Laat de zoekopdracht terugkomen in de advertenties

Door Maarten op 18 november 2013

Binnen Google Adwords bestaat er de functie voor het invoegen van zoekwoorden in advertentieteksten. Dit wordt ook wel Dynamic Keyword Insertion genoemd. Over deze mogelijkheid bestaat nog altijd veel verwarring over hoe en wanneer te gebruiken. Voor velen dus een gemiste kans om de CTR en/of de kwaliteit score aanzienlijk te verbeteren. Wat dit voor jou als adverteerder kan betekenen zal hieronder kort en bondig worden behandeld.

Doorklikratio en kwaliteit score

Vermoedelijk ben je al bekend met het feit dat zoekopdrachten die terugkomen in de zoekresultaten, vetgedrukt worden weergegeven. Dus wanneer men zoekt naar, bijvoorbeeld een “adwords expert”, dan zouden beiden woorden vetgedrukt kunnen worden weergegeven in een advertentietitel of URL.

Bewezen is dat vetgedrukte zoektermen meer opvallen en hiermee de relevantie met de zoekopdracht bewijzen. Dit zorgt over het algemeen voor een verhoogde doorklik. Een verhoogde doorklik heeft een positief effect op de kwaliteit score. Een verhoogde score betekent een verlaging op de minimum prijs die je voorheen betaalde voor hetzelfde zoekwoord.

Wat je dus wilt als adverteerder is dat deze doorklikratio (= aantal kliks/aantal impressies *100) zich uit via relevante advertenties. Maar wat nu als je te maken hebt met een veelheid aan zoekwoorden? Je zou voor elk zoekwoord een advertentie kunnen schrijven. Dit is echter een arbeidsintensief proces en maakt dat je campagnestructuur lastig te managen kan zijn.

Dynamisch invoegen van zoekwoorden bied uitkomst

Stel je richt je campagnestructuur in op basis van merknamen. Dus de zoekwoorden als sokken, schoenen en veters hebben ergens wel iets met elkaar gemeen, maar zijn productcategorieën in hun eigen recht. Je zou één advertentie kunnen maken die deze keywords automatisch in de advertentieteksten zet. Dit maakt de advertentie in één klap een stuk aantrekkelijker om op te klikken. Ter illustratie: met de code “Hippe Sport{keyword:artikelen}” krijgt de titel bij het zoeken van sokken de advertentietitel “Hippe Sportsokken”. Sokken wordt dan in dit voorbeeld vetgedrukt en maakt nu een sterkere optie ten opzichten van concurrerende zoekopdrachten.

Maar pas op! Het vervangen van een zoekwoord in de titeltekst kunnen voor vreemde combinaties zorgen. Wanneer men bijvoorbeeld zoekt op sokken breien dan maakt dit: Hippe Sportsokken breien. Dat is niet wat je verkoopt en maakt de advertentie niet relevant! Dit is funest voor de kwaliteit score en brengt daarom schade aan de campagne.

  • Zorg daarom dat de zoekwoorden in de context passen
  • Voeg voldoende negatieve keywords toe
  • Zorg dat je uiteindelijk met niet meer dan 25 tekens uitkomt.