Meer branded search op jouw merknaam als MKB’er

Meer branded search op jouw merknaam als MKB’er Door Maarten op 30 juni 2020

Voor het MKB is het werken aan SEO waarschijnlijk de beste manier om rendement te halen uit online marketingactiviteiten. Het zal dan ook niet verbazen dat veel MKB’ers hun volledige marketingbudget naar SEO schuiven. Toch is het niet verstandig om alleen maar op SEO te focussen. Wil je effectief werken aan naamsbekendheid dan doe je er goed aan om verschillende kanalen in te zetten om jouw doel te bereiken: meer naamsbekendheid, meer klanten en meer conversies!

Wat zijn brand signals en hoe werken deze voor jouw business?

De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat Google brand signals (merksignalen) steeds meer gebruikt als ranking factor en de verwachting is dat deze alleen nog maar belangrijker worden de komende periode. SEO helpt natuurlijk om naamsbekendheid te creëren, maar het werkt slechts tot op zekere hoogte, omdat gebruikers eerst bekendheid moeten hebben met een product of service voordat ze op merknaam gaan zoeken.

Welke brand signals zijn er?

Zoals altijd is het nooit helemaal duidelijk welke brand signals Google meeneemt in het vormgeven van het algoritme. In dit blog richten we op de in onze ogen meest belangrijke brand signal; zoekopdrachten op merknaam.

Google Trends is een handige tool om te checken hoe vaak er op jouw merk gezocht wordt. Investeer je als MKB’er naast SEO ook in andere marketingkanalen dan zou je op lokaal/regionaal niveau meer naar boven moeten komen op merknaam vergeleken met jouw concurrentie die op landelijk niveau opereren. Ook al heeft jouw website niet dezelfde autoriteit als dergelijke nationale spelers vanuit een SEO perspectief, door verstandig om te gaan met deze multichannel strategie kan je alsnog een betere ranking behalen binnen de regio waarin je als MKB’er opereert.

Wat elke weer blijkt is dat SEO alleen tot op zekere hoogte bijdraagt aan jouw naamsbekendheid. Het is daarom belangrijk om altijd te blijven investeren in SEO activiteiten, maar om de juiste brand signals te creëren is een weloverwogen breed ontwikkelde marketingstrategie nodig, SEO is daarin slechts een klein onderdeel van de puzzel.

Welke kanalen dragen bij aan jouw naamsbekendheid als MKB’er?

De meest voor de hand liggende kanalen die bijdragen aan zogenaamde branded searches zijn tv, radio, billboards, direct mail ed. Het probleem met deze marketingkanalen is dat deze vaak buiten het bereik blijven van de gemiddelde MKB’er. Onderstaande alternatieve marketingkanalen dragen ook bij aan jouw naamsbekendheid als MKB’er, maar zijn tegelijkertijd kanalen waar je niet direct op leegloopt:

  • Remarketing: tonen van advertenties aan gebruikers die al eerder jouw website zijn geweest is een interessante, kosteneffectieve manier om jouw merk top of mind te houden/krijgen.
  • Social media advertising: een alternatieve manier van advertising die jouw merk onder de aandacht brengt bij de massa tegen lagere kosten dan de meeste andere vormen van advertising.
  • Webinars: het hosten van webinars is een mooie manier om aan veel mensen te laten zien dat je een autoriteit bent binnen jouw branche. Door deze weer te delen via social media creëer je weer meer naamsbekendheid.
  • Events: door jezelf wat meer naar voren te schuiven als spreker tijdens beurzen en andere events werk je effectief aan je merk. Wanneer bezoekers jou als spreker opzoeken zullen ze ongetwijfeld ook meer willen weten van het merk waar je voor staat.
  • Email marketing: ook al zijn de meeste email marketingcampagnes gericht op mensen die al in enige mate bekend zijn met jouw merk, het is nog steeds een interessant, low-cost kanaal om jouw klanten in merkambassadeurs te veranderen. Hoe meer mensen er online over jouw merk praten, hoe meer merkgerelateerde zoekopdrachten er zijn.

Meer mogelijkheden bij groei van jouw naamsbekendheid

Wanneer je bedrijf groeit en je meer vet op de botten hebt om wat meer te gaan investeren in advertising, dan kan je jouw SEO inspanningen nieuw leven inblazen door te focussen op kanalen die jouw online brand awareness indirect een boost zullen geven.

Denk daarbij aan ATL middelen als tv (zorg ervoor dat je website prominent in beeld komt, aangezien er steeds meer op mobile devices tv gekeken wordt en gebruikers dan direct door kunnen surfen. Billboards en radio geven jouw merk ook een boost online wanneer je duidelijk jouw website communiceert en jouw doelgroep ook met een incentive zover kan krijgen om naar jouw website op zoek te gaan en zo jouw naamsbekendheid naar een hoger niveau te tillen.

Kortom, jouw doelgroep beperkt zich niet tot één kanaal, als MKB’er moet je dat dus ook niet doen. SEO is slechts één onderdeel van het volledige marketing ecosysteem waarbij elk kanaal, indirect of direct, een bijdrage levert aan het verhogen van het aantal branded searches naar jouw merk.