Mobile Google Shopping, maak indruk op de consument!

Mobile Google Shopping, maak indruk op de consument! Door Maarten op 19 januari 2016

In het Immense blog over online marketing optimalisatie voor de feestdagen kwam het al even aan bod, maar laten we eens wat dieper ingaan op het volgen van de juiste Google Shopping strategie voor jouw business. En dan met name gericht op de consument die gedurende het aankoopproces meerdere malen gebruik maakt van de smartphone, voor retailers immers goud waard!

Mobiel in de sales funnel

Dat mobiel inmiddels desktop voorbij is gestoken als het gaat om uitgevoerde zoekopdrachten is algemeen bekend, maar laten we de belangrijkste feiten er nog eens bij pakken:

  • Eind 2016 zal naar verwachting al zo’n 60 procent van al het zoekverkeer via mobiel gaan.
  • Mobiel verkeer op websites van retailers laat de afgelopen twee jaar een forse stijging zien.
  • Amerikaans onderzoek van Google/Ipsos geeft aan dat 82% van de smartphonegebruikers hun mobiel gebruikt voor product/prijsvergelijk wanneer ze zich in de fysieke winkel bevinden.

Bovenstaand benadrukt de aanwezigheid van mobiel in de oriëntatiefase van de consument, maar belangrijker nog, mobiel speelt een steeds grotere rol aan het einde van de sales funnel. Het feit dat 82% van de smartphonegebruikers nog een keer zijn/haar mobiel checkt in de winkel zélf geeft de absolute must aan voor retailers om hun website mobielvriendelijk te krijgen en mobiele zichtbaarheid in zoekmachines te optimaliseren.

Google Shopping op je mobiel

Het belang van een geoptimaliseerde website en zichtbaarheid binnen de zoekresultaten wordt nog eens vergroot wanneer je naar de mobiele resultatenpagina van Google kijkt op mobiel. Google Shopping neemt binnen de zoekresultaten namelijk een prominente plek in.

  • Bij zoekopdrachten met relatief veel volume wordt Google Shopping structureel boven de overige zoekresultaten geplaatst. Dat geldt zowel voor mobiel als desktop.
  • Op je mobiel werkt deze indeling nog eens flink door, aangezien deze weergave een flink deel van je mobiele scherm beslaat, bijvoorbeeld voor een Android smartphone is dat 36%.

Google Mobile Shopping

Het is een understatement om te zeggen dat je met een goede inrichting van je Google Shopping account een goede kans hebt om de aandacht van de consument te trekken. Zeker voor een retailer kan dit het verschil betekenen tussen een directe conversie in de winkel of uitstel in het aankoopproces.

Google Shopping strategieën via mobiel

Het toenemende gebruik van de smartphone en de verschillende fasen waarin mobiel een rol speelt in de sales funnel geven retailers verschillende opties om Google Shopping strategisch in te zetten. Het belangrijkste is dat je als retailer mobiel zoekverkeer (zelfs wanneer de consument zich in jouw winkel bevindt) juist voor je laat werken en niet als bedreiging ziet.

Defensieve Google Shopping strategie

Een defensieve Google Shopping strategie is met name interessant voor retailers die fysieke winkels hebben. We hebben eerder al aangegeven dat veel consumenten in de winkel toch nog even snel bevestiging zoeken of ze wel de juiste keuze maken door het gewenste product te vergelijken met producten in andere winkels of webshops. Wanneer je op dit beslissende moment in het aankoopproces met jouw Google Shopping campagne zichtbaar wordt voor de klant en daarbij aantoont dat een aankoop in jouw winkel het meest interessant is zal de consument geen probleem hebben de aankoop direct offline af te ronden.

Offensieve Google Shopping strategie

Heb je alleen een webshop dan past een offensieve Google Shopping strategie beter bij jou als retailer. Doordat je over het algemeen minder kosten hebt kun je als pure online retailer vaak lagere prijzen hanteren dan retailers met fysieke winkels. Dat bied je de kans om de consument tijdens het zoeken van de laatste bevestiging ervan te overtuigen hetzelfde product tegen een lagere prijs bij jou in de webshop aan te schaffen. Jouw mobiele Google Shopping campagne zal ervoor zorgen dat de klant de aankoop in de betreffende winkel niet zal afronden.

Offensive Google Shopping strategie

Resultaten van een mobiele Google Shopping campagne

Voor zowel een defensieve- als een offensieve mobiele Google Shopping campagne zullen de resultaten niet snel directe conversies laten zien, aangezien de consument offline in de winkel zal kopen of bij twijfel nog eens thuis achter de desktop de vergelijking zal maken en de aankoop via die manier doen. Zorg er daarom voor dat je altijd cross device metingen verricht en stuurt op andere KPI’s dan conversies zoals aantal vertoningen, aantal bezoeken in de webshop of impression share. Op die manier weet je zeker of jouw gekozen mobiele Google Shopping strategie ook daadwerkelijk de juiste is!

Wil je meer weten over het opzetten van een mobiele Google Shopping campagne of heb advies nodig bij het kiezen van de juiste strategie? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!