Kies de beste mobiele ervaring: app of site?

Door Maarten op 06 april 2014

Je wilt dat óók mobiele gebruikers je site bezoeken en besluit naast een reguliere website eveneens een mobiele versie aan te bieden. Geen overbodige luxe. Sterker nog, de mobiele markt groeit zo explosief dat je eigenlijk niet meer zonder kan. De keuze voor de vorm van je mobiele aanwezigheid is ontzettend belangrijk voor je mobiele succes. Een mobiele app of website: wat kies je?

Wat is het doel van je mobiele site?

Voordat je een mobiele vorm kiest is het belangrijk om naar je marketing doelstellingen te kijken. De inzet van mobiel internet kan een middel zijn om je doelstellingen te behalen. Mobiele aanwezigheid is echter geen doel op zichzelf. Of een mobiele website toegevoegde waarde heeft, hangt dus af van de aard van je bedrijf en je doelstellingen. Vraag je dus af of een mobiele site de gestelde doelstellingen kan helpen verwezenlijken.

Hieronder een aantal mogelijke doelstellingen:

Betere service: klanten snel van de juiste informatie voorzien en de mogelijk bieden om ook onderweg je product te bestellen.
Zichtbaarheid vergroten: gebruikers vinden je website niet alleen via een desktop, maar ook mobiel.
Marktverbreding: een kans om nieuwe doelgroepen aan te spreken, bijvoorbeeld studenten of zakelijke gebruikers. Verhoog met de juiste mobiele SEO-strategie bijvoorbeeld je vindbaarheid. 
Klantenbinding verhogen: door middel van push-berichten in een app kun je klanten direct informeren over aanbiedingen, acties of relevant bedrijfsnieuws. 

Vormen van mobiele toepassingen

Welke toepassing(en) je kiest is dus afhankelijk van je doelgroep en wat je als organisatie online wilt bereiken. Je heb vier opties als je ervoor kiest om mobiel te gaan.

  1. Mobiele website
  2. Standaard responsive website
  3. Adaptive responsive website
  4. Mobiele app

Verhoog het gebruikersgemak met een mobiele website

Bij een mobiele site is de content en het design aangepast voor het gebruik op een klein scherm. Het is als het ware een uitgeklede versie van de reguliere site. Je geeft dan ook alleen de informatie weer die relevant is voor de mobiele gebruiker. Dit maakt een mobiele site ideaal voor simpele doeleinden, zoals contactinformatie opzoeken of een online afspraak maken.

Voordelen mobiele site

Snelle laadtijd - Mobiele gebruiker zijn meestal aangewezen op een tragere verbinding . Bij een mobiele website wordt hier rekening mee gehouden, waardoor de benodigde informatie sneller gedownload wordt.

Gebruikservaring - Omdat een mobiele website is geoptimaliseerd voor een klein scherm, kan de gebruiker gemakkelijk de juiste informatie vinden.  

Bereik – Een mobiele website is te benaderen via alle smartphones. 

Relatief goedkoop – Omdat een mobiele website platformonafhankelijk is, hoef je maar één keer te ontwikkelen en de software maar op één plek te onderhouden. Dat scheelt een hoop in de kosten.

Vindbaarheid – Je kunt de content specifiek optimaliseren voor de vindbaarheid op mobiel. Vanwege het kleine scherm op smartphones is een hoge ranking nog belangrijker voor de klikfrequentie.

Nadeel mobiele websites

  • Waardevolle functionaliteiten van de smartphones, zoals GPS of de camera, kunnen niet gebruikt worden.
  • Bij het wegvallen van de verbinding tijdens het verkoopproces is de kans groter dat je deze verkoop misloopt.
  • Omdat de site op een andere URL staat, heb je snel kans op dubbele content. Om dit te voorkomen kost het extra werk om andere content te generen.

Adaptive / responsive site

Een responsive website is een site die zich automatisch aanpast aan elke schermgrootte. Een adaptive webdesign gaat nog een stapje verder en past zich niet alleen aan de schermgrootte aan, maar herkent ook welk apparaat gebruikt wordt zodat de inhoud en functionaliteit zich hieraan kan aanpassen. Hiermee kunnen nadelen van responsive webdesign worden ondervangen zoals een lange laadtijd op smartphones met langzame verbindingen.

Voor- en nadelen

Je kunt de website volledig optimaliseren voor het apparaat en zo de beste gebruikers ervaring bieden. Voor contentmanagers betekent dit echter een flinke hoeveelheid extra werk. De ontwikkeling van een adaptive of responsive site is dan ook vaak kostbaar. Wel staat alle content op één URL, wat de site makkelijk deelbaar maakt en dubbele content voorkomt.

Biedt iets extra’s met een app

Mobiele apps zijn applicaties die speciaal gericht zijn op mobiele platforms als telefoons en tablets. Vanuit de App store of Play store kun je een applicatie aanbieden. Bijvoorbeeld van je webwinkel met een catalogus om door te bladeren en direct producten te kopen.

Voordelen mobiele applicatie

Geavanceerde functionaliteiten - Je kunt gebruik maken van de telefoon functies als GPS en de camera.

Gebruikerservaring– Je hebt met een app meer controle over de user interface en hoeft geen rekening te houden met de beperkingen van browsers.

Snelheid – De grafische elementen worden meteen gedownload bij het installeren van de app. Daardoor kan de inhoudelijke informatie sneller getoond worden dan bij een mobiele website.

Nadelen mobiele applicatie

  • Up-to-date houden van de app kost tijd en geld.
  • Ontwikkelen van een app is vaak vrij kostbaar. Elk platform (iOS, Android, Blackberry, Windows Phone) heeft namelijk een aparte app nodig.

Kiezen voor een mobiele website of app?

Neem in overweging welke toepassing het beste bij je marketing doelstellingen en behoefte van je doelgroep aansluit. Het kan zijn dat zowel een mobiele site of app van toegevoegde waarde is. Daarnaast spelen ook factoren als budget, tijd en onderhoud een rol.

Mobiele site laten bouwen of advies vragen?

Bel Immense via 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl.