Hoe pas jij je SEO strategie aan op de coronacrisis?

Hoe pas jij je SEO strategie aan op de coronacrisis? Door Maarten op 22 april 2020

De eerste schokgolf van de corona pandemie ligt achter ons. We raken steeds meer gewend aan het ‘nieuwe normaal’. Dat de huidige crisis grote gevolgen heeft voor de economie is voor veel werknemers, ondernemers en bedrijven helaas al de harde realiteit geworden. Als marketeer is het zaak de bestaande strategieën goed te evalueren en aan te passen aan de nieuwe situatie. In dit blog een aantal tips wat je kan doen om jouw SEO strategie in tijden van corona te optimaliseren.

De grootste veranderingen

Verandering in het dagelijkse leven zijn voor iedereen onmiskenbaar. De manier waarop we ons dagelijkse werk opnieuw hebben ingericht, de manier waarop we met elkaar communiceren en de manier waarop we (gedwongen) worden onze vrije tijd in te richten. Maar hoe zit het momenteel eigenlijk met het consumentengedrag? Hoe is het zoekgedrag en het aankoopgedrag van de consument in de afgelopen periode veranderd? Er zijn twee duidelijke trends zichtbaar:

  • Het zoekgedrag is drastisch veranderd, maar dat betekent niet alleen in negatieve zin. Uiteraard wordt er veel minder/niet gezocht op het boeken van een vliegreis naar Spanje, maar is er (logischerwijs) wel een forse stijging te zien in producten/diensten die op je thuissituatie van toepassing zijn.
  • Er vindt een duidelijke verschuiving plaats van aankopen gebaseerd op verlangen naar aankopen die gericht zijn op gezondheid, persoonlijke verzorging en fit blijven.

Laten we eens kijken hoe jij kan inspelen op dit veranderende zoekgedrag door jouw doelgroep beter te bereiken met een aangepaste SEO- en contentstrategie.

Voorzie je site van een corona pagina

Zeker wanneer jouw dienstverlening direct raakt aan de coronacrisis en jouw klanten behoefte hebben aan informatie over hoe ze nog toegang hebben tot producten of diensten. Door een pagina te creëren met alle relevante informatie (niet per se over het verloop van het virus) over wat het bedrijf allemaal doet om de crisis het hoofd te bieden. Communiceer wanneer je creatieve oplossingen hebt voor jouw klanten om toch van jouw merk gebruik te blijven maken tijdens de crisis. Of laat het weten wanneer je financieel met het bedrijf actief bijdraagt aan het onderzoek en bestrijding van de crisis, de goodwill die je hiermee kweekt verdien je later dubbel en dwars terug.

Creëer nieuwe, relevante content

Door nieuwe content te creëren op basis van het veranderende zoekgedrag van de consument kan je écht het verschil maken met de concurrentie. Hieronder een aantal tools die je helpen bij het vinden van de juiste topics.

Google Trends

Een klassieker natuurlijk, maar toch blijft Google Trends een onmisbare tool, zeker op dit moment. Aangezien andere veelgebruikte tools als de Keyword Planner op maandelijkse basis bijgewerkt worden en Google Trends realtime data verzamelt, is het duidelijk welke tool je nu het beste kan gebruiken. Door relevante keywords voor jouw business te combineren met de voornamelijke thuissituatie waar we in zetten en de behoeften die daaruit voortkomen, levert genoeg inspiratie op voor verse content.

AnswerThePublic

Een andere keyword tool waar je nu veel aan hebt is AnswerThePublic. Deze tool filtert de belangrijkste zoekwoorden uit (niet geheel complete) zinsdelen en vragen die bij Google ingevoerd worden. Ook dit is een realtime tool, waardoor de suggesties en zoektrends up to date zijn, klaar om te gebruiken voor het schrijven van nieuwe, inspirerende content.

Optimaliseer je conversies

Ook wanneer bezoekersaantallen op je site sterk zijn afgenomen en A/B testen of andere conversie optimalisatie technieken minder tot hun recht komen, heb je nog steeds genoeg mogelijkheden om je site te optimaliseren voor conversies.

Ten eerste is het interessant om eens te kijken naar welke pagina’s in deze tijden van corona significant minder bezoekers trekken. Vraag jezelf af of deze pagina nog wel up to date is met jouw gekozen SEO strategie of dat er wel de juiste on-page copy gebruikt is. Door het zoekgedrag beter af te stemmen op de content op die pagina kan je ervoor zorgen dat de conversies op deze pagina ook weer verhogen.

Ga ook na of het conversie proces bepaalde obstakels vormt voor bezoekers om daadwerkelijk tot een conversie over te gaan. Welke gegevens moet een bezoeker achterlaten, hoeveel velden moet iemand invullen en welke privacy elementen spelen een rol in het checkout proces? Zeker op dit moment is elke conversie nóg belangrijker dan voorheen, optimaliseren van het conversietraject is dan ook een absolute must.

Tenslotte nog een specifiek aandachtspunt voor de tijd waarin we nu leven, check je content de correctheid van images. Het spreekt wellicht wat minder aan als mensen op een foto nog hand in hand lopen of dat je een image gebruikt met een grote menigte. Beeld afstemmen op de huidige situatie leidt ertoe dat je bezoekers zich hier meer mee kunnen identificeren, wat mogelijk voor meer conversies zorgt.

Wil je meer weten over hoe je jouw SEO strategie en content het beste kan aanpassen naar ‘nieuwe normaal’? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!