Hoe tackle jij de grootste webshop uitdagingen?

Hoe tackle jij de grootste webshop uitdagingen? Door Maarten op 21 augustus 2017

We denken er vaak niet eens meer bewust over na wanneer we online kopen. Online shoppen is een vast onderdeel van ons consumentengedrag geworden, ook doordat algemene gevoelens van onveiligheid en onbetrouwbaarheid langzaam maar zeker naar de achtergrond lijken te verdwijnen. De ruimte die webshops daardoor krijgen om flink te groeien brengt de nodige uitdagingen met zich mee om de volgende slag te winnen, de (blijvende) gunst van de consument.

Structuur van jouw webshop is alles

Een snelgroeiende webshop is natuurlijk schitterend. Het betekent immers dat je veel dingen goed doet en levert waar de consument naar op zoek is. In het succes van deze groei schuilt tegelijkertijd het grootste gevaar. Het betekent namelijk vrijwel altijd dat de structuur en navigatie binnen je webshop onder druk komt te staan. Het veelvuldig toevoegen van nieuwe producten kan ertoe leiden dat een bezoeker op enig moment het overzicht kwijt is binnen jouw webshop en zonder conversie naar een concurrent surft. We geven je de volgende essentiële steekwoorden mee wanneer jouw webshop uit z’n voegen dreigt te barsten:

  • Categoriseer. Een heldere, logische onderverdeling van jouw producten bevordert het gemak van navigeren en het gevoel dat je weet waar je je binnen de webshop bevindt. Daarnaast zal een duidelijke categoriestructuur het makkelijker maken voor Google jouw webshop te crawlen op gebruiksgemak en relevantie met hogere rankings als waarschijnlijk resultaat.
  • Zoekfunctie. Maak het de gebruiker gemakkelijk door een zoekfunctie in de webshop te integreren. Het lijkt voor zich te spreken, maar een écht goede zoekfunctie wil nog weleens ontbreken. Benut Google Analytics om te analyseren hoe er gezocht wordt om deze zoekfunctie te optimaliseren.
  • Filteroptie. Elke webshop beschikt wel over een bepaalde manier van filteren. Een goed werkende filterfunctie is cruciaal voor omvangrijke webshops. Let daarbij op dat je het filteren niet overdrijft. Een groot aantal filteropties kan afschrikken en er ook mogelijk toe leiden dat relevante opties niet altijd worden meegenomen in het aanbod.

Een webshop met de juiste content

Groeit jouw webshop hard en heb je niet direct de handjes om elke productpagina van unieke content te voorzien? Op de korte termijn biedt geautomatiseerde content creatie met daarvoor bestemde software uitkomst, op de lange termijn zal het met name de vindbaarheid van jouw webshop weinig goeds brengen.

Duplicate content

Heb je een grote webshop met veel pagina’s die op elkaar lijken? De kans is groot dat door de eenduidigheid van de productbeschrijvingen Google deze pagina’s niet meer uit elkaar kan houden, zeker wanneer producten in meerdere categorieën geplaatst kunnen worden. Het gevolg is dat mogelijk minder relevante pagina’s van jouw webshop worden getoond. In het ergste geval beschouwt Google dit als duplicate content en zal de algehele vindbaarheid van jouw webshop een tik krijgen.

Controle over webshop content

Handmatig schrijven van alle productinformatie is de beste manier om de ‘zuiverheid’ van jouw content te waarborgen. Tijd en kosten zijn hierbij belangrijke overwegingen voor elke webshopeigenaar. Heb je hier niet de mankracht voor dat kan je Google in ieder geval wel een handje helpen door voor vergelijkbare content een canonical tag in het leven te roepen, waarbij je duidelijk aangeeft welke content het origineel is en welke pagina’s lijken op het origineel, maar toch nuances vertonen. Maak daarnaast ook onderscheid in content door te werken met:

  • Productreviews. Door klanten mee te laten praten over jouw producten geef je ze de mogelijkheid als advocates op te laten treden van bijvoorbeeld een nieuw product.
  • Productspecialisten. Laat een expert meer vertellen over de toegevoegde waarde van een webshopproduct. Dergelijke content draagt bij aan de uitstraling en betrouwbaarheid van de webshop.
  • Een broken link checker. Content is niet alleen iets toevoegen, ook het verwijderen van een product uit het assortiment of het verplaatsen naar een andere categorie valt daaronder. URL’s moeten meebewegen, anders kom je op een pagina terecht die niet meer bestaat. Grote kans dat je een mogelijke klant op dat moment kwijtraakt. Stelselmatig broken links checken moet daarom een vast onderdeel zijn van elk contentplan voor jouw webshop.

Snelheid van de webshop

Lange laadsnelheid van een website of webshop is al jaren ongetwijfeld de grootste ergernis wanneer je als gebruiker aan het surfen bent. Heb je een snelgroeiende webshop dan is de kans aanwezig dat dit een probleem wordt. Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende tools die jou helpen bij het achterhalen van de oorzaak. Denk aan Google Pagespeed Insights of Pingdom. In de meeste gevallen is de traagheid vervolgens direct aan te pakken:

  • Hosting van je webshop. Begin je je eigen webshop dan draai je vaak met anderen op een server. Wil je echt een volgende stap maken dan wordt het waarschijnlijk tijd voor een dedicated server.
  • Veel producten met een reeks afbeeldingen nemen ongeveer alle beschikbare ruimte binnen een webshop in beslag. Verkleinen van foto’s naar kleine databestanden zal de snelheid van jouw webshop weer op gang brengen. Compressen is een woord dat van toepassing is in deze context.
  • Browsercaching. Door je browser toestemming te geven om bestanden te gebruiken die al een keer opgeslagen zijn. Daardoor zal de server minder moeite hebben om de betreffende productpagina te laden en zal de overall snelheid van je webshop een sprong maken.

Het spreekt voor zich dat dit slechts een kleine greep is uit een groot aantal mogelijkheden om de snelheid van je webshop aan te pakken. Cruciaal dat je al deze elementen in beeld hebt, aangezien elke seconde het verschil kan maken!

Wil je eens sparren over uitdagingen die jij tegenkomt bij het managen van jouw webshop? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we zijn benieuwd naar jouw verhaal, wellicht kunnen we de performance van jouw shop naar een hoger niveau tillen.