Longtail zoekwoorden optimaliseren voor SEO

Longtail zoekwoorden optimaliseren voor SEO Door Maarten op 03 november 2019

Als marketeer moet je ervan uitgaan dat de concurrentie alles doet om online organisch te groeien. Dat betekent dat je zelf ook alles uit de kast moet halen om deze SEO strijd niet te verliezen. Een van de kansen die je continu moet blijven benutten, is verstandig omgaan met de focus op relevante keywords. We begrijpen goed dat kleinere ondernemers soms verblind worden door de hoge zoekvolumes die bepaalde zoekwoorden met zich meebrengen. Hierop concurreren met de grote corporates is vrijwel altijd tevergeefs. Verleg daarom je focus naar meer specifieke, longtail keywords.

Longtail past bij jouw SEO inspanningen

Longtail zoekwoorden krijgen soms minder aandacht, wat ons betreft geheel onterecht. Natuurlijk worden de zoekvolumes minder naarmate de zoekwoorden specifieker worden en uit meer combinaties gaan bestaan. Daar staat tegenover dat op deze longtail keywords minder concurrentie bestaat. Afhankelijk van de branche of niche waarin je opereert kan het dus ontzettend verstandig zijn de SEO inspanningen volledig op deze combinatie van keywords te richten. Waarbij dus wel opgemerkt moet worden dat je vaak niet eens een keuze hebt, omdat je moet beschikking over een flink marketingbudget om zichtbaar te worden op keywords met hele hoge volumes.

Door slim met longtail zoekwoorden om te gaan en tegelijkertijd realistische doelstellingen te formuleren wat je met deze inspanningen wilt bereiken, kan je een heel eind komen. We zetten een aantal aandachtspunten op een rij hoe het meeste uit de voor jou relevante keywords te halen.

Haak in op lokale zoekopdrachten

Plaatselijke ondernemers zullen veel meer uit longtail keywords halen dan wanneer ze met ‘brede’ zoektermen werken. Je kan als kleine, lokale speler in de zoekresultaten nou eenmaal niet opboksen tegen de reuzen in de industrie als het gaat om zogenoemde high volume keywords. Focus daarom op lokale zoekopdrachten om jezelf zichtbaar te maken voor potentiële klanten in jouw regio. Bijna iedereen doet eerst nog even snel via Google Maps of Google Search een zoekopdracht naar bijvoorbeeld ‘koffiebonen kopen Amsterdam-Zuid’ of ‘fiets laten repareren Gouda’, voordat ze het dorp of de stad in gaan. Deze manier van zoeken is inmiddels gewoongoed geworden.

Medio 2019 bestond de helft van alle zoekopdrachten in Google uit ‘local searches’. Daarbij komt ook nog eens dat 76% van alle smartphone gebruikers die een lokale zoekopdracht deden, binnen vierentwintig uur ook daadwerkelijk naar een winkel of bedrijf gingen die ze via Google hadden gevonden. Bedenk dat het voor jou als ondernemer geen enkele zin heeft om brede zoektermen in te zetten als je wilt dat mensen fysiek naar je toe komen. Heb je een winkel met audiovisuele apparatuur, dan zal adverteren op ‘breedbeeld tv’ weinig opleveren, aangezien je met deze zoektermen nooit boven de grote webshops van Bol.com en Mediamarkt zal verschijnen in de zoekresultaten. Specificeer je deze zoekterm met jouw locatie en eigenschappen die bij deze locatie horen, dan concurreer je met minder zoekresultaten, terwijl de gebruiker steeds relevanter wordt voor jouw business.

Richt je op de zoekintentie van de gebruiker

De zoekintentie van een potentiële klant die online naar jouw product op zoek is, is ideaal om in jouw longtail keyword combinatie te verwerken. Tijdens de customer journey die iemand aflegt om een online aankoop te doen zullen de gebruikte zoektermen logischerwijs steeds specifieker worden. Denk aan iemand die op zoek is naar een nieuwe fiets. De zoekopdracht kan zich ontwikkelen van ‘herenfiets’, naar ‘zwarte herenfiets’, naar ‘zwarte herenfiets met terugtraprem’. Gezien het hoge zoekvolume en de mate van concurrentie op deze zoektermen zal het moeilijk worden jezelf te onderscheiden. Het toevoegen van ‘intent keywords’ biedt wél meer mogelijkheden.

Keywords met een bepaalde zoekintentie zijn bijvoorbeeld ‘goedkoopste’, ‘aanbieding’, ‘beste’ etc. Uiteraard zal het zoekvolume afnemen bij dergelijke longtail combinaties, maar de waarde van deze combinatie zoektermen is vele malen hoger, aangezien iemand deze specifieke zoekopdracht gebruikt richting het einde van salesfunnel. Hoger ranken op specifieke zoekwoorden combinaties waar de koopintentie van de gebruiker in verwerkt zit kan je als ondernemer veel opleveren. Zaak dus om regelmatig Analytics te raadplegen welke keywords het goed doen en hoe je pagina’s met weinig verkeer voor de genoemde koopintenties kan optimaliseren.

Gebruik gewone gesprekstaal in longtail zoektermen

Gezien de forse toename van het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten ontkom je er als marketeer niet aan een groot deel van jouw SEO inspanningen op deze onmiskenbare trend te richten. Wil je meedoen in de slag om de klant die Voice Search benut voor het vinden van een product online dan is focus op de longtail cruciaal. Dergelijke zoekopdrachten worden meestal in de vorm van vragen gesteld, zoals we dat ook in een normaal gesprek zouden doen. Daarbij hebben de meeste zoekopdrachten ook een lokale focus, nóg meer reden om longtail zoektermen te verwerken in je webteksten. De uitdaging van optimale contentcreatie is zowel content te maken waarmee je goed scoort binnen ‘traditionele’ SEO ranking en als content te maken die aansluit op spraakgestuurde zoekopdrachten die meer weg hebben van een natuurlijke gespreksvorm.

Wil je meer weten over longtail keywords en hoe je dergelijke zoektermen combinaties het beste kunt toepassen voor jouw SEO rankings? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!