Hoe benut jij Google voor de échte koopjesjager?

Hoe benut jij Google voor de échte koopjesjager? Door Maarten op 06 september 2019

De marketinggekte rondom specifieke kortingsdagen als Black Friday en Cyber Monday heeft inmiddels ook het Europese continent bereikt. Elk jaar weer proberen retailers de slag te winnen met de meest krankzinnige weggeefacties. Is de focus van marketeers op deze doldwaze dagen wel terecht? Natuurlijk, door alle media aandacht is het moeilijk om niet in de stroom mee te gaan, maar de praktijk wijst uit dat deze zogenaamde saleknallers niet heilig zijn voor een succesvolle omzet. Laten we eens kijken hoe Google voor jou als online marketeer kan werken als je de échte koopjesjager wilt bereiken.

Online shoppen voor de beste deals

Zoals gezegd, het is niet meer dan logisch dat er een aantal dagen in het jaar zijn dat we allemaal wel wat meekrijgen van retailers die ons proberen te verleiden met de mooiste aanbiedingen. Het is natuurlijk wel zo dat de echte koopjesjager het hele jaar door op zoek zijn naar de beste deals. Uit onderzoek blijkt dat 60% van alle shoppers het meeste voldoening haalt uit het krijgen van de meest voordelige deal. Gelukkig zijn er allerlei tools beschikbaar die je bijvoorbeeld helpen instore promoties te highlighten, een seizoensgebonden biedstrategie op orde te krijgen en in-market doelgroepen te bereiken op specifieke momenten. Dát helpt je om het hele jaar door op te vallen bij de consument die voor de beste deal gaat!

Boost instore sales met nieuwe local search features

Dat lokale shoppers voor de beste deals gaan blijkt wel uit het feit dat het volume op keywords als ‘in de uitverkoop in mijn buurt’ en gerelateerde zoekopdrachten gemiddeld met zo’n 250% is gestegen ten opzichte van een aantal jaar geleden. Met het draaien van lokale campagnes kan je je volledige aandacht richten op offline sales en het ondersteunen van andere kanalen die de toestroom naar jouw winkel(s) bevordert tijdens belangrijke promoties. Essentieel dus om als ondernemer/online marketeer op de hoogte te zijn van alle (nieuwe) Local Search features. Een greep uit een aantal features die wat ons betreft absoluut de moeite te zijn mee te nemen in jouw lokale campagnes.

Instore promoties in je voorraad advertenties

Google heeft het een stuk gemakkelijker gemaakt om instore promoties te highlighten voor specifieke producten via Google Shopping. Door gebruiken te maken van de zogeheten local inventory ads feature kan je als retailer eenvoudig de locatie van de winkel aan jouw voorraad koppelen. Het is nu ook mogelijk om een promotie aan (een deel van) deze voorraad toe te voegen. Een ideale manier om koopjesjagers die in de buurt zijn naar jouw winkel te trekken.

Smart Bidding verbeteren door optimalisatie seizoensverkopen

Met Smart Bidding optimaliseer je automatisch biedingen voor elke veiling. Er zijn belangrijke momenten voor jouw business, zoals tijdens een grote sale, waarbij de kans op een conversie vele malen groter is en je hier dus op moet aanhaken. Google heeft daarom ook de mogelijkheid geïntroduceerd om nóg gerichter in te spelen op seizoensinvloeden. Waarbij ‘seizoen’ een tamelijk rekbaar begrip is, aangezien het ook om een eenmalige actieweek kan gaan bijvoorbeeld.

Stel je wil als retailer in wintersportspullen aan het einde van de herfst alle skischoenen die je nog op voorraad hebt in de aanbieding doen. Gebaseerd op verkopen uit het verleden acht je het aannemelijk dat conversiepercentages tijdens de sale met 50% stijgen. Met de seizoensaanpassingen laat je Smart Bidding weten wanneer deze conversiestijging precies plaatsvindt, waarmee de draaiende campagnes hier automatisch op aangepast worden. Resultaten zullen dan nog sneller zichtbaar zijn vanaf de start van de sale.

Bereik shoppers die al naar jouw producten op zoek zijn

De in-market doelgroepen feature zorgt ervoor dat je meer conversies behaalt door relevante shoppers te targeten die actief op zoek zijn naar een product of dienst. Deze in-market doelgroepen zijn anoniem en opgebouwd uit consumenten die recent een aankoopintentie hebben laten zien. Ideaal dus om deze groepen die op de markt zijn voor jouw producten en op het punt staan te beslissen met aantrekkelijke aanbiedingen over te halen. Google rolt de feature steeds verder uit naar in-market segmenten als beauty, opleiding, vastgoed en sport. In totaal gaat het om zo’n 30 nieuwe categorieën, dus als online retailer kan je waarschijnlijk direct al aan de slag om de in-market doelgroepen feature binnen jouw campagnes op te zetten.

Wil je meer weten over het inzetten van Local Search campagnes neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!