We denken er vaak niet eens meer bewust over na wanneer we online kopen. Online shoppen is een vast onderdeel van ons consumentengedrag geworden, ook doordat algemene gevoelens van onveiligheid en onbetrouwbaarheid langzaam maar zeker naar de achtergrond lijken te verdwijnen. De ruimte die webshops daardoor krijgen om flink te groeien brengt de nodige uitdagingen met zich mee om de volgende slag te winnen, de (blijvende) gunst van de consument.
Een snelgroeiende webshop is natuurlijk schitterend. Het betekent immers dat je veel dingen goed doet en levert waar de consument naar op zoek is. In het succes van deze groei schuilt tegelijkertijd het grootste gevaar. Het betekent namelijk vrijwel altijd dat de structuur en navigatie binnen je webshop onder druk komt te staan. Het veelvuldig toevoegen van nieuwe producten kan ertoe leiden dat een bezoeker op enig moment het overzicht kwijt is binnen jouw webshop en zonder conversie naar een concurrent surft. We geven je de volgende essentiële steekwoorden mee wanneer jouw webshop uit z’n voegen dreigt te barsten:
Groeit jouw webshop hard en heb je niet direct de handjes om elke productpagina van unieke content te voorzien? Op de korte termijn biedt geautomatiseerde content creatie met daarvoor bestemde software uitkomst, op de lange termijn zal het met name de vindbaarheid van jouw webshop weinig goeds brengen.
Duplicate content
Heb je een grote webshop met veel pagina’s die op elkaar lijken? De kans is groot dat door de eenduidigheid van de productbeschrijvingen Google deze pagina’s niet meer uit elkaar kan houden, zeker wanneer producten in meerdere categorieën geplaatst kunnen worden. Het gevolg is dat mogelijk minder relevante pagina’s van jouw webshop worden getoond. In het ergste geval beschouwt Google dit als duplicate content en zal de algehele vindbaarheid van jouw webshop een tik krijgen.
Controle over webshop content
Handmatig schrijven van alle productinformatie is de beste manier om de ‘zuiverheid’ van jouw content te waarborgen. Tijd en kosten zijn hierbij belangrijke overwegingen voor elke webshopeigenaar. Heb je hier niet de mankracht voor dat kan je Google in ieder geval wel een handje helpen door voor vergelijkbare content een canonical tag in het leven te roepen, waarbij je duidelijk aangeeft welke content het origineel is en welke pagina’s lijken op het origineel, maar toch nuances vertonen. Maak daarnaast ook onderscheid in content door te werken met:
Lange laadsnelheid van een website of webshop is al jaren ongetwijfeld de grootste ergernis wanneer je als gebruiker aan het surfen bent. Heb je een snelgroeiende webshop dan is de kans aanwezig dat dit een probleem wordt. Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende tools die jou helpen bij het achterhalen van de oorzaak. Denk aan Google Pagespeed Insights of Pingdom. In de meeste gevallen is de traagheid vervolgens direct aan te pakken:
Het spreekt voor zich dat dit slechts een kleine greep is uit een groot aantal mogelijkheden om de snelheid van je webshop aan te pakken. Cruciaal dat je al deze elementen in beeld hebt, aangezien elke seconde het verschil kan maken!
Wil je eens sparren over uitdagingen die jij tegenkomt bij het managen van jouw webshop? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we zijn benieuwd naar jouw verhaal, wellicht kunnen we de performance van jouw shop naar een hoger niveau tillen.