Hoe kan je met content jouw merk versterken in onzekere tijden?

Hoe kan je met content jouw merk versterken in onzekere tijden? Door Maarten op 23 maart 2020

Het zijn roerige tijden. Inmiddels heeft bijna heel werkend Nederland de woonkamer als kantoor ingericht en zijn de vrijmibo’s vervangen voor heuse digitale werkborrels. De coronacrisis test ons niet alleen als individuen in onze thuisomgeving, de gevolgen zijn ook pijnlijk zichtbaar voor bedrijven in alle sectoren. Werktijdverkorting, minder opdrachten voor zelfstandigen, overheidssteun, de consequenties van het rondwarende virus zijn onmiskenbaar. Laten we in dit blog eens kijken naar een aantal mogelijkheden om jouw brand te blijven promoten in deze onzekere tijden.

Creëer vertrouwen met authentieke content

Geen enkel bedrijf wil op dit moment opportunistisch handelen of als zodanig overkomen. Toch zijn er voor online marketeers genoeg mogelijkheden om hun brand op een positieve manier te onderscheiden. Door op een legitieme en behulpzame manier jouw doelgroep te benaderen kan voor de lange termijn een blijvend effect sorteren. Doordat mensen thuis zitten gaan ze nog meer dan anders online op zoek naar waardevolle, betrouwbare content.

Houd je doelgroep op de hoogte

Elk bedrijf ervaart de gevolgen van de crisis op een andere manier. Mocht je binnen jouw niche nieuws kunnen melden dat naast de constante stroom van informatie écht iets toevoegt voor jouw doelgroep, dan is dat zeker de moeite waard om te vermelden op de website of te posten via social media. Dat kan ook zeker in de vorm van contentcuratie, waarbij je betrouwbare bronnen aanhaalt om je boodschap kracht bij te zetten. Op deze manier weten jouw volgers wat er in de branche speelt en weten ze precies waar ze aan toe zijn. Zo voorkom je negatieve ervaringen doordat je anticiperend inspeelt op de verwachtingen van jouw doelgroep.

Open en eerlijk communiceren

Net zoals jouw klanten verkeer je als ondernemer of online marketeer ook in onzekerheid over wat de toekomst brengt. Door open en eerlijk te zijn over die onzekerheid en wat het voor jouw bedrijf en voor jouw klanten betekent creëer je een bepaalde mate van verbondenheid die jouw business op de lange termijn alleen maar ten goede zal komen. Het geeft je de gelegenheid jouw creativiteit te laten zien hoe je probeert een positieve bijdrage te leveren in deze moeilijke tijden. Daarnaast kan een eerlijk verhaal over de emoties die je als ondernemer doormaakt troost geven aan mensen die deze emoties begrijpen of precies hetzelfde doormaken als jij. Doordat je verhalen deelt waar jouw doelgroep zich direct aan kan spiegelen versterk je op een empathische manier de loyaliteit aan jouw merk.

Manieren om contact te zoeken

Met de huidige technologie zijn er gelukkig voldoende manieren om op een snelle en directe manier te blijven communiceren met jouw doelgroep. Uiteraard spelen social media daarbij een belangrijke rol, daarmee blijf je voor iedereen goed zichtbaar en bereikbaar, ook al zijn bijvoorbeeld de fysieke vestigingen van jouw bedrijf momenteel niet open. De kans is echter groot dat jouw concurrentie dezelfde kanalen benut, probeer daarom ook echt de persoonlijke interactie met jouw doelgroep te zoeken:

  • Webinars en livestreamen zijn ideaal om relevante (product)informatie te presenteren. Door jouw doelgroep een beeld te geven bij de werkzaamheden die je tijdens de coronacrisis op poten zet kan een flinke boost geven aan het vertrouwen dat (potentiële) klanten in jouw merk hebben.
  • Virtueel netwerken is in deze tijd belangrijker dan ooit. Het is daarom niet alleen goed om met je eigen collega’s middels een digitale werkborrel de week af te sluiten, probeer ook datzelfde ook eens met een selecte groep klanten te doen. De kans is groot dat een dergelijk initiatief beloond wordt met meer loyaliteit aan jouw brand.

Vasthouden aan een gekozen strategie

Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, ook in deze tijden van crisis is het belangrijk om jouw business te blijven promoten, ook al ligt de focus van jouw doelgroep waarschijnlijk op andere zaken momenteel. Het is daarom essentieel om creatief te zijn en jouw klanten te wijzen op de voordelen van bijvoorbeeld een eenvoudige digitale aanschaf van hun product of service. Daarnaast is er natuurlijk niets mis mee een bericht van hoop, gericht op het feit dat op enig moment deze ellende weer voorbij is, te combineren met de latente behoefte die er naar jouw producten is.

Niemand weet hoe deze crisis zich precies gaat ontwikkelen, probeer daarom zoveel mogelijk vast te houden aan de conversatiestroom met jouw klanten die voorheen ook werkte. Probeer daarbij relevante informatie te combineren met de bestaande interesse in jouw producten en de kans is groot dat het gekweekte vertrouwen in jouw merk zich na de crisis terugvertaald in omzet die je nu misloopt.

Wil je meer weten over hoe je in deze tijden van crisis met content vertrouwen kan geven aan jouw klanten? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!