Online marketing trends voor 2016

Online marketing trends voor 2016 Door Maarten op 08 december 2015

Online marketing trends en ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Technologische ontwikkelingen, versnippering van online marketing tools en sterk veranderende consumentenvoorkeuren zorgen ervoor dat bedrijven flink uitgedaagd worden om hun doelstellingen op online vlak te behalen. Om bij te blijven is het een absolute must op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen waardoor je de concurrentie die noodzakelijke stap voorblijft.

We voorzien dat de volgende trends gaan bijdragen aan een geweldig online marketing jaar 2016:

  1. Video advertenties nemen verder toe in belang

We zagen de frequentie van video advertenties in 2015 al toenemen, alleen YouTube host al miljarden video’s waar advertenties te zien zijn. De verwachting is echter dat deze vorm van adverteren in 2016 een nog veel grotere vlucht zal krijgen. Google heeft namelijk aangekondigd dat er komend jaar naast tekstadvertenties ook video advertenties zullen verschijnen binnen de zoekresultaten. Dit is de ultieme bevestiging dat gebruikers video steeds meer accepteren en belangrijker, deze vorm ook kunnen waarderen. Een belangrijk neveneffect zal zijn dat video’s ook steeds creatiever gemaakt zullen worden om met beeld en geluid de consument te overtuigen.

Online Marketing trends 2016

  1. Explosieve groei van apps door indexering

Apps worden alweer even door Google geïndexeerd, kortweg App Indexing genoemd. Google maakt het de consument daarmee makkelijker apps te vinden in plaats van de app stores door te moeten spitten. Komend jaar zullen door een aantal vernieuwingen binnen App Indexing de ranking mogelijkheden voor apps complexer worden. Het zorgt ervoor dat apps nog beter geoptimaliseerd moeten worden om beter vindbaar te zijn. Bijkomend voordeel is dat merken en bedrijven nieuwe en nóg betere apps gaan ontwikkelen om de consument een optimale gebruikerservaring te bezorgen. We verwachten in ieder geval dat 2016 een jaar gaat worden dat de app een explosieve groei gaat doormaken, zowel qua hoeveelheid als kwaliteit.

 

  1. Mobiel neemt een definitieve voorsprong

‘Mobiel’ is dit jaar desktop definitief voorbij gestoken. Het internetverkeer via mobiele telefoon is al in 10 landen, waaronder de VS en Japan, groter dan via desktop. Google speelde het afgelopen jaar al in op deze trend door het ‘Mobilegeddon’ algoritme uit te rollen, waarbij de rankings van site drastisch kelderen wanneer ze niet mobielvriendelijk zijn. We zien daarom ook steeds meer dat er mobile-only sites ontstaan waarvan geen desktop versie beschikbaar is. Waarschijnlijk is de desktop gebruiker daar momenteel wat minder gelukkig mee, het volgt echter wel de ontwikkeling die Google voor ogen heeft. Mobiel gerichte online marketing zal daarom ook in 2016 weer nieuwe stappen zetten en zich verder doorontwikkelen.

Online Marketing trends 2016

  1. Virtualreality, wordt het nu echt realiteit?

Over virtual reality wordt al jaren gesproken. Veel bedrijven zijn nog steeds bezig met het ontwikkelen van brillen die het ervaren van virtual en augmented reality mogelijk moeten maken. In de gamingindustrie is het al wat jaren gemeengoed, 2016 moet het jaar worden dat ook het grotere publiek met deze technologieën kennis gaat maken. Naar verwachting zal de Oculus Rift, een virtual reality bril die haar eigen reputatie vooruit snelt, verkocht gaan worden aan de consument. Mocht dit een succes worden dan biedt dit natuurlijk ongekende mogelijkheden voor online marketing. Denk alleen maar aan de integratie van social media kanalen, video kanalen en direct messaging, we kijken er naar uit!

 

  1. Wearable technologie krijgt meer draagvlak

Met de introductie van de Apple Watch en de Sony Smartwatch is in 2015 de eerste stap al gezet, wij verwachten dat het gebruik van wearable apparaten niet alleen verder door tech bedrijven maar ook door marketeers wordt benut. De mogelijkheden van local marketing zijn immers volop aanwezig wanneer iemand een smartwatch draagt. Koppelingen met zoekgedrag en het aanbieden van customized ads zorgen dan voor een perfecte mix van online en ‘echte’ marketing. In de golfsport worden deze mogelijkheden overigens al toegepast, door een golf app, waarbij je op je smartwatch de afstanden tot de hole ziet, te combineren met advertentieruimte. In 2016 zal de markt hier nog slimmer op in gaan spelen.

Online Marketing trends 2016

Wil je meer weten over de online marketing trends voor 2016 en eens sparren over je eigen online toekomstperspectieven? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421. We gaan graag het gesprek met je aan!