Nieuwe AdWords fuctionaliteiten en toekomstige innovaties

Door Maarten op 06 juni 2014

Tijdens een live-stream heeft Google een aantal nieuwe innovaties bekend gemaakt. De komende maanden zullen deze updates worden uitgerold. De innovaties hebben betrekking op de volgende punten:

  • Meer inzichtelijke rapportages
  • Nieuwe app advertenties
  • Tools voor efficiëntie en wijzigen op grote schaal
De updates zijn gemaakt om de zakelijke adverteerder van Google AdWords tegemoet te komen. Dit zal zich uiten in meer een commercieel georiënteerde interface, rapportages en tools. Hierbij zullen de nieuwe tools daarom ook betrekking hebben op betere sturing van de KPI’s.

Toevoegingen aan de huidige interface

Eind oktober konden we al genieten van de nieuwe AdWords interface. Aansluitend hierop zijn er screenshots opgedoken van enkele nieuwe functionaliteiten van de Google Adwords interface.

Bulk wijzigingen op campagne niveau
Dit maakt het mogelijk om op campagne niveau meerdere wijzigen door te voeren zoals locaties en de advertentieweergaves (zie onderstaande screenshot).

Bulk wijzigingen Adwords campagnes

Verbeterde rapporten
Door een meer dynamische manier van rapporten te maken zal Google een ‘drag-and-drop’ systeem uitrollen. Door het slepen van relevante gegevens kan men op een responsieve manier een overzicht uitdraaien van de resultaten.

Verbeterde rapporten

Data visualisatie tool
Google komt daarnaast met een toevoeging op het gebied van data omzetten in grafieken (zie onderstaande screenshot). Het doel om specifieke data meer visueel te maken binnen een gekozen tijdspad.

Data visualisatie tool Adwords

Nieuwe App advertenties

Google biedt al enige jaren de mogelijkheid om apps te promoten via ‘Advertenties voor app-promotie’. Het klikverkeer werd hierdoor direct geleid naar de downloadpagina van de app. Om deze groep mensen opnieuw te benaderen voor jouw product(en) heeft Google ‘re-engagement’ campagnes in het leven geroepen. Ter illustratie: wanneer iemand een betreffende app heeft geïnstalleerd en vervolgens zoekt op verwante zoektermen aan jouw product, dan wordt de advertentie getoond. Hierdoor is men in staat een hele specifieke groep te benaderen die al interesse heeft getoond in het product.

Nieuwe app advertenties Adwords

Koppeling online- en offline kanaal

Het meten van conversies blijkt nog lastig vast te stellen over verschillende apparaten.. Om hier meer inzicht in te geven heeft Google vorige jaar de ‘Geschatte Totale Conversies’ voor zoekadvertenties op Google. Op basis van de schatting zou men de biedingen kunnen aanpassen, of doen besluiten bepaalde kanalen wel/niet in te zetten. Google is bezig om nog een stap verder te gaan met betrekking tot het offline kanaal. In de toekomst zal het mogelijk zijn om offline transacties te meten voor het fysieke verkoopkanaal.

Weten wat deze updates kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Hou de blog strak in de gaten of vraag meer informatie aan via +31 (0)20 - 737 2421 | info@immense.nl