Het effect van de Phantum 2 update

Het effect van de Phantum 2 update Door Maarten op 03 juli 2015

Door meerdere webmasters is er een verandering opgemerkt in de zoekresultaten van Google. Hoewel Google niet toegeeft dat er na de mobile update nog een nieuwe update is doorgevoerd, blijkt nu dat er wel degelijk iets is veranderd in het Google Algoritme. Omdat Google de mysterieuze update niet heeft aangekondigd of officieel toegeeft, werd deze update onder de seo-ers ook wel de ‘Phantom 2 update’ genoemd.

Inmiddels is er meer bekend over de veranderingen in het algoritme en wat dat precies voor een website kan betekenen. Dit zijn de belangrijkste aanpassingen en tips om te voorkomen dat je daalt in de zoekresultaten.

Phantom 2 is kwaliteitsupdate

Phantom 2 is een update van het core algoritme dat de kwaliteit van content beoordeelt. Het kan gezien worden als een extra filter wat de ervoor zorgt dat bepaalde elementen zwaarder of juist lichter meetellen in de ranking. Wat eerder gezien werd als kwalitatieve content, kan nu als minder goed beoordeeld worden. De Phantom update lijkt op de laatste Panda update, maar is dit niet. Het verschil zit vooral in de beoordeling op pagina niveau wat bij de Phantom update het geval is. Update hoeft niet handmatig ververst te worden - Hierdoor is het in de toekomst mogelijk om op elk moment veranderingen te zien in de positie van de zoekresultaten.

Kwaliteit van pagina’s nog belangrijker

Google analyseert nu nog scherper de kwaliteit van de content op pagina’s. Ook al heeft een website een hoge domein authority, dan kan lage kwaliteit content op pagina niveau ervoor zorgen dat de site alsnog lager rankt dan concurrerende websites. Pagina's met een lagere kwaliteit content ranken minder goed in de zoekresultaten en hebben effect op het algehele domein. De waarde van een domein is het totaal van alle individuele pagina’s bij elkaar opgeteld.

Wat ziet Phantom 2 als slechte content?

Searchmetrics heeft onderzoek gedaan naar de websites die na de Phantom 2 update een grote verandering zagen in de ranking. Uit dit onderzoek komen een aantal punten naar voren waar Phantom 2 hoogstwaarschijnlijk op let.

1. Geen beschrijvende content

Content die moeilijk te lezen is voor Google en waar het onderwerp niet duidelijk naar voren komt. Zou op een pagina over telefoonhoezen het woord telefoon niet voorkomen, dan ziet Google dit als content die niet beschrijvend genoeg is.

2. Veel 404 codes

Heeft een website veel 404 foutmeldingen, dan wordt dit gezien als een website die slecht wordt onderhouden.

3. Automatisch afspelende video’s

Video’s die uit zichzelf beginnen met afspelen worden gezien als popups. Volgens Google verstoort dit de erveraing van de bezoekers en dus afgestraft. Bovendien telt YouTube dit ook niet als viewcount. 

4. Advertenties boven de vouw

Teveel advertenties en popups boven de vouw hebben een negatieve impact op je ranking. 

5. Verwarrend design

Heeft een website geen gebruiksvriendelijk design, dan kan dit een daling van maar liefst 30 % opleveren. Ook al is de content wel goed. Dit lijkt dus zwaar mee te wegen in de nieuwe update.

6. Teveel comments

Sites die meer dan 60 % aan comments op hun site hebben staan lijken slechter te ranken. Ook al is de hoofd content wel goed. Waarschijnlijk komt dit, omdat Google de comments niet goed kan scheiden van de hoofd content en er dus niet de juiste waardering aan kan geven.

7. Pagina’s met weinig content

Filterpagina’s zijn soms noodzakelijk voor de gebruiksvriendelijkheid, maar slecht voor je ranking. Geef daarom aan dat ze niet geindexeerd hoeven te worden.

8. Dubbele content

Een inkoppertje (want algemeen bekend), maar ook bij deze update blijft het belangrijk dat je content uniek is.

Heb je vragen over de Phantom 2 update of over zoekmachine optimalisatie in het algemeen? Neem dan contact op via info@immense.nl.