In-market doelgroepen, geef jouw Search campagnes een boost!

In-market doelgroepen, geef jouw Search campagnes een boost! Door Maarten op 21 maart 2019

De tijd van het managen van search campagnes met enkel en alleen keywords is natuurlijk al lang voorbij. Er zijn inmiddels net zoveel tools beschikbaar om advertenties op verschillende doelgroepen te richten dan dat er oplossingen zijn om dit met je keywords te doen. Een interessante tool die we er in dit blog uit willen lichten is het gebruik van In-market doelgroepen, in de loop van 2018 door Google geïntroduceerd. Toepassen van deze tool levert bewezen goede resultaten op binnen Search.

Wat zijn In-market doelgroepen binnen Search?

Voor search marketeers zal het werken met In-market doelgroepen voelen als het targeten van doelgroepen binnen het Google Display Network of via Facebook. Ook met In-market doelgroepen heb je de mogelijkheid om gebruikers te volgen die eerder geneigd zijn jouw product of dienst aan te schaffen op basis van eerder zoek- en surfgedrag.

Vergelijkbaar met andere remarketinglijsten en ‘vergelijkbare’ (similar) groepen voor Search, ook deze groepen hebben een hogere waarde dan die je vindt via ‘gewoon’ zoeken; ze zijn dichterbij het maken van een aankoopbeslissing. Echter, in tegenstelling tot remarketinglijsten, goede kans dat In-market groepen nog niet eerder van jouw merk hebben gehoord of eerder op jouw website zijn geweest. Daarom is het een perfecte groep om jezelf aan te introduceren.

Hoe gaat het precies in z’n werk?

Laten we uitgaan van een eenvoudig voorbeeld, je adverteert op ‘hotel Amsterdam’. Goede kans dat jouw advertentie dagelijks door duizenden gebruikers gezien wordt die op zoek zijn naar een accommodatie in onze hoofdstad. Een aantal zal nog een beetje aan het browsen zijn en aan het begin staan van hun vakantieplannen. Een andere groep zal echter al verder in het proces zitten en klaar zijn om een accommodatie te boeken.

De zoekopdracht ‘hotel Amsterdam’ geeft op het oog niet direct aanleiding om het verschil tussen genoemde groepen te maken. Zoekmachines weten echter precies wie er ‘in-market’ is voor een hotel in Amsterdam, gebaseerd op hun eerdere zoekopdrachten en browsegeschiedenis. Het is logisch dat je dit als adverteerder een duidelijk voordeel geeft, aangezien je je budget meer kunt richten op gebruikers die aan het einde van de marketingfunnel zitten.

Hoe zien deze In-market doelgroepen er precies uit?

De eerste release van In-market doelgroepen in 2018 bevatte ruim 170 unieke In-market doelgroepen om vanuit de belangrijkste industrieën te targeten. Denk daarbij aan automotive, finance, vastgoed, onderwijs etc. Zoekmachines Google en Bing hebben sindsdien deze groepen gestaag uitgebreid de afgelopen periode. Na een flink aantal succesvolle bèta-tests is duidelijk geworden dat met deze In-market doelgroepen de CTR en kans op conversie vele malen groter worden, overigens wel verschillend per industrie. Naarmate de functionaliteit meer en meer wordt toegepast komen er steeds meer data beschikbaar over de effecten ervan. Met die gegevens kan je als marketeer nog scherper budgetten alloceren richting industrieën en niches die met In-market doelgroepen goede cijfers laten zien.

Daarnaast kost het je niets extra’s om deze groepen te bereiken, met het gevolg dat je als adverteerder door het succesvol toepassen van In-market audiences de CPA van jouw search campagnes flink terug kan schroeven. Daarentegen heeft de omvang van een In-market groep natuurlijk wel een limiet, het blijft daarom van groot belang budgetten slim te integreren in jouw Search campagne om het rendement uit deze toepassing te maximaliseren.

In de komende tijd zullen we een aantal best practices publiceren hoe we bij Immense In-market doelgroepen inzetten. Wil je nu al wat meer weten over deze functionaliteit? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!