Opkomende e-commerce trends van 2019

Opkomende e-commerce trends van 2019 Door Maarten op 02 januari 2019

Online sales bereiken elk jaar weer nieuwe recordhoogtes. Webshops groeien niet alleen in aantal, ook de gemiddelde omzet per webshop groeit gestaag door. De logische verwachting is dan ook dat nog meer ondernemers nieuwe webshops zullen opstarten. En dus is er nog meer noodzaak de laatste e-commerce trends nauwgezet te volgen om de concurrentie net een stapje voor te blijven. We zetten de belangrijkste trends voor je op een rij.

Dropshipping

Een groeiende trend binnen e-commerce bedrijven is het gebruik van dropshipping. Kopers van jouw product krijgen het product direct geleverd vanuit de producten, zonder dat je het product eerst zelf op voorraad hebt gehad en doorstuurt naar de klant. Zeker voor ondernemers die nog niet over al teveel kapitaal beschikken kan dropshipping als business model winstgevend zijn. Dropshipping is eenvoudig op te zetten, brengt minder risico met zich mee en heeft een flink aantal voordelen:

  • Je bestelt het product pas bij de leverancier als de klant het product daadwerkelijk gekocht heeft.
  • Je hoeft als ondernemer geen geld uit te geven aan opslag.
  • Je zal als ondernemer lagere overhead kosten hebben.

Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat momenteel ruim 16% procent van de webshops dropshipping toepast. Wat daarbij opvalt is dat deze e-commerce bedrijven een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 32% realiseren. Het is te verwachten dat daarom steeds meer webshops dropshipping zullen omarmen, met name webshops die grotere producten verkopen en veel opslagruimte nodig hebben. De voordelen van dropshipping zijn onmiskenbaar, maar mocht je als ondernemer hiermee aan de slag gaan houdt dan ook de volgende uitdagingen in de gaten:

  • Je hebt geen controle over hoe en wanneer de producent het bestelde product transporteert. Ook als er problemen zijn bij de producent dan ben jij als ondernemer van de webshop de dupe richting de relatie met jouw klant.
  • Daarnaast moet je er als ondernemer maar vanuit gaan dat de producten professioneel bij jouw klanten worden afgeleverd. Het kan een klantrelatie negatief beïnvloeden wanneer dat niet het geval is. Essentieel dus om de juiste leveranciers en bijbehorende shipping regels en condities te selecteren en op te stellen.

Multichannel verkoop

Consumenten maken niet alleen maar gebruik van 1 kanaal om hun online aankopen te doen. Facebook, Marktplaats, rechtstreeks via een branded online webshop of gewoon offline in de winkel, de diversiteit in channels zal er ook gewoon in 2019 weer zijn. Opvallend is dat onderzoek uitwijst dat in 2018 56% van de generatie Z, de groep jeugdige volwassen die de millennium generatie opvolgt nog steeds gewoon hun aankopen in fysieke winkels doet.

Om jouw business in 2019 online verder te laten groeien zal je zichtbaar moeten zijn binnen alle kanalen die jouw doelgroep gebruikt tijdens de customer journey. Naast verkoop via je eigen site is het inzetten van social media als Facebook, Instagram en Pinterest onmisbaar om succesvol te zijn. Daarnaast kan je ook niet om andere selling platforms heen als bol.com, Marktplaats, Google Shopping en Amazon (hoewel dat in Nederland nog niet al teveel benut wordt als verkoopplatform).

Een belangrijke reden waarom webshop marketeers nog wegblijven van een multichannel strategie is dat ze moeite hebben om de veelheid aan kanalen succesvol te managen. Om die uitdaging voor deze groep te vereenvoudigen is de verwachting dat er ook steeds meer gebruik zal worden gemaakt van functionele e-commerce platforms als Shopify, BigCommerce en Ecwid. Dergelijke platforms linken alle kanalen aan elkaar en geven inzicht in waar jij het meeste succes kan behalen met de online verkoop van jouw producten.

Slimmere betaalmethoden

Het betaalmoment is de laatste stap in de customer journey en daarom essentieel voor het wel of niet realiseren van een conversie. Ook al verloopt elke fase van het aankoopproces vlekkeloos kan je een potentiele klant alsnog gemakkelijk kwijtraken wanneer het betalingsproces niet soepel loopt.

Volgens een onderzoek van het Baymard Instituut verlaat 70% van de shoppers hun winkelmandje. Dat betekent dat zelfs na een zorgvuldige productselectie en het toevoegen aan het winkelmandje, een meerderheid van de shoppers het betaalproces niet voltooien. In hetzelfde rapport wordt ook vermeld dat in 28% van de gevallen shoppers afhaken vanwege een lang of ingewikkeld checkout proces. Zaak dus om in 2019 nóg scherper te zijn op de efficiency en gemak van betalen. Jouw klanten meerdere betaalopties bieden is al een goede, eerste stap in dat proces.

Personalisatie

Eerder in dit blog spraken we over de inzet van meerdere kanalen tegelijk als belangrijke trend voor het komende jaar. In het verlengde daarvan zal je als brand ook een samenhangende merkbeleving moeten creëren over al deze channels heen. Met andere woorden, je zal jouw klant als hetzelfde individu moeten zien gedurende de customer journey. Doe je dat niet, dan bestaat het risico dat er irrelevante merkbelevingen ontstaan.

Het is inmiddels voor veel marketeers duidelijk dat personalisatie een bepalende factor is om in de huidige tijd succesvol te zijn als e-commerce bedrijf. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat de overgrote meerderheid van de ondervraagde consumenten meer geneigd is een product te kopen van een merk die hen persoonlijk benadert. Toch blijkt het voor marketeers in de praktijk een stuk lastiger om de verschillende brand experiences over de channels heen naadloos op elkaar aan te laten sluiten:

  • Slechts 27% van de marketeers uit eerder genoemd onderzoek verbinden de helft of meer van hun ingezette kanalen.
  • 46% van de marketeers slaagt erin alleen maar een paar kanalen met elkaar te verbinden.
  • En de overige 27% heeft geen enkel kanaal met een andere verbonden.

Genoeg mogelijkheden dus nog voor marketeers om met merkpersonalisatie de concurrentie voor te blijven. Een veelgebruikte methode is op Artifical Intelligence (AI) gebaseerde targeting. Identificeren van een bezoeker om vervolgens een aanbod of merkbeleving op maat te maken optimaliseert de experience die jouw doelgroep over alle kanalen heen ervaart. Denk bijvoorbeeld aan presenteren van de juiste producten en/of diensten, de juiste content op het juiste moment en realtime messaging.

Speelt e-commerce in jouw business een belangrijke rol dan doe je er verstandig aan deze trends mee te nemen in de plannen voor het komende jaar. Mocht je eens met ons willen sparren over de mogelijkheden die we zien om jouw webshop of brand te promoten, neem dan contact op met Immense via 020-7372421. We gaan graag met je in gesprek!