Interne linkstrategieën voor keywords met wisselend zoekvolume

Interne linkstrategieën voor keywords met wisselend zoekvolume Door Maarten op 26 februari 2019

De meeste contentmarketeers met kennis van zaken zijn het erover eens, externe links zijn van groot belang voor een succesvolle online marketingstrategie. Waar veel bedrijven echter nog moeite mee hebben is het creëren van de juiste impact met het plaatsen van interne links. Wanneer goed toegepast zorgen interne links voor traffic naar pagina’s die traditioneel minder aandacht krijgen en zorgen voor een boost op keyword rankings die dat nodig hebben. In dit blog meer over een optimale interne linkstructuur.

Waarom heb je een interne linkstrategie nodig?

Volgens recent onderzoek gelooft 81% van B2B’ers dat een goede contentstrategie bijdraagt aan een beter begrip van gemeenschappelijke doelen, van waaruit het eenvoudiger is om de juiste content te ontwikkelen. Hetzelfde geldt voor het ontwikkelen van linkstrategieën. Des te beter je begrijpt wat je linkkracht voor jouw onderneming kan betekenen, des te scherper kan je jouw linkstructuur inzetten om geformuleerde doelstellingen te bereiken.

Juist ingezette interne links kunnen veel opleveren. Een heldere, consistente interne linkstructuur is een perfect middel om:

  • Aanvullende, handige informatie te verstekken aan bezoekers.
  • Google en andere zoekmachines te helpen jouw website sneller te ‘crawlen’.
  • Traffic te verhogen naar webpagina’s die zorgen voor een hoge conversie, maar weinig bezoek genereren, zoals bepaalde productpagina’s.
  • Pagina’s te promoten waarmee je binnen de zoekresultaten niet verder komt dan de tweede pagina.
  • Rankings te verbeteren voor keywords met verschillende zoekvolumes.

De beste interne linkstrategieën werken twee kanten op, door een verhoging van gebruiksinteractie op de website (pageviews, conversieratio, time on page etc.) én de impact op de ranking van belangrijke zoekwoorden binnen de zoekresultaten.

Hoe creëer je een goede interne linkstructuur?

Hoe jouw interne linkstructuur eruit ziet hangt af van onderliggende doelstellingen, maar een aantal basiselementen keert telkens terug:

  • Houd een geringe clickdiepte aan. In de praktijk betekent dit dat je het liefst niet meer dan twee, maar zeker nooit meer dan drie clicks verwijderd moet zijn van de homepage. Heb je veel content en wordt dat een uitdaging, gebruik dan breadcrumbs, tag clouds of interne zoekmogelijkheden om het gebruik van dergelijke complexere websites te vereenvoudigen.
  • Neem links op in de primaire content van je website. Er zijn twee typen links, navigatielinks en contextuele links. Links om te navigeren vind je in het topmenu, de footer en overige navigatiemenu’s door de site heen waarbij gebruikers naar pagina’s kunnen surfen binnen hetzelfde domein. Contextuele links, de links waar we het in dit blog over hebben, zitten in de content van je website verwerkt en hebben een hogere SEO waarde.
  • Verwerk keywords in je anchortekst. De meningen zijn verdeeld, maar wat ons betreft is het toch aan te raden belangrijke keywords in anchorteksten te verwerken. Overoptimalisatie is niet aan de orde als je sowieso al bezig bent met het creëren van kwalitatief geoptimaliseerde content. Hetzelfde geldt uiteraard voor alt tags die je meegeeft aan (clickable) images op je website.
  • Overdrijf het aantal links niet. Volgens de richtlijnen van Google Webmaster dient het aantal links per pagina ‘redelijk’ te blijven. Zoals Google betaamt klinkt dit vrij abstract. Zorg er in ieder geval voor dat je niet meerdere links naar dezelfde URL doorverwijst, het aantal links niet de leesbaarheid van de content beïnvloedt en dat de content niet al te ‘spammy’ overkomt. Het is uiteindelijk ook gewoon een kwestie van logisch en realistisch naar je content kijken.
  • Zorg ervoor dat elke belangrijke pagina gelinked is. Zoekmachines kunnen zogeheten ‘orphan pages’ op jouw site, pagina’s die aan geen andere pagina gelinked zijn, prima vinden, maar de bezoeker (waar de content voor bedoeld is) niet. Verstandig om dergelijke pagina’s nog eens goed onder de loep te nemen en vervolgens te linken of in z’n geheel te verwijderen.

Linkstrategieën verder onder de loep

Naast genoemde ‘algemeenheden’ kan je interne links op verschillende manier gebruiken om bepaalde (sub)doelstellingen te behalen.

Interne links gebruiken om keywords op de homepage een boost te geven

Interne links kunnen een flinke bijdrage leveren als het gaat om het ranken van keywords met hoog zoekvolume. Voorwaarde is wel dat je een gedetailleerde homepage hebt, een meer landing page achtige stijl die ontworpen is om de aandacht te trekken voor conversiedoeleinden.

Wanneer je deze strategie volgt is de voornaamste taak om contextuele links in de content van achterliggende pagina’s te plaatsen die met relevante anchorteksten teruglinken naar je homepage.

Dat betekent dat je beduidend meer links hebt die naar de homepage leiden dan naar welke andere pagina dan ook binnen je website. Op die manier vinden bezoekers snel hun weg terug naar de informatierijke homepage. Het doel van deze strategie is primair om jouw homepage en de meest relevante keywords op die homepage beter te ranken. Elke mogelijkheid om intern te linken wordt benut om meer organisch verkeer naar je homepage te sturen.

Interne links om traffic naar landingpages te pushen

Wanneer je je richt op keywords met een gemiddeld zoekvolume op belangrijke pagina’s, zoals productpagina’s binnen een e-commerce omgeving of blogartikelen binnen een nieuwsplatform dan komen interne links goed van pas, zeker wanneer je met veel (product)categorieën werkt. Interne links werken hier het beste door vanuit de homepage direct naar de meest relevante categorieën te linken. Op de betreffende product- of artikelpagina’s is het belangrijk met anchorlinks weer terug te linken naar de bovenliggende category page zodat het traffic naar deze categoriepagina’s geoptimaliseerd wordt.

Interne links om te rankings van keywords met laag zoekvolume te verbeteren

Interne links zijn ook goed in te zetten wanneer je opereert in een niche en je traffic wilt genereren naar specifieke content- of productpagina’s. Met name handig wanneer je bijvoorbeeld een serie blogs schrijft die met elkaar te maken hebben en zo handig via interne links aan elkaar verbonden worden. Of je plaatst interne links op productpagina’s die doorlinken naar productvergelijkingen of voorbeelden wat je met dat specifieke product allemaal kan doen.

Hoe minder concurrentie je hebt voor jouw zoekwoorden des te hoger de kans dat jouw pagina’s zullen ranken en converteren. Zorg er daarom goed voor dat je links gebruikt op keywords waar ook echt op gezocht wordt.

Iedereen kan interne links plaatsen, maar we zien nog vaak dat het random, meer op gevoel, gebeurt. Terwijl je juist veel winst kunt behalen als je hier gericht mee aan de slag gaat. Wil je meer weten over hoe je interne links optimaal inzet binnen jouw website? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!