Hoe haal je het meeste rendement uit online advertising tijdens de feestdagen?

Hoe haal je het meeste rendement uit online advertising tijdens de feestdagen? Door Maarten op 09 november 2015

Online adverteren tijdens de feestdagen, het is elk jaar weer knokken om de gunst van de consument. Het is een bekend gegeven dat retailers en e-commerce bedrijven een groot deel van hun jaaromzet behalen tijdens de feestelijke decembermaand. Hogere zoekvolumes gecombineerd met een verhoogde koopbereidheid bieden uiteraard voldoende kansen.

Je bent als online adverteerder echter niet alleen, de concurrentie zet ook vol in op online advertising. Doordat de consument gedurende de feestdagen alle kanten opvliegt in het aankoopproces is het een nog grotere uitdaging om rendement uit jouw online advertentiebudget te optimaliseren.

Hoe bind je de consument in de drukste periode van het jaar?

Online advertising betekent veelal keuzes maken, helemaal als je een groot deel van je advertentiebudget hebt gereserveerd voor de feestdagen. Hieronder een aantal essentiële tips om de concurrentie telkens een stap voor te zijn.

  • Verdeel en heers

Gedurende de feestdagen en in de aanloop daarnaar toe worden retailers geconfronteerd met een andere online dynamiek vergeleken met de rest van het jaar. Dat betekent dat je als adverteerder in deze periode een andere online strategie moet hanteren. Zichtbaarheid is key, het liefst op zoveel mogelijk online kanalen. Extra advertentiebudget maakt dit wat makkelijker, heb je dat niet direct voorhanden dan is het zaak creatief met je budget om te gaan. Kijk bijvoorbeeld naast je Google Shopping campagne ook eens goed naar de mogelijkheden van Facebook, Dynamic Google Ads en Branded Search binnen Google Adwords.

  • Ga alleen voor topproducten

Focus gaat niet alleen over welke online kanalen effectief in te zetten. Net zo belangrijk is de keuze welke producten je als adverteerder extra wilt promoten. Door de flinke concurrentie en daarmee de verhoogde druk op het online advertentiebudget zal je kritisch moeten kijken waar voor jou de meeste kansen liggen. Heb je veel budget dan kan je waarschijnlijk meebieden met de grote adverteerders op de hardlopers in je productportfolio. Ben je een wat kleinere speler dan is het beste om te focussen op producten waarvoor de online concurrentie wat lager is. Google Trends helpt je als adverteerder om jouw online productportfolio op een bewuste manier te segmenteren voor de feestdagen.

  • Optimaliseer Google Shopping

Google Shopping wordt steeds meer ingezet als online marketing kanaal. Samen met het feit dat conversiepercentages voor Google Shopping een stuk hoger zijn dan de reguliere tekstadvertenties is het een uitgelezen mogelijkheid voor jou als adverteerder om met Google Shopping het verschil te maken:
  

  • Zet een aparte campagne op waarin alleen actieproducten zitten
  • Vermeld kortingsacties in de promotieteksten
  • Maximaliseer continu je vertoningsaandeel om optimaal te profiteren van het verhoogde zoekverkeer tijdens de feestdagen

 

Wil je meer weten over hoe je de juiste online marketingkeuzes maakt voor de feestdagen? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421. We vertellen je er graag meer over!