Linkbuilding tips voor een beter linkprofiel

Linkbuilding tips voor een beter linkprofiel Door Maarten op 16 maart 2016

We schreven in een eerder blog al over de aanstaande uitrol van de Google Penguin 4.0 update. Aangezien de update nog steeds niet is doorgevoerd en dit als een zwaard van Damocles boven menig linkprofiel en ranking hangt is het een goed moment om wat nader naar handige linkbuilding tactieken te kijken. Wellicht kan je er nog je voordeel mee doen voordat de aangekondigde update jouw linkstructuur beoordeelt!

Kwaliteit voor kwantiteit

Een aantal jaar geleden kwam je er misschien nog mee weg wanneer je zoveel mogelijk links op je site plaatste of verkreeg via andere sites. Deze kwantiteitsstrategie wordt tegenwoordig echter hard afgestraft, Google zal het linkprofiel in 2016 alleen nog maar beoordelen op de aanwezigheid van kwalitatieve backlinks. Hieronder een aantal tips om een zo sterk mogelijk linkprofiel te verkrijgen:

1. Optimaliseer de interne linkstructuur

Het optimaliseren van de interne links is een effectieve manier om direct aan de sterkte van jouw linkprofiel te werken. Door je interne linkstructuur te optimaliseren help je Google te beoordelen waar de pagina’s over gaan en welk belang aan diverse pagina’s moet worden toegekend, ook aan onderliggende pagina’s. Doordat je zelf controle hebt over het opzetten van een interne linkstructuur zou het zonde zijn wanneer je deze mogelijkheid niet met beide handen aangrijpt om de kracht van interne links optimaal te benutten.

2. Kwalitatieve content als focus

Backlinks zijn cruciaal voor een sterk linkprofiel. Om ervoor te zorgen dat jouw links als relevant worden gezien is het produceren van kwalitatieve content erg belangrijk, zodat de kans groter is dat er een link geplaatst wordt naar jouw website. Uiteraard is het niet altijd mogelijk om links te verkrijgen op sites of blogs met hoge bezoekersaantallen, focus daarom ook op:

  • Content schrijven wat gericht is op relevante longtail keywords. Deze links zullen minder ‘last’ hebben van hoge concurrentie en tegelijkertijd zorgen voor nóg relevantere bezoekers die naar jouw website doorlinken.
  • Kwaliteit van content in de vorm van infographics, grafieken, checklists en voordelen voor de lezers ervan wanneer ze op jouw link klikken. User-experience van content draagt bij aan de relevantie en mogelijke doorklik naar verschillende pagina’s op jouw eigen website.
  • Handmatig content uitzetten op andere website waar jouw doelgroep zich bevindt naast het verkrijgen van links vergroot de kans dat je bezoekers naar je website trekt.

Linkbuilding Tips

3. Periodieke gastblogs op relevante sites

Gastbloggen binnen relevante blogs of websites waar jouw doelgroep zich bevindt biedt meerdere voordelen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je via dit gastblog meer relevante bezoekers naar je website trekt die jouw blog ook weer via andere (social) media kanalen delen met andere geïnteresseerden. Het is helemaal mooi wanneer je dit periodiek kan doen, bezoekers zullen jouw naam daardoor vaker terugzien en je steeds meer als autoriteit gaan zien op jouw terrein.

Het is verder belangrijk dat je het gastblog plaatst op websites met een hoge autoriteit. Kwalitatieve content biedt namelijk het voordeel dat je hiermee direct naamsbekendheid genereert en werkt aan de sterkte van je linkprofiel en je de betreffende site helpt aan waardevolle content. Een grondig onderzoek naar websites in jouw netwerk met een hoge autoriteit is dus essentieel.

4. Verkrijgen van autoriteit binnen jouw branche

Het hele principe van linkbuilding is uiteraard om te laten zien dat je een autoriteit bent binnen jouw branche. Een goede manier om uit te stralen dat je een autoriteit bent is om op relevantie websites of publicaties je verhaal te vertellen. Daarmee creëer je betrouwbaarheid en zal je sneller en meer bezoekers naar je eigen site trekken. Een goede manier om van je te kunnen laten horen is het benaderen van journalisten die over jouw vak schrijven of andere websites die vaak bloggers aan het woord laten over hun expertise. Door in deze publicaties links te verwerken werk je weer verder aan een sterker linkprofiel.

Linkbuilding tips linkprofiel

5. Linkprofiel van de concurrentie

Tot slot een punt van aandacht waar je als marketeer eigenlijk mee zou moeten beginnen bij het opzetten van een goede linkbuildingstrategie, namelijk het onderzoeken van de linkprofielen van jouw voornaamste concurrenten. Je hebt daarvoor allerlei handige tools tot je beschikking als MOZ en Majestic die je helpen uit te zoeken welke backlinks jouw concurrent wél heeft en jij (nog) niet. Deze analyse kan je gebruiken om een stuk gerichter en met meer structuur achter bepaalde linkposities aan te gaan. Dit brengt je uiteindelijk ook weer een stap dichterbij het optimale linkprofiel!

Wil je meer weten over linkbuilding en hoe Immense je daarbij actief kan ondersteunen? Neem dan contact met ons op via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!