Meer zoekopdrachten op mobiel: Google past AdWord tools aan

Meer zoekopdrachten op mobiel: Google past AdWord tools aan Door Maarten op 07 mei 2015

Google lanceert nieuwe AdWordtools die specifiek gericht zijn op mobiel. Dit kondigde Google aan, nadat bleek dat er in meer dan tien landen vaker op mobiel dan op desktop wordt gezocht. De AdWords update is dan ook geen verassing. Als je websites vraagt om mobiel vriendelijker te worden, dan kun je immers zelf niet achterblijven. Dit zijn de nieuwe features van AdWords, aangepast aan de behoeftes van de mobiele gebruiker.

Geoptimaliseerde advertentie formaten

Een van de updates is de nieuwe reeks advertentie formaten die voor mobiel is ontwikkeld. De nieuwe formaten zijn visueel aantrekkelijker een eenvoudiger te gebruiken op mobiel. Foto’s zijn beter zichtbaar en bezoekers krijgen meer informatie zoals een beschrijving en locatie. Ook kan er meteen worden geboekt. Het nieuwe formaat is in de VS beschikbaar voor hotels, auto’s, en verzekeringen. Ook kunnen adverteerders in de financiële branche via Google Compare aan gebruikers een vergelijking aanbieden voor verzekeringen, creditcards en hypotheken. 

Autoresizing van advertenties

Adverteer je binnen het Google Display Netwerk, dan kun je kiezen uit tientallen verschillende advertentie formaten. Niet alle formaten zijn even goed zichtbaar op een mobiel apparaat. Dankzij de ‘autoresizing’ wordt nu elke advertentie automatisch aangepast naar het juiste formaat.

Meer inzicht in Analytics

Mobiele touchpoints zijn toegevoegd aan de bestaande Adwords feature ‘Cross-device Conversion’. Dit geeft meer inzicht in de bijdrage per kanaal. Verder wordt het in de toekomst mogelijk om het effect van Display Search en video te testen, voordat er grote budgetten worden ingezet. Deze feature heet de ‘large scale experimentation’

Automatisch bieden in de toekomst

Ook op het gebied van geautomatiseerd bid management kondigt Google aan hier later in het jaar maar liefst twee innovaties voor te lanceren. Hiermee wordt het mogelijkheid om optimalisatiekansen te simuleren en gebruik te maken van een geavanceerd bidstrategie dashboard.

Wanneer alle nieuwe features ook in Nederland beschikbaar zijn is nog niet bekend. Bekijk hier de livestream van Google waarin Jerry Dischler uitleg geeft over hoe AdWords is aangepast aan de mobiele gebruiker.