Meer inzicht met het betaald en organisch rapport

Door Maarten op 05 november 2013

Begin september kondigde Adwords een nieuwe update aan: het betaald en organisch rapport. Met dit nieuwe rapport is het mogelijk om het effect van zoekopdrachten in Google beter te analyseren en optimaliseren. Dit is handig, want voorheen was het nog weleens onoverzichtelijk om data met elkaar te vergelijken uit Google Adwords én Google Analytics.

Samengevoegde resultaten

Betaald- en organisch verkeer worden vaak als aparte kanalen gezien, terwijl het verkeer beide uit zoekmachines voortkomt. Het nieuwe betaald en organisch rapport is een koppeling tussen Adwords en Google Webmaster Tools. Hierdoor zie je organische en betaalde de resultaten niet meer gescheiden van elkaar, maar worden overlappende resultaten samengevoegd. Voor het eerst kun je dus prestaties bekijken en vergelijken voor zoektermen die in betaalde zoekresultaten, organische zoekresultaten of in een combinatie van beide voorkomen.  

Nuttige toevoeging

Waar je voorheen verschillende rapporten handmatig voor moest combineren, wordt nu direct getoond wat het effect is van de samenwerking tussen organisch en betaald verkeer. De grootste toegevoegde waarde hiervan is dat je potentiële aanvullende zoektermen makkelijker in kaart kunt brengen. Dit kan nieuwe inzichten bieden ter optimalisatie van beide verkeerskanalen, betaald of organisch. Uit het rapport komen bijvoorbeeld zoekwoorden naar voren die organisch goed presteren, maar nog geen betaald verkeer genereren. Om extra verkeer te genereren kun je die zoekwoorden toevoegen aan je Adwords-campagne.

Accounts koppelen

Als je het rapport ‘betaald en organisch’ wilt gebruiken, moet je allereerst over een account voor de Webmasterhulpprogramma’s van Google beschikken. Hiermee verifieer je bij Google dat je de eigenaar van je website bent. Het enige wat je verder nog hoeft te doen is je Adwords account te koppelen met de Google Webmaster Tools van de betreffende site.

Heb je vragen over de toepasbaarheid van deze functie voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl