Native advertising blijft buzzing

Native advertising blijft buzzing Door Vincent op 07 augustus 2017

Native advertising, eigenlijk al sinds het ontstaan van internet een begrip onder marketeers, maar de laatste jaren buzzt native advertising als nooit tevoren. Volgens een recent rapport van eMarketer zal native advertising in de US dit jaar verantwoordelijk zijn voor 52,9% van de totale omzet uit display advertising. Uit onderzoek van IAB Nederland is verder gebleken dat in Nederland de uitgaven aan native advertising in 2016 met 31% zijn gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

De onmiskenbare voordelen van native advertising

Voor ons als online marketing bureau zijn de voordelen van native advertising helder en nemen we het waar mogelijk voor onze klanten mee in het online marketing plan. Voor adverteerders en marketeers die deze vorm van online adverteren nog weinig gebruiken of nog niet overtuigd zijn, een aantal belangrijke voordelen die het belang onderstrepen.

De cijfers spreken voor zich

Hoewel de ruim 22 miljard dollar die in 2017 alleen al in Amerika aan native advertising uitgegeven gaat worden een indrukwekkend getal is, zegt het niet direct iets over de voordelen ervan. De mate waarin er op native advertenties gereageerd wordt zegt echter wel genoeg:

  • Native advertenties worden ruim 50% vaker bekeken dan display ads, met een CTR die 60% hoger uitvalt.
  • De koopbereidheid naar aanleiding van een native advertentie ligt 18% hoger dan bij een traditionele display advertentie.
  • De intentie om een native ad te delen ligt op 32% vs. 19% voor display advertising.

(Bron: IPG Brands/Sharethrough)

Deze overtuigende cijfers geven aan dat de branded content van een native advertentie vaak naadloos aansluit bij de originele content, maar tegelijkertijd wel als advertentie gezien wordt, een ideale combinatie.

Native content deelt makkelijk

Schreeuwerige, promotionele content wordt minder snel gedeeld dan waardevolle, informatieve content. Aangezien native advertenties in de originele content worden ingepast maken ze meer kans viral te gaan. Het gemak waarmee native ads worden gedeeld komt zowel de adverteerder als de uitgever van de website ten goede. De betreffende native ad krijgt meer views, de website bouwt autoriteit op door content te publiceren dat relevant is en veel gedeeld wordt.

Native advertising en mobiel

De populariteit van traditionele display advertising zakt steeds verder weg, vooral doordat we niet langer accepteren dat we op mobiel nog ‘lastiggevallen’ worden met advertenties. Het toenemende gebruik van mobiel vereist snel opneembare content zonder afleiding, een behoefte waar native advertising feilloos op inhaakt. Bijkomend voordeel is dat native ads eenvoudig in bestaande content geïntegreerd kunnen worden op mobiel, problemen met techniek en formaat zijn niet aan de orde.

Het verschil maken met native ads

De enige keerzijde van marketingtools die zoveel voordelen hebben is dat adverteerders ze logischerwijs in rap tempo omarmen. Zeker voor kleine ondernemingen of MKB’ers is het een flinke uitdaging om met native content boven het maaiveld uit te steken. Een drietal tips om je op weg te helpen meer uit native advertising te halen.

Samenwerking tussen adverteerder en uitgever

Als je native advertising wilt inzetten, dan moet je het ook écht goed doen. De meest succesvolle native advertising campagnes komen voort uit een nauwe samenwerking tussen adverteerder en publisher, waarbij een gezamenlijke gesponsorde contentstrategie wordt uitgewerkt. Gecombineerde kennis van jouw product en de kennis van de uitgever over de doelgroep die de website trekt moet vervolgens leiden tot prettig leesbare content dat informeert en activeert.

Bereik de juiste doelgroep

Een hoog bereik van jouw doelgroep is uiteraard belangrijk, een hoge mate van engagement met native content is nog veel belangrijker. Staar je daarom niet blind op media waar je de meeste bezoekers vindt, maar ga voor het online medium waar jouw product of dienst perfect aansluit bij de customer journey van jouw doelgroep.

Veel native advertising campagnes richten zich daarnaast op media die een directe relatie hebben met het product of dienst. Probeer native content ook eens te laten plaatsen op sites die wellicht wat minder voor de hand liggen, maar waarvan je wel weet dat jouw doelgroep zich daar bevindt. Zo vergroot je je bereik door elke keer een kleine aanpassing te doen in bestaande native content, wel zo efficiënt. Denk bijvoorbeeld aan een makelaar op Bonaire die native content plaatst op een populaire blogsite over vakanties naar de Caribbean.

Timing is everything

Timing is cruciaal voor een succesvolle native advertising campagne. Gebruik analytische tools om erachter te komen wanneer jouw doelgroep online is en het meest bereid is in te gaan op de native content die ze consumeren. Onder timing valt ook de juiste frequentie van het plaatsen van native ads. Een eenmalige post is niet genoeg, er is tijd nodig om jouw doelgroep in beweging te krijgen. Voordeel is wel dat je jouw native ads daarbij ook kan afstemmen op andere in te zetten online advertising.

Een effectieve native advertising campagne vergt het nodige geduld en inspanning. De cijfers laten echter zien dat het absoluut de moeite waard is om te onderzoeken hoe native ads ook jouw online doelstellingen kunnen ondersteunen!