Hoe lok je de juiste emoties uit met UX design?

Hoe lok je de juiste emoties uit met UX design? Door Maarten op 20 september 2018

Wat maakt een website daadwerkelijk effectief? Gaat het om de uitstraling of hoe de site werkt? In de praktijk hebben esthetiek en functionaliteit ongeveer evenveel waarde als het gaat om UX. In beide gevallen doet het design iets met de emotie, vandaar dat er ook weleens wordt gesproken over ‘emotional design’. In dit blog gaan we dieper in op een aantal elementen die bij een dergelijk succesvol ontwerp van belang zijn.

Emotional design

Logischerwijs heeft het gevoel dat een website aan iemand geeft direct invloed op zijn/haar gedrag. Als een bezoeker jouw merk als betrouwbaar aanvoelt en geen problemen heeft met het surfen over de site dan is de kans groot dat er gewenst gedrag optreedt. Echter, wanneer je website hapert en er onaantrekkelijk uitziet dan raakt een bezoeker geïrriteerd en verlaat de site omdat hij/zij er een slecht gevoel bij krijgt. Belangrijk dus om een aantal website strategieën te volgen die de juiste emoties oproepen.

1. Verras met design

Het uiterlijk van je website vertelt meteen veel over je merk. Sterker nog, bijna de helft van de websitebezoekers beoordeelt de geloofwaardigheid van een merk puur en alleen op het design van de website. Verder zal ruim een derde van de websitebezoekers snel van je site wegsurfen wanneer ze de lay-out en uiterlijk van de site niet mooi vinden.

Het is erg belangrijk om goed te registreren wat kleine veranderingen aan het design van de website doen met websitegedragingen van bezoekers. Kleur, contrast, tekstgrootte, het gebruik van witruimte hebben allemaal invloed op de interactie en het aantal conversies die je uit je website haalt.

Testen en nog eens testen

Een goed voorbeeld is de UX case study die het bekende SEO platform MOZ van haar eigen site heeft gemaakt. Tijdens het redesign van hun website hebben ze talloze A/B tests uitgevoerd hoe kleurveranderingen de resultaten van de site hebben beïnvloed. Een van de resultaten was bijvoorbeeld dat conversies met 187% toenamen wanneer een CTA button van groen naar geel werd aangepast. Gebaseerd op de psychologische effecten van kleur, geel heeft de neiging aandacht te trekken en wordt geassocieerd met geluk, terwijl groen als kalm en rustig wordt gezien. Simpel, maar effectief in dit geval.

Ga je aan de slag met het design van je site en wil je emoties oproepen met behulp van UX, zorg dan dat je voldoende leest over study’s en onderzoeken die de psychologische effecten beschrijven van kleur, lay-out en andere design features. Voer A/B testen uit met deze features om te zien welke veranderingen positieve reacties uitlokken.

2. Persoonlijkheid en verbinding

Voortschrijdende technologie zorgt ervoor dat je steeds minder hulp nodig hebt en de interactie afneemt wanneer je een site bezoekt. Toch is de ‘menselijke’ kant van een site nog steeds erg belangrijk voor gebruikers. Persoonlijkheid van je merk bouwt een relatie op met je klanten, als je dit ook weet te realiseren via je website dan kan deze loyaliteit erg winstgevend voor je uitpakken. Gebaseerd op een onderzoek van Capgemini is 81% van de klanten die emotioneel verbonden zijn aan merk meer geneigd dit onder de aandacht te brengen bij hun sociale netwerk en geven ook duidelijk meer uit dan de gemiddelde klant.

Om deze verbinding op te bouwen moeten merken hun eigen persoonlijkheid in het ontwerp verwerken. Bepaald de toon en persoonlijkheid van je merk en kijk goed hoe je deze in zelfs de kleinste details van je website kunt integreren. Je kan je site bijvoorbeeld meer ‘menselijk’ maken door een conversational UX design te creëren die ervoor zorgt dat klanten kunnen communiceren zoals ze zelf willen. Een ingebouwde chatbot of andere spraakgestuurde AI assistant is een manier waarop je de tone of voice van jouw merk letterlijk kunt laten horen door middel van een gesprek. Je bouwt geen relatie op met je klanten als ze niets hebben om een relatie mee op te bouwen…

3. Reageer en geef een beloning

Het is iets menselijk om gemotiveerd te raken met een beloning in het vooruitzicht. Een onderzoek van HelloWorld laat zien dat 64% van de consumenten meer geneigd is om te kopen bij een merk met een loyaliteitsprogramma. Waarbij overigens wel opgemerkt dient te worden dat het merendeel van deze consument verlangt dat de bijbehorende beloning op maat gemaakt is voor hun specifieke wensen en behoeften.

Een van de grootste voordelen van een loyaliteitsprogramma is dat klanten veel sneller hun persoonlijke gegevens willen delen als het ze duidelijke voordelen oplevert in de vorm van persoonlijke beloningen. Uit een onderzoek van Accenture blijkt dat 83% van de online shoppers vrijwillig persoonlijke informatie deelt wanneer een merk het gebruikt om aanbiedingen/beloningen op maat te maken voor de klant.

Personificatie is een reactief designkenmerk die de gebruikservaring aanpast aan iedere afzonderlijke bezoeker en daarbij elke keer een unieke, positieve interactie teweegbrengt. Dit kan weer gebruikt worden voor benefits als persoonlijke beloningen of productaanbevelingen. Interactieve content, bijvoorbeeld in de vorm van een game, is een andere manier om UX design in te zetten die reactieve ervaringen oproepen, gecontroleerd door de bezoeker zelf.

4. Gemak en efficiency

Lage laadsnelheid, complexe navigatie en nutteloze zoekresultaten zijn de drie belangrijkste items die leiden tot een negatieve gebruikservaring. Uit een onderzoek van PwC blijkt dat het merendeel van de consumenten gemak en efficiency niet alleen als factoren zien voor een positieve gebruikservaring, maar dat ze daardoor ook bereid zijn meer te betalen.

Het is daarom van groot belang dat je bij elke aanpassing aan je website goed beseft in hoeverre bezoekers nog net zo efficiënt met jouw content omgaan als daarvoor. Wanneer een bezoeker gefrustreerd tijdens het navigeren van je website dan zal deze bijna zeker doorsurfen naar de concurrentie. Elke aanpassing in het design en navigatie moet daarom gebaseerd zijn op eenvoud. Een beknopte menustructuur, een goed functionerende zoekfunctie en duidelijke CTA’s helpen je een heel eind op weg als het gaat om efficiency en gemak.

Het aantal consumenten dat een mobiel apparaat gebruikt voor het zoeken van een product of dienst groeit nog steeds. UX voor mobiel is daarom ook absolute noodzaak. Wellicht is hiervoor een grondige aanpassing nodig van het website design, afhankelijk van de lay-out op desktop.

Op weg naar een optimaal UX design

Een website ontwikkelen is niet makkelijk. De juiste tone of voice, een persoonlijke uitstraling van jouw merk en de perfecte balans tussen emotie en functionaliteit. Allemaal noodzakelijk voor design waarbij de gebruiker centraal wordt gesteld. Wil je meer weten over UX design of heb je hulp nodig bij het ontwerp en ontwikkelen van je site? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we gaan graag met je in gesprek!