Hoe haal je meer leads uit jouw landingspagina's?

Hoe haal je meer leads uit jouw landingspagina's? Door Maarten op 04 maart 2016

Wel genoeg traffic naar de website, maar een laag conversiepercentage? We merken dat veel marketeers regelmatig met de handen in het haar zitten, omdat ze maar niet begrijpen waarom al die bezoekers zo slecht converteren. Ze zijn immers via allerlei relevante zoekopdrachten, effectieve marketing tools en strak ingerichte social media kanalen op jouw site terechtgekomen. Waar gaat het mis?

De landingspagina als visitekaartje

Voordat we je een aantal tips geven om conversies op landingspagina’s te vergroten is het goed om eerst nog even stil te staan bij de verschillende soorten landingspagina’s (en daarmee ook verschillende soorten conversies) die er zijn. Wanneer de salesfunnel vrij kort is en de focus voornamelijk op verkoop ligt dan zullen landingspagina’s op jouw website puur gericht zijn op een sale als conversie. Maar is de sales funnel wat langer en is het persoonlijke contact met jouw doelgroep een essentieel onderdeel, dan is het genereren van leads nog veel belangrijker!

Een aantal tips om het aantal leads via jouw landingspagina’s te verhogen

Als je gaat voor het verzamelen van zoveel mogelijk leads dan moet je als marketeer ook daar de focus op leggen bij het inrichten van jouw landingspagina’s. De saleconversie is op dat punt in de salesfunnel nog minder van belang, het eerste doel is de potentiele klant aan boord halen. Hieronder een aantal praktische tips om de conversie van leadgeneration te verhogen.

Lead Generation landingspagina's

Houd contactformulieren kort en bondig

Wanneer jouw potentiele lead van plan is een contactformulier in te gaan vullen is dat een cruciaal moment in de salesfunnel. Je wilt daarom niet dat iemand weer wegklikt, omdat het een eindeloos formulier blijkt te zijn met allerlei irrelevante vragen, die wellicht ook ervaren worden als inbreuk op de privacy. Bedenk daarom goed wat het minimum aan informatie is dat je nodig hebt van deze lead om hem/haar goed te kunnen servicen op het volgende niveau in de funnel.

Consistentie van jouw boodschap

Eén van de grootste oorzaken van het niet slagen van lead generation is dat je als adverteerder niet levert wat je oorspronkelijk hebt beloofd. Wanneer je bijvoorbeeld in Google Adwords met bepaalde teksten adverteert, maar deze teksten vervolgens nergens terug op de landingspagina, zal je als bezoeker niet het gevoel hebben dat je daar vindt wat je zoekt. Het is essentieel om de gebruikte tekst en boodschappen overal te stroomlijnen, zowel in de coomnicatie als in copy op alle landingspagina’s waarnaar de bezoeker wordt doorgestuurd.

Maak overzichtelijke landingspagina’s

Wanneer een potentiele lead op een landingspagina terecht komt dan moet direct duidelijk zijn wat de toegevoegde waarde van een product/dienst is. De aandacht van de consument verdeeld zich steeds vaker en sneller over andere media heen, zodat je direct duidelijk moet maken wat jouw aanbod is. Overzichtelijke copy in de vorm van een korte inleiding aangevuld met relevante bulletpoints helpt dan zeker om meer leads te genereren.

Communiceer bekende klantmerken

Lead Generation bekende klanten en merken

Vertrouwen is essentieel wil je als bedrijf succesvol zijn met lead generation. Een belangrijk onderdeel van het kweken van vertrouwen is het laten zien voor welke klanten je werkt. Pas hierbij wel op dat je niet teveel minder bekende merken communiceert, wanneer potnetiele leads de meerderheid niet herkent werkt dit wellicht averechts. Daartegenover staat legitimiteit en vertrouwen wanneer je merken deelt die bij iedereen wel bekend zijn.

Implementeer een chatfunctie op elke landingspagina

Wanneer je de mogelijkheid hebt om jouw klantenservice medewerkers ook in te zetten voor live chat met potentiele klanten heb je de leads waarschijnlijk voor het oprapen. Het antwoord kunnen geven op vragen van bezoekers over producten, prijzen en service, precies op het moment dat ze het daadwerkelijk nodig hebben, is een perfecte manier om leads te verzamelen en zelfs al wel direct over te gaan tot een sale.

Voorkom dat potentiele leads afgeleid worden

Er zijn veel elementen die leads genereren wanneer je zo toevoegt aan een landingspagina. Het is echter ook van belang om een aantal elementen weg te laten wanneer je jouw leads eenmaal daar hebt waar ze moeten zijn. Denk dan met name aan het weglaten van overbodige links waardoor je potentiele leads (onbewust) wegleidt van het doel, namelijk het invullen van waardevolle gegevens. Zorg ook dat de bezoeker niet geconfronteerd wordt met navigatie bovenaan de pagina. De focus moet immers blijven liggen op het ultieme doel, het invullen van gegevens en daarmee weer een extra lead!

Wil je meer weten over hoe je jouw landingspagina’s optimaal kan benutten voor lead generation? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!