Homepage sliders slecht voor conversie

Door Maarten op 30 september 2014

Je ziet ze steeds vaker: homepages met een carrousel slider waar verschillende afbeeldingen en one-liners de revue passeren. Het ziet er inderdaad mooi uit, maar is het ook goed voor de vindbaarheid en de conversie van je site? Het antwoord is nee, ze kunnen zelfs nadelig zijn voor het gebruiksgemak. Gebruik je ook een slider op je homepage, dan is het interessant om te lezen waarom dit design je conversie kan verlagen.

homepage slider voorbeeld

Weinig aandacht voor slider

Digitale marketeers en web designers houden van roterende banners, die meerdere stukken content laten zien op een prominente plek op een website. Ook wel image sliders, carrousels en geanimeerde sliders genoemd. Het lijkt in eerste instantie een goed idee. De slider neemt immers maar een kleine plek van de website in, maar laat wel veel content zien. Er is alleen 1 probleem: je bezoekers besteden waarschijnlijk maar weinig aandacht aan de sliders.

Geen focus

De reden waarom sliders niet werken is interessant. De Stanford Universiteit in Amerika kwam erachter dat onze reactie op bewegingen die we waarnemen met onze ogen, nog stamt uit de oertijd. Onze instinct is zo geprogrammeerd dat we bewegingen snel detecteren om zo onze prooi te spotten. Een slider stimuleert dit instinct door de continue beweging in het beeld. Ons brein is dus geprogrammeerd om te reageren op beweging, wat deze sliding banners extra afleidend maken.

Minder kliks

Juist een goed teken zou je denken. Het bewuste brein wint het echter in dit geval van ons onderbewustzijn. Door de vele banners worden mensen ongevoelig voor de afleiding, dit wordt ook wel ‘Banner Blindness’ genoemd. Wat zo ver gaat dat mensen die naar specifieke informatie op zoek zijn, langs de informatie kijken wanneer dit in een opvallende banner staat. Ze zien het simpelweg niet. En dat effect kan een slidebanner ook hebben. Terwijl de beweging van de banner de aandacht van ons onderbewuste trekt, werkt ons bewuste brein heel hard om dit te negeren. Concreet gezegd resulteert dit in minder kliks. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat statische banners het aantal kliks met tientallen procenten laat stijgen. Een A/B test op de homepage van Suzuki bevestigd dit.

Call-to-action valt niet op

Als bezoekers dan toch de content lezen in je roterende slider, dan heb je met nog een probleem te maken. In een roterende sliders vallen call-to-actions namelijk minder goed op dan je zou denken. Terwijl je juist wilt dat mensen actie ondernemen. Een van de redenen kan zijn dat bezoekers niet zo snel lezen als je zou denken.

SEO problemen

Daar komt bij dat homepage sliders SEO kunnen belemmeren. Er worden namelijk vaak meerdere h1 headings gebruikt, terwijl per pagina maar één  h1 heading toegestaan is. Hierdoor is het minder makkelijk om het onderwerp en dus de relevantie van een pagina te bepalen. Ook het gebruik van Flash kan de laadtijd van een pagina vergroten, wat een ongunstig effect heeft op de vindbaarheid. Tot slot gebruiken sommige pagina’s enkel de roterende slider. Wat ervoor zorgt dat er vrij weinig content op de site staat, wat wederom slecht is voor je vindbaarheid.

Nog niet overtuigd?

kijk dan op deze website: Should I use a carousel?

Tips voor homepage sliders

Wil je toch een slider gebruiken, volg dan deze richtlijnen.

  • Gebruik geen automatische rotatie, maar geef bezoekers zelf de controle om verder te klikken.
  • Plaats pijlen of thumbnails om duidelijk te maken dat er meerdere slides bestaan.
  • Kies één onderwerp voor de slider, bijvoorbeeld portfolio voorbeelden of nieuwe producten.