Het geheim om hoger te scoren dan al je concurrenten

Door Maarten op 16 januari 2015

Ook jij wil vast hoog in de zoekresultaten staan. Je hebt goed nagedacht over de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Je weet dat er voldoende mensen op zoeken. En toch blijven de bezoekers aantallen uit. Je website komt zelfs niet in de buurt van de eerste pagina! Frustrerend he? Toch valt dit probleem vrij eenvoudig op te lossen.

Je bent niet uniek

Hoewel je dit vast liever niet wilt horen, moet het toch gezegd worden. Je bent niet uniek. De zoekwoorden die jouw bedrijf, product of dienst het beste omschrijven zijn in de meeste gevallen erg algemeen. Zo algemeen dat de kans op concurrentie groot is. Want, je raadt het al, diezelfde woorden omschrijven óók je concurrent. Geen wonder dat potentiele klanten niet vanzelfsprekend bij jou terecht komen. Maar hoe dan wel?

Vermijd concurrentie

Zo simpel is het. Je moet alleen wel weten hoe je de concurrentie het beste kunt vermijden. Blijkt dat je concurrentie te sterk, groot of teveel is? Dan is het een beter idee om de focus te leggen op long tail keywords. Long tail zoekwoorden leveren niet alleen sneller resultaat op, maar zorgen daarbij ook vaker voor conversie. Dat klinkt vast interessant. 

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail keywords zorgen voor wel 70 % van het totale zoekvolume op Google. Dat is nogal wat! Een combinatie van 4 of meer woorden wordt een long tail zoekopdracht genoemd. Deze combinatie van woorden beschrijven de producten of dienst veel specifieker.

Lager zoekvolume, hogere conversie

Het zoekvolume van long tail keywords is vaak lager dan bij short tail zoekopdrachten. Dat is logisch, want de zoekopdracht is veel specifieker. Over het algemeen betekent dit echter ook een lagere concurrentie. En, omdat het resultaat van de zoekopdracht zo goed aansluit komt dit de conversie ten goede. Je biedt in feite een perfect passend antwoord op een probleem of vraag van een potentiele klant. Dit kan wel een conversie verhoging van 30 – 40 % opleveren! Met long tail zoekwoorden kun je bovendien razendsnel bovenin Google komen te staan.

Long tail vs short tail keywords

Het zoekvolume van short tail keywords is veel groter. Dit is dan ook de grootste reden om wel voor een short tail keyword te kiezen. Mits je de concurrentie voor kunt blijven. Is dit niet het geval, dan is het interessant om ook eens naar long tail zoekwoordcombinaties te kijken. Hoewel je hierdoor minder bezoekers kunt aantrekken, zijn ze toch mooi meegenomen! Bovendien kan de interactie die de long tail keywords veroorzaken – denk aan tweets, reacties, aankopen etc – ervoor zorgen dat je op termijn ook beter scoort op de short tail zoektermen.

....Heb jij moeite om de juiste long tail zoekwoorden uit te zoeken?

....Weet je niet welke pagina’s je hiervoor het beste kunt optimaliseren?

....Is je conversie op je SEA campagnes te laag?

Wij helpen je graag! Mail dan nu naar info@immense.nl voor een vrijblijvend advies.