken. Zaak dus om continu te letten op het relevante karakter van jouw video posts.
  • Maak jezelf nu al bekend met AMP Stories. Early adopters kunnen zo met de juiste visuele content al direct de concurrentie een stap voor zijn.

Voice Search

De aanwezigheid en explosieve toename van (het aantal) Voice assistants zorgt voor een aantal interessante ontwikkelingen binnen de mobiele zoekresultaten. Bovenaan de zoekresultaten verschijnen boven de organische zoekresultaten en ads is natuurlijk meer dan waardevol. Is jouw content zodanig gestructureerd dat Google een deel van de tekst op jouw site selecteert als antwoord op de vraag van een gebruiker dan haal je daar natuurlijk ongekend veel voordeel uit. Verder heb je natuurlijk ook te maken met resultaten die direct door een digital assistant gegeven worden als antwoord op de vraag van een gebruiker. Er zijn een aantal punten te benoemen die helpen jouw ‘zichtbaarheid’ te vergroten bij voice gebruikers:

  • Focus op sitestructuur en navigatie wordt nu nog belangrijker. Het is bijvoorbeeld essentieel dat desktop URL’s en mobile URL’s matchen wanneer ze apart worden opgesteld.
  • Structureer content voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Een belangrijk kenmerk van spraakgestuurde content is dat volzinnen en natuurlijke taal worden gebruikt. Dat betekent dus ook dat in het structureren van jouw content je uitvoeriger en completer jouw product of dienst zal moeten beschrijven. Zeker wanneer je naar voren wilt komen in voice gerelateerde zoekopdrachten.
  • Voice Search uit zich meestal in een vragende vorm voor bijvoorbeeld een bepaald probleem of vraag hoe een product werkt. Door deze vraag en antwoord stijl duidelijk in jouw content te verwerken vergroot je de kans dat Google jouw content selecteert.

Nog even kort samengevat hoe AMP's een rol kunnen spelen in jouw mobile marketing plannen:

  • Analyseer in hoeverre jouw site up to date is qua snelheid en gebruiksgemak.
  • Controleer hoe je binnen Google rankt per mobiel apparaat.
  • Check hoe je het doet binnen de zoekresultaten voor Voice.
  • Benoem keywords en pagina’s binnen jouw site die hoge zichtbaarheid nodig hebben en benut daarbij de inzet van AMP’s om deze zichtbaarheid te verhogen.
  • Optimaliseer content voor lokaal en Voice Search.

Wil je meer weten over AMP’s en hoe je mobile een prominente rol binnen jouw marketingplannen kan geven? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!