Nieuw: Universal Analytics

Door Maarten op 12 november 2013

Google kondigde onlangs een baanbrekende update aan voor Google Analytics: het kunnen volgen van individuele bezoekers over meerdere apparaten. Deze versie is bekend onder de naam Universal Analytics. Maak je gebruik van Google Analytics, dan krijg je vanzelf in de toekomst met Universal Analytics te maken. En dus geven wij graag een korte introductie over de nieuwe functies.

Wat is Universal Analytics?

Voor deze versie is Google uitgegaan van de bezoekers in plaats van de bezoeken. Dit heeft geresulteerd in een nieuw platform met nieuwe mogelijkheden. Universal Analytics introduceert een reeks nieuwe functies voor het verzamelen en organiseren van gegevens in je Google Analytics-account. Deze functies bieden een beter inzicht in de interactie van bezoekers met de inhoud. Alle standaard statistieken die momenteel door de klassieke code van Google Analytics worden verzameld, zijn ook beschikbaar onder Universal Analytics. Het gaat dan bijvoorbeeld over bezoekers, bezoeken, tijd, bouncepercentage, maar ook geografische locatie en snelheid worden met de nieuwe code gewoon gemeten.

Twee opvallende veranderingen

1.  Bezoekers cross-device volgen - Het komt vaak voor dat een bezoeker een website meerdere keren bezoekt via verschillende platforms. Zo is het goed mogelijk om in de trein een website via een smartphone te bezoeken, thuis aangekomen dezelfde site via een desktop of laptop te bezoeken en later nogmaals via een tablet. In Google Analytics wordt dit gezien als aparte bezoekers die allemaal los van elkaar staan. Met Universal Analytics wordt het nu mogelijk gemaakt om bezoekers cross-device te volgen en conversies toe te wijzen aan dezelfde bezoeker. Zeer handig in een tijd dat vrijwel iedereen met meerdere verschillende apparaten 24/7 online is.

2. Ook offline meten – Zoals de naamswijziging al aangeeft, gaat het al lang niet meer alleen om het web. In Universal Analytics is het nu ook mogelijk om externe data in te laden. Zo kun je  niet alleen online sales meten, maar ook offline sales. Bijvoorbeeld data van een per post verstuurde mailing.

Makkelijkere configuratie

Buiten de twee opvallendste veranderen, biedt de nieuwe versie ook meer mogelijkheden in het beheer-gedeelte. Er zijn nu ook opties om zelf dingen te veranderen voor: sessie-instellingen, organische zoektermen, lijst met verwijzingsuitsluitingen en lijst met zoektermuitsluitingen. Deze laatste drie zijn vooral heel erg interessant. Je kunt onder ‘lijst met zoekterm uitsluitingen’ bijvoorbeeld zoekopdrachten met je merknaam uitsluiten. Deze bezoeken worden dan niet meer als organisch geteld maar als direct verkeer.

Aangepaste dimensies en statistieken

De nieuwe functies binnen Universal Analytics lijken op de standaarddimmensies en –statistieken. Het verschil is echter dat je ze zelf kunt aanmaken. Je kunt dus zelf de tel bijhouden van iets wat jij belangrijk vindt op je site. Ook kun je in plaats van vijf aangepaste variabelen, nu 20 aangepaste dimensies maken.

Op de hoogte blijven

Belangrijk om in gedachten te houden is dat Universal Analytics wordt gezien als hét nieuwe platform. Nieuwe updates worden dan ook enkel hierop uitgerold.

Meteen overstappen?

Wil je van nieuwe functies blijven profiteren, dan moet in de toekomst de stap naar Universal Analytics maken. Sterker nog, Google geeft aan dat alle accounts binnenkort wel over moeten schakelen. Ook adviseren zij om bestaande nu al met beide codes uit te rusten. Deze codes zitten elkaar niet in de weg, je kunt nu dus rustig kennis maken met Universal Analytics zonder meteen afscheid te nemen van de oude Google Analytics.

Universal Analytics samengevat

Universal Analytics is een enorme verandering binnen Google Analytics. Waar het nu nog sessiegericht is, is het binnen Universal Analytics bezoekersgericht. Dit levert veel nieuwe data en mogelijkheden op, wat de tool nog uitgebreider en completer maakt. Het is een platform wat ons eindelijk de mogelijkheid gaat bieden alles te meten wat wij belangrijk vinden.  Een goede ontwikkeling!

Wil je meer informatie over wat Universal Analytics voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl.